Hybrid

2023 Toyota Crown sedan debuterar med Hybrid Max muskel och SUV duds

Toyota Crown 2023 kommer att vara den första modellen i USA som erbjuder biltillverkarens Hybrid Max-prestandahybridsystem, som driver hjulen direkt med elmotorns vridmoment både fram och bak, avslöjade Toyota tidigt på fredagen.

Vad är kronan, frågar du? Om du tar en titt på Avalon Hybrid sedan i full storlek har du redan en ganska bra bild. Lägg nu till några fusktåliga SUV-beklädnader i svart plast, höj taklinjen lite och sätt dig på en bältesstol.

Ja, det är fortfarande en sedan – precis, som Toyota uttrycker det, en ”ombildad” en. Trimmen är potentiellt bara ett knep för att omdirigera ögonen eftersom den, med en längd på 194 tum och byggd på en 112,2-tums hjulbas, med en bredd på 72,4 tum, är nära den utgående Avalon i alla nyckeldimensioner. Totalhöjden och sitthöjden tillsammans har ökat med cirka fyra tum, med den förra nu på 60,6 tum; men det är verkligen inte den högsta sedan vi kan tänka oss (den numera utgående Ford Taurus är en). Toyota säger att kronan har en högre åkhöjd än Avalon, men med företaget som inte är villig att släppa den specifikationen kan det ändå bara uppgå till en bråkdel av en tum.

2023 Toyota Crown

2023 Toyota Crown

Crown, liksom Venza crossover och Sienna minivan, går endast hybrid; men här finns det två helt olika hybridsystem – ett som betonar prestanda, det andra betonar effektivitet, där båda ger dragkraft med fyrhjulsdrift.

Crown XLE och Limited-versionerna kommer med en 2,5-liters inline-4-motor med den senaste versionen av Toyotas planetväxelbaserade hybridsystem, som lägger till en tredje motor för att endast driva bakhjulen.

Se även  Laddade elbilar | Volkswagen samarbetar med den kanadensiska regeringen för att utveckla den nordamerikanska batteriförsörjningskedjan

När det gäller Hybrid Max, parar denna Toyota-version av Lexus Direct4 prestandahybridsystem en 2,4-liters turbo-4-motor med en sexväxlad automatisk växellåda och starka motorer fram och bak, för en kombinerad 323 hk—22 hk mer än V-6 Avalon – och en kick av EV-liknande vridmoment och kraftleverans som inte avbryts av växlingar. Toyota säger att den fyrhjulsdrivna fördelningen kan varieras från 70:30 till 20:80, fram till bak.

2023 Toyota Crown

2023 Toyota Crown

Hybrid Max-versionen kommer att uppnå ett EPA kombinerat betyg på 28 mpg kombinerat, räknar Toyota med, medan standardhybridversionerna kommer att uppnå 38 mpg kombinerat med den senaste versionen av biltillverkarens hybridsystem utrustat med ett högeffekts bipolärt nickel-metallhydridbatteri . I de icke-Max-versionerna är det en minskning med 5-6 mpg jämfört med nuvarande/utgående Avalon Hybrid, så det måste finnas en bakgrund här, som antingen mycket extra vikt eller mycket sämre aerodynamik med tanke på taklinjens bula.

Top Platinum-versioner får unika 21-tumshjul, ett e-axelsystem för dragkraft och en adaptiv fjädring med variabla oljetryckstötdämpare. Alla versioner har fjäderbensfjädring fram med multilänkarrangemang bak.

Till utseendet kan vissa se kronan som att låna några av attributen från den första generationens Venza – i sig Camry-baserad. De stora hjulen på upp till 21 tum spelar också en roll, vilket ger kronan dess ”life-up”-stil. Inuti bär instrumentbrädan över det horisontellt orienterade, T-kvadratiska utseendet på Avalons instrumentbräda, men med en mer monokromatisk look som ser ut att svänga bort från föregångarens varma material och jordnära toner.

2023 Toyota Crown

2023 Toyota Crown

2023 Toyota Crown

2023 Toyota Crown

2023 Toyota Crown

2023 Toyota Crown

Alla versioner av Crown kommer med ett stort 12,3-tums digitalt mätarkluster och 12,3-tums infotainmentsystem med pekskärm. Trådlös enhetsladdning ingår, liksom trådlös Apple CarPlay och Android Auto, samt set med dubbla USB-C-portar för passagerare fram och bak. Uppvärmda framsäten och tygsäten ingår i basen XLE, medan mellanklassen Limited och topptrimmade Platinum har ventilerade framsäten, uppvärmda baksäten och läderklädsel. Begränsade och Platinum-versioner får också extra belysning och ett panoramasoltak, samt 11-högtalare JBL-ljud.

Se även  Dodge Hornet R/T plug-in hybrid svider med 30 mils elektrisk räckvidd, muskelbilssignaler

På säkerhetsfronten lägger Platinum-versionen till ett automatiskt parkeringssystem och ett surround-kamerasystem, medan hela sortimentet får adaptiv farthållare och funktion för fotgängardetektering och korstrafikvarning för sin automatiska nödbromsning. Precis som Avalon är kronan byggd på Toyotas TNGA-K-plattform och biltillverkaren betonar att tystnad och förfining är högsta prioritet – med tryck samt extra ljudabsorberande material för att hålla vind-, väg- och motorljud borta.

Toyota Crown-familjen - Fotokredit: Noriaki Mitsuhashi/N-RAK Photo Agency

Toyota Crown-familjen – Fotokredit: Noriaki Mitsuhashi/N-RAK Photo Agency

Toyota Crown Sport halvkombi-koncept

Toyota Crown Sport halvkombi-koncept

Toyota Crown Estate vagn koncept

Toyota Crown Estate vagn koncept

Den högre åkande sedanen är bara en av fyra karossmodeller för Crown som en internationell modell, vilket Toyota också avslöjade – så det kan finnas en möjlighet för halvkombi- eller vagnversionen att komma till USA så småningom.

Med den amerikansktillverkade Avalon upphörd och dess fabrik i Kentucky omplacerad för att tillverka vätebränslecellsmoduler, kommer Toyota att hämta kronan från Japan – med en ankomst senare i år.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button