News

Biltillverkare är fokuserade på EV-batteriers andra liv

De flesta biltillverkare har inte fullt ut ökat produktionen av elbilar, men de överväger redan att använda andra liv för batterierna som går in i dessa fordon.

Audi samarbetar med startup Nunam för att installera batterimoduler från nedlagda testfordon i elektriska rickshaws, som är planerade att slå ut på indiska gator i början av 2023 som en del av ett pilotprojekt. De kommer att göras tillgängliga för en ideell organisation och användas för att transportera varor till marknaden för försäljning, enligt ett pressmeddelande från Audi.

Efter första användning i en bil kan dessa batterimoduler fortfarande lagra mycket energi, sa Nunams grundare Prodip Chatterjee i releasen. Med sin låga vikt och lägre kraft- och räckviddskrav är rickshaws ett idealiskt användningsfall, sa han.

Och generellt sett, som Wall Street Journal påpekade nyligen att återanvändning av elbilsbatterier kan bidra till att utöka förnybar energi och hjälpa till att lösa avfallsutmaningar.

Elektrisk rickshaw som drivs av Audi batterimoduler

Elektrisk rickshaw som drivs av Audi batterimoduler

Elektriska rickshaws är redan vanliga i Indien, men de drivs ofta av blybatterier med kortare livslängd än litiumjonbatterimodulerna från Audi EVs, och de kasseras ofta på felaktigt sätt, enligt Audi och Nunam.

För att ta itu med utsläppen från laddning av elektriska rickshaws från Indiens till stor del koleldade elnät, utvecklar Nunam även laddningsstationer för solenergi. Och den planerar att använda andra batterier i energilagring också.

Detta är bara det senaste av många projekt som försöker hitta andra användningsområden för EV-batterier. Ett annat färskt exempel kommer från Volvo Group (en separat enhet från Volvo Cars), som köpte en 10-procentig andel i det Storbritannien-baserade energilagringsföretaget Connected Energy som ett uttag för använda batterier från sina elektriska lastbilar.

Biltillverkare har visat upp andra batteriapplikationer i flera år. Nissan och General Motors presenterade demonstrationsprojekt 2015 med Leaf- respektive Chevrolet Volt-batterier. Ungefär samtidigt presenterade Toyota en energilagringsuppsättning i Yellowstone National Park som består av Camry Hybrid-batteripaket.

Kalifornien-baserade B2U Storage Solutions tjänar redan pengar med andra Nissan Leaf-batterier inom energilagring. Rivian har också påpekat att konfigurationen och layouten av dess batteripaket bestämdes delvis med andra livsanvändningar i åtanke.

Dessa projekt bygger på antagandet att en hel del batterier kommer att bli över när bilarna de är installerade i når slutet av sin användbara livslängd. Som sagt, med råvaror fortfarande så begränsade, finns det en viss grad av debatt om huruvida återanvändning eller återvinning är det bättre alternativet.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button