Reviews

2022 Lexus NX 350 AWD Review – Kom med tiden

2022 Lexus NX 350 AWD Snabbfakta

2,4-liters turboladdad fyrcylindrig (275 hästkrafter @ 6 000 rpm, 317 lb-ft @ 1 700-3 600 rpm)

Åttastegad automatlåda, fyrhjulsdrift

22 stad / 29 motorväg / 25 kombinerat (EPA Rating, MPG)

10,5 stad / 8,3 motorväg / 9,5 kombinerat. (NRCan Rating, L/100 km)

Grundpris: 43 025 USD (USA) / 54 850 USD (Kanada)

Som testat: N/A (USA) / N/A (Kanada)

Priserna inkluderar 1 075 USD destinationsavgift i USA och 2 245 USD för frakt, PDI och A/C-skatt i Kanada och kan, på grund av gränsöverskridande utrustningsskillnader, inte jämföras direkt.

Jag har alltid haft blandade känslor för Lexus kompakta crossover NX. Jag har tyckt att den är ganska sportig – i allmänhet, och inte bara enligt stabila Lexus-standarder – och överlag mer engagerande att köra än den större (och mycket populära) RX, men också lite trång inuti. För att inte tala om att NX, liksom de flesta Toyota- och Lexus-produkter, bara verkade ett steg efter när det kom till infotainment.

Lexus tog upp två av dessa kritiker med den nuvarande modellen och gjorde det ganska bra.

NX blir ungefär en tum i längd och en halv tum i höjd, och den är lite bredare. Det finns fyra nya drivlinor, inklusive två hybriduppställningar, och jag fick mina vantar på 350, som har en 2,4-liters turboladdad fyrcylindrig som ger 275 hästkrafter och 317 lb-ft vridmoment och matchar en åttaväxlad automat.

Ökningen i storlek är subtil, men jag kände mig mindre trång när jag jobbade runt på stan. Det verktyget var inte heller alltför tråkigt – NX är bara sportig nog, åtminstone för en liten crossover, att underhålla. Motorn är tillräckligt robust för skärning och kraft vid stadskörning.

Se även  Lotus Eletre elektrisk SUV lanseras med 905 hk R range-topper

Det är en Lexus, så tystnad och en följsam men ändå inte mjuk åktur är en del av affären, även med viss sport inringd. ”Sporten” gör att NX ibland känns lite stel, men generellt sett är det den mjuka körningen som de flesta Lexusar (Lexii?) har blivit den dominerande miljön.

Det uppdaterade infotainmentsystemet är mycket överlägset vad det ersätter – det ser inte bara bättre ut utan användarupplevelsen är mycket förbättrad. Toyota och Lexus har tagit ett kliv framåt här. För de som fortfarande föredrar sin smartphone framför fabrikssystem – jag är ofta bland den skaran – är trådlösa Apple CarPlay och Android Auto standard.

Det är inte perfekt – det finns en blandning av haptisk touch och rattar, och vi vet alla att haptisk touch kan vara förvirrande, även om det inte var så illa här. Ändå ser det så mycket bättre ut, och återigen är användarupplevelsen bara så förbättrad, även med haptisk beröring, att du blir mest nöjd.

Lexus och/eller min lokala flotta försåg mig inte med en Monroney – jag tror att min testare var ett förproduktionsfordon, så jag kan inte berätta exakt hur den var utrustad. Jag kan berätta att Lexus Safety System+ 3.0 är standard över hela linjen och det inkluderar nödstyrningshjälp, vänstersvängs mötande fordonsbromsning, kurvhastighetshantering, korsningsstöd, dynamisk radarfarthållare, vägskyltshjälp, varning före kollision , och filbytesvarning med styrhjälp.

Fyrhjulsdrift är standard på 350-modeller, och EPA listar bränsleekonomi vid 22/28/25.

Att spendera lite tid på nätet med att bygga en NX liknande den jag körde gav klistermärket cirka 52 000 USD, med en bas på 43 025 USD, inklusive 1 075 USD för destination, som på något sätt inte finns med på Lexus konsumentsajt. Standardfunktioner inkluderar nyckelfritt tillträde, klimatkontroll med dubbla zoner, uppvärmda framsäten, Bluetooth och LED-exteriörbelysning.

Se även  2023 Lexus LX 600 lägger till några funktioner, högre priser

Tillvalen inkluderar 14-tums pekskärm för infotainment, moonroof, kylda framsäten, 20-tums hjul, regnavkännande vindrutetorkare, motordriven baklucka, omgivande belysning och Mark Levinson-ljud.

Vissa förändringar är subtila – NX är lite större men det kommer att vara svårt för blotta ögat att se det. Vissa förändringar är uppenbara – nya drivlinor, större infotainment. Hur som helst är NX bättre än vad den ersatte, och den känns inte längre halvdan.

Vad är nytt för 2022

2022 Lexus NX får nya drivlinor, större storlek och en förbättrad infotainmentuppsättning.

Vem ska köpa en

Den penga yuppien som tyckte att den tidigare generationen var trång och som är imponerad av ny teknik.

[Images © 2022 Tim Healey/TTAC]

Bli en TTAC-insider. Få de senaste nyheterna, funktionerna, TTAC-taken och allt annat som kommer till sanningen om bilar först genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button