Reviews

2023 Mazda CX-50-recension – Att spela påklädning

2022 Mazda CX-50 2.5 Turbo Premium Plus AWD

2,5-liters turboladdad fyra (227 hk @ 5 000 rpm, 310 lb-ft @ 2 000 rpm på vanlig blyfri, 256 hk @ 5 000 rpm, 320 lb-ft @ 2 500 rpm på 93 oktan)

Sexväxlad automatlåda, fyrhjulsdrift

23 stad / 29 motorväg / 25 kombinerat (EPA Rating, MPG)

10,4 stad / 8,1 motorväg / 9,4 kombinerat. (NRCan Rating, L/100 km)

Baspris: 42 775 USD / 47 431 USD CAN

Som testat: 43 170 USD / 47 681 USD CAN

Priserna inkluderar 1 225 USD destinationsavgift i USA och 2 081 USD för frakt, PDI och A/C-skatt i Kanada och kan, på grund av gränsöverskridande utrustningsskillnader, inte jämföras direkt.

Amerikaner har fått feber, och det enda receptet är fler crossovers. Praktiskt taget varje biltillverkare som försöker göra affärer i detta land har någon slags lyftvagn – om inte en handfull. Stora, små, prestanda, ekonomi. Inga konvertibla crossovers längre, tack och lov. De skorar en crossover i nästan alla möjliga marknadssegment.

Här har vi 2023 års Mazda CX-50, med ett namn som liknar deras populära CX-5. Och den är väldigt nära CX-5 i storlek. Av de sex distinkta icke-elektriska fordonen som erbjuds av Mazda är fyra crossovers – men varför gav de oss något som så tydligt liknar något som de har sålt bra i många år utan att ersätta det?

Åh, och ge Mazda inga idéer om en Miata crossover, tack.


Mazda säger att CX-50 utvecklades – låt mig få marknadsföringsspråket här – ”för att stödja kundernas aktiva livsstil och utomhusliv…” Bilderna som medföljer pressmeddelandet visar CX-50 i naturen – på preparerade stigar och i anslutning till träd . Ja, jag vet att mina bilder har bilen poserat på en grusplats nära en flod också.

Se även  Redwood Materials har som mål att återvinna alla VW- och Audi EV-batterier i Nordamerika

Som sådan har CX-50 ytterligare svart plast underkroppsbeklädnad. Designen bortom plasten är också distinkt – med lite mer markfrigång och en lägre taklinje än CX-5 – vilket gör att hela bilen ser längre ut. Jag kommer inte att förneka att det är ett stiligt utseende, särskilt med hjulhusen fyllda med tjugotumshjulen som är monterade på denna Premium Plus trim.

Men jag är inte säker på att det nödvändigtvis talar om en robust utomhusaktiv livsstil. Utöver den vanliga fyrhjulsdriften och det valbara körläget med ett terrängläge, ser jag inte en enda sak på den här bilen som gör den mer kapabel där trottoaren slutar än din typiska crossover. Inga glidplåtar, inga terrängdäck, inga spärrdifferentialer.

Kommer CX-50-köparen att bry sig om detta? Jag är inte säker på att de kommer att göra det. För när de väl sätter sig bakom ratten hittar de en bekväm, rymlig och framför allt lyxig familjeåkare. Åkkvaliteten är superb, med minimalt vind- och vägljud och ingen hårdhet som överförs till kabinen från stötande expansionsfogar. Det panoramautsikt över måntaket för in naturen bara lite om du skulle välja.

Den turboladdade motorn har gott om kraft för att få fart utan dramatik, och medan den sexväxlade automaten är nere några kuggar från vissa konkurrenter växlar den smidigt och känns väldigt väl anpassad till både motorn och CX-karaktären. 50. Körupplevelsen är i princip identisk med den i CX-5 – vilket vill säga trevlig.

Infotainment blir bättre från Mazda, med en display som är tydligare och snabbare att svara på än tidigare år. Men den styrs fortfarande av en central ratt nära växelreglaget, med ett par knappar för att växla mellan musik eller nav. Trådlös Android Auto och Apple CarPlay är välkomna tillskott.

Se även  BMW kommer att starta tester av solid-state-batterier 2023

Låt oss då fundera på vad skall vara den bästa jämförelsen på marknaden för ingångslyx och kompakt crossover – Lexus NX. Tim tog en titt på NX 350 förra veckan. Dimensionellt sett ligger både NX och denna CX-50 ganska nära inifrån och ut – Mazda har en något längre hjulbas (110,8 tum mot 105,9 för Lexus) inom ungefär samma längd (185,5 tum för Mazda, 183,5 tum på Lexus) . Lastutrymmet är en vinst även för Mazda – 31,4 kubikfot bakom baksätena, mot 22,7 kubik på Lexus.

Och ändå, att välja instegsdetaljer för NX 250 och helt enkelt lägga till fyrhjulsdrift kommer att kosta 41 025 $ levererat – utan ett antal funktioner (som uppvärmda/ventilerade säten, moonroof och läder) ger Mazda på detta 43 170 $ Turbo Premium Plus-paket . Att matcha de två visar värdet här, och kvaliteten på materialen och utnämningarna inom Mazda (varning för infotainment här) är åtminstone lika med Lexus.

Mazda är ett lyxmärke nu. Det här är inte min fars Mazda från GLC-eran, fodrad som den var med återanvänd muspäls. Jag är säker på att Toyota inte är förtjusta i att de hjälper till att bygga (på samriskföretaget i Alabama) ett sådant fordon som kan göra cross-shop till sin egen premiumlinje, men det är hur bra ett jobb Mazda har gjort här.

För att vara rättvis kan ingen mängd svart plastbeklädnad någonsin göra detta till en terrängbil – inte med de snygga 20-tumshjulen och lågprofildäcken monterade här. Det är ok – den lätta nicken mot terrängmode är som ett par snygga löparskor som jag en gång köpte, och tänkte att jag kanske skulle gå upp ur soffan och börja springa för att gå ner lite i vikt. Nej. De har blivit förvisade till mycket bekväma gräsklippningsskor – och åtminstone tills de blev gröna såg de bra ut när de gjorde det.

Se även  Hur lång tid tar det att ladda en 2022 Chevrolet Bolt EV?

Med 2023 års CX-50 lutar Mazda sig hårt för att uppvakta dem som inbillar sig att de har en aktiv och utomhuslivsstil. Om det lyckas är en fråga som återstår att svara på.

[Images: © 2022 Chris Tonn]

Bli en TTAC-insider. Få det senaste Nyheterfunktioner, TTAC tar och allt annat som kommer till sanningen om bilar först genom att prenumerera på vår nyhetsbrev.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button