Reviews

2022 Lexus RX450h AWD F Sport Review — Hur man recenserar en bra bil som du hatar

2022 Lexus RX450h AWD F Sport Snabbfakta

3,5-liters V6/tre elmotorer – en startmotor/generator, en på varje axel (308 kombinerade systemhästkrafter @ 6 000 RPM, 247 lb-ft (exklusive hybriddrift) @ 4 800 RPM)

Elektroniskt styrd, kontinuerligt variabel automatisk växellåda; fyrhjulsdrift

30 stad / 28 motorväg / 30 kombinerat (EPA Rating, MPG)

7,5 stad / 8,4 motorväg / 7,9 kombinerat. (NRCan Rating, L/100 km)

Grundpris: 53 275 USD (USA) / 60 250 USD (Kanada)

Som testat: N/A (USA) / N/A (Kanada)

Priserna inkluderar 1 075 USD destinationsavgift i USA och 2 245 USD för frakt, PDI och A/C-skatt i Kanada och kan, på grund av gränsöverskridande utrustningsskillnader, inte jämföras direkt.

Jag vill vara helt ärlig mot er – det här är De Sanning Om bilar, trots allt — jag gillade inte att köra 2022 Lexus RX450h AWD F Sport. Det är inte så att Lexus är en dålig bil, det är att den inte är rätt passform för mig … och jag menar det både bildligt och bokstavligt.

Ser du den där metalliska löpbrädan? Det är lite av en huvudskrapa på den förmodligen sportiga F Sport-versionen av Lexus, särskilt med tanke på att denna RX verkar åka lite lägre än ”F”-versionerna. Som sagt, min invändning mot dessa är långt ifrån filosofisk: De gör ont!

PÅ KONCEPTET FITNESS

I före-tiden (läs: Pre-COVID) sålde jag motorcyklar. Stryk det. Jag sålde en massa av motorcyklar. Mestadels Hondor och Kawasakis, men med mer än några Harley-Davidsons, Triumphs, etc. inkastade för gott.

En del av pitch, när du säljer en motorcykel, är att förklara för kunden att en motorcykel måste passa dig på tre sätt. Det måste passa dig fysiskt, det måste passa din livsstil och det måste passa din budget.

När det gäller fysisk passform ska du bekvämt kunna nå pedalerna från sätet och bekvämt nå styret utan att belasta ryggen eller sitta i en ”konstig” position. Den sortens saker. Översatt till biltermer bör du kunna gå in och ut ur bilen du funderar på utan att du får en skjutbräda att slå dig varje gång du kliver in och ur bilen.

Jag är lite under medellängd – ungefär 5’7″ – men det verkar försätta mig i det här konstiga limbo där jag är tillräckligt lång för att inte behöva en löpbräda men inte tillräckligt lång för att kliva över den naturligt, och jag Det slutade med att jag slog den varje gång jag kom in (ankel) eller ut (vad) av RX. (Det är värt att notera att min fru, några centimeter längre och med längre ben, inte hade några sådana problem.)

Jag passar alltså inte – men det här är tänkt att vara en recension, så showen måste fortsätta.

Se även  2023 Porsche Macan Review: Den lilla SUV att köpa när du älskar att köra

PÅ ÄMNET STIL

För att gå vidare till konceptet livsstil måste en motorcykel inte bara passa din livsstil, utan även din stilkänsla. Den måste ha en viss ”känsla” eller ”vibe” eller vad man nu vill kalla det – en Road Glide är inte för alla, och inte heller en Gold Wing, även om samma ryttare kanske passar båda på ett liknande sätt. Och även om det knappast är ett exakt språk, är jag säker på att du förstår idén.

Så, hur skulle Lexus passa min livsstil? På pappret känner jag att jag skulle vara en idealisk kund för RX. Jag har ett hus i förorten och 2,5 (ish) barn. Jag gillar sportiga vagnar och stadsjeepar. Jag gillar hybrid-y elektrifierade saker (att ”h” i RX450h AWD F Sport står för ”hybrid”, förresten). Jag gillar till och med den högljudda, Grecian Water-blå färgen (den är inte så långt borta från Volvo Rebel Blue).

Trots det är jag inte säker på att Lexus passar min personliga känsla för stil, särskilt inte när det kommer till interiören … vilket återigen är trevligt. Det är inget objektivt fel med RX450h AWD Sports interiör (nåja, nästan ingenting — jag kommer till det om en minut). Lädret är snyggt, det borstade aluminiumet fungerar och de uppvärmda/luftkonditionerade sportstolarna gör jobbet.

Som sagt, hela interiören känns väldigt ”Top Gun” för mig. Mittkonsolen är hög, stylingen vinklar allt mot föraren, och de otaliga rattarna och knapparna och till och med den analoga klockan ger ifrån sig en ”vi tycker att stridsflygplan är coola” typ av atmosfär som inte till 100 procent talade till mig…

… men det är allt subjektivt.

Vad jag tror kanske inte är subjektivt är den där ”styrplattan” i mittkonsolen som används för att navigera i infotainmentsystemet.

Den styrplattan är min minst favoritsak med en bil, någonsin. Jag skulle ta ett dussin slag av fotleden från en felplacerad löpbräda för att aldrig behöva använda den här saken igen. Och visst, den här versionen av Lexus har också en kapacitiv pekskärm, men skärmen är en bra räckvidd bort från ratten, och hela systemet kräver betydande ”ögon från vägen” för att navigera.

Jag tyckte att infotainmentsystemet var chockerande dåligt, med alldeles för mycket uppmärksamhet åt grafiken om vart elen tog vägen och alldeles för lite betalt för att få saken att fungera som en iPhone eller Android eller något annat intuitivt … men det här är inget nytt känsla.

Slumpmässigt

Konstigt nog har jag kört en Lexus RX450h tidigare. Det var länge sedan, men Facebook påminde mig om att det var exakt åtta år sedan till dagen

Se även  Jeep Avenger debuterar på bilmässan i Paris 2022 som märkets första elbil

… och jag skrev om den också på Gas2 (som sedan dess har sålts och ompackats som ”enrg.io”). När jag läste den recensionen för första gången på nästan ett decennium hittade jag det här:

”Till att börja med, att använda den mittkonsolmonterade musen i Lexus RX450h kräver att du tar blicken från vägen och fokuserar på infotainmentskärmen. Det beror på att det inte finns någon verklig haptisk skillnad mellan känslan av att till exempel byta station, ändra volymen eller byta över till naviskärmen … vilket, det bör noteras, du kan göra när du är på resande fot. I vilken hastighet som helst. Lexus är helt cool med någon som trampar på vägen med en hand på ratten och båda ögonen fokuserade på infotainmentskärmen som sitter djupt in i instrumentbrädan. Det är ett fruktansvärt, hemskt designbeslut, och förklarar på egen hand varför nästan alla jag känner bedömer Lexus RX-förare som de sämsta på vägen.”

Då hade Lexus en ”mus” och inte en styrplatta, men jag minns att den fungerade ungefär på samma sätt. Och, som ni kunde se, hatade jag det då också.

Det är roligt att se tillbaka på den åtta år gamla Lexus-interiören och se saker med 2022 års ögon. Det faktum att 2022 RX450h hade betydligt fler knappar var lite av en överraskning, eftersom det känns som att nästan alla andra premiumbilar har följt Tesla in i den ”stora iPad”-skolan för bilinredning.

Jag kunde inte få huvudet runt denna Lexus. Den har en aggressiv stil både inuti och utanpå, men (med ”bara” 308 hästkrafter på kranen) är den inte speciellt snabb. Det finns knappar och rattar och rattar överallt, tillsammans med bonkers, laptop-liknande gränssnitt och till och med en CD-spelare … så Lexus försökte uppenbarligen. Men Vad försöker de? Vem är den här bilen egentligen för?

Det var då det andra stora sammanträffandet av denna Lexus-recension kom in i bilden: Min styvpappa köpte en. Verkligen.

BOM

För åtminstone en gråhårig Floridian gentleman i mitten av sjuttiotalet verkar 2022 Lexus RX450h AWD F-Sport som om den passade perfekt (han köpte till och med en blå, om än den mer dämpade Nightfall Mica istället för den grekiska Vatten).

Rent fysiskt uppskattar han löpbrädorna: ”Jag behöver dem inte nu. Men om jag behöver dem, kommer det att vara trevligt att ha dem.”

Och, som kommer från en stark av LS sedans, uppskattar att den högre RX ger honom, ”en bättre sikt. Folk kör verkligen galna nu för tiden.”

Stilmässigt tycker han att den kraftigt utformade F-Sporten ser ”skarp” ut, och han sa att han gillar det, ”det ser inte ut som en gammal mans bil.”

Se även  Volkswagen visar oss Phaeton som aldrig fanns

Han är sedan mitten av 1990-talet en Lexus-omvandlare sedan mitten av 1990-talet, har varit stamkund hos Kendall Toyota i Miami, så han har egentligen ingen annan referensram när det kommer till infotainmentsystemet, och när jag frågade honom om styrplattan, sa han uppriktigt, ”Jaha, hur annan skulle du göra det?”

Nu helt (snarare än ”semi”) pensionerad, passar Lexus RX450h AWD F-Sport till och med killens budget (med ett grundpris på $53 275, RX450h AWD F-Sport klistermärker lätt för något i stil med $30 000 mindre än hans senaste LS ).

Så vem är denna Lexus egentligen designad för? Tydligen designades den för min pappa – och förmodligen tusentals Lexus-kunder gillar honom, som absolut kommer att älska den.

CD-spelaren borde ha angett mig nu när jag tänker efter.

Titta, Lexus RX450h AWD F-Sport är inte för mig. Om du har läst så här långt är det ingen överraskning vid det här laget. Men det är en objektivt kompetent sub/urban runabout som är mer än kapabel att både få en ung-ish familj runt Chicago och ta en pensionerad boomer över hela södra Florida och göra Gud vet vad (jag antar att en PF Chang är inblandad, men jag kan inte bevisa det).

I proffskolumnen var RX smidig, tyst och solid – jag tvivlar inte på att Toyotas långvariga tillförlitlighet har bakats in i nästan varje del av Lexus. Bränsleekonomin var också fenomenal. Runt låghastighetsgatorna i mitt grannskap lämnade Lexus sällan EV-läget, förutom några minuter här och där, till synes för att driva AC:n under de varmaste dagarna (jag såg 109 på min Volvos instrumentpanel, det var en grej) .

Mitt resemedelvärde var närmare 40 mpg än EPA-klassade 31 mpg, utan att jag ansträngde mig alltför hårt för att hypermila det (Energy Monitor-grafiken är rolig och spelifierar enheten, men är definitivt en distraktion).

I cons-kolumnen finns det egentligen inget subjektivt. Om stilen talar till dig, du gillar att ha knappar och rattar som gör det du vill trycka och vrida på dem för att göra, och du tycker att klockan i instrumentbrädan ser mer elegant ut än Casio, bör du definitivt överväga att ta upp en. … speciellt innan den uppdaterade RX med sin nya iPad-liknande interiör dyker upp 2023.

Vad är nytt för 2022

2022 Lexus RX450h är milt uppfräschad.

Vem ska köpa den

Författarens styvpappa, den stilfulla förortsfotbollsföräldern.

[Images © 2022 Jo Borras/TTAC]

Bli en TTAC-insider. Få det senaste Nyheterfunktioner, TTAC tar och allt annat som kommer till sanningen om bilar först genom att prenumerera på vår nyhetsbrev.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button