Hybrid

2023 Mitsubishi Outlander PHEV visar upp märkets bästa

Den omgjorda Outlander laddhybriden från 2023 är Mitsubishis viktigaste fordon. Inte när det gäller försäljningsvolym, prestanda eller ens konkurrenskraftig effektivitet: Istället visar den treradiga SUV:n Mitsubishis potential framåt.

Med ett förbättrat drivsystem och premiumutnämningar lovar nya Outlander PHEV att Mitsubishi inte bara kan förbli livskraftig inom en snar framtid, utan också önskvärd i sin övergång från förbränning till elektrifiering.

”Outlander PHEV är mer än bara ytterligare en SUV för oss att sälja, den representerar ett paradigmskifte hos Mitsubishi Motors,” sa Mark Chaffin, VD och koncernchef för Mitsubishi Motors North America, till EVguiden Rapporter. ”Det är porten till elektrifiering.”

Outlander PHEV, som lanserades för första gången 2013 och med en global försäljning på över 300 000, är ​​världens mest sålda laddhybrid, enligt Mitsubishis räkning. Att vara där först har sina fördelar. Nu kommer andra generationens PHEV med ett litet säte i tredje raden för totalt sju passagerare, ett större batteri och mer kraftfulla motorer, allt i sin strävan att bli en SUV som kör mer som en EV.

Förbättringarna bör hjälpa den att avvärja 2023 Kia Sorento PHEV och dess sex säten, såväl som Chrysler Pacifica Hybrid minivan. Den här gången delar PHEV samma plattform och kaross som den gas-Outlander som designats om för 2022. Hjulbasen är 1,4 tum längre än sin föregångare, och karossen är 2,3 tum bredare och 1,5 tum högre. Den är mer mångsidig än Nissan Rogue som den också delar plattform med som en del av Mitsubishis lojalitet till alliansen med Renault och Nissan.

Den största förändringen kommer från vad som finns under tredje sätesraden. Ett 20-kWh batteripaket ersätter det utgående 13,8-kWh-paketet, vilket motsvarar en kapacitetsökning på 54%. Den elektriska räckvidden ökar från 24 miles till 38 miles, vilket imponerar även när den inte når femsitsiga Toyota RAV4 Primes 42 miles räckvidd. Tillsammans med en större 85-kw motor fram och 100-kw bakmotor (upp från 60 kw respektive 70 kw) fungerar 2023 Outlander PHEV oftare i elektriskt läge.

I ett eftermiddagstest som körde den runt Mitsubishis utvecklingscenter i Ann Arbor visade sig Outlander PHEV vara bättre än sin föregångare i alla aspekter, samtidigt som den fortsatte med det som gjorde att den sticker ut innan det fanns rivaliserande PHEV-SUV:ar: den sömlösa övergången mellan motorn och motorer.

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

Prestanda

Med 40 % mer elektrisk framdrivning förlitar sig 2023 Outlander PHEV mindre på den 2,4-liters inline-4:an som mestadels bär med sig förutom justeringar av avgassystemet. Med en dragmotor på båda axlarna och en annan motorgenerator, ger systemet 248 hk och 332 lb-ft vridmoment. Den hoppar inte av linjen som en elbil men den reagerar snabbare än en turboladdad motor. Den är smidig, bland annat tack vare en hydraulisk koppling som för motorn in och ut ur en direkt anslutning till framhjulen och till den bakre motorn som ger fulltids fyrhjulsdrift.

Se även  Tusentals med Tesla Powerwalls kommer att backa upp nätet i ett virtuellt kraftverksexperiment

Kraften stannar mestadels framme i standardläget EV, vilket kan ge elkraft upp till cirka 84 mph med tillräckligt med laddning. Kraftig gas slår på motorn; det blir effektivt en seriehybrid även för passningsdrag. Vid cruising i motorvägshastigheter fungerar den som en parallellhybrid genom att förlita sig på 2,4-liters när den är som mest effektiv. Blandningen mellan strömkällor undviker oftast uppmärksamhet, förutom den nya effektdisplayen i det 12,3-tums digitala instrumentklustret som är standard på Outlander PHEV.

Med sju olika körlägen och sex grader av Kevin Bacon bromsregenerering finns det många sätt att optimera bilismen.

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

Körlägen

I standardläget Eco-läge på EV-kraft var den tillräckligt tyst för att höra motorernas sus. Det finns inte mycket vindbrus men en del vägljud infiltrerade kabinen på motorvägen delvis från 20-tumshjulen som standard på testaren.

Via en ratt på konsolen kör Power- och Tarmac-lägena motorn som ett hybridsystem, medan Normal, Gravel, Snow och Mud blandar motor- och EV-kraft. Den smidiga kraftleveransen kan undergrävas av lägen som inte direkt motsvarade förväntningarna.

I ett par fall när motorn startade för ett passerande drag, bytte systemet inte tillbaka till EV-läge direkt. Kotaru Honda, Outlander PHEV:s chefsingenjör för fordon, förklarade att när gasmotorn startar första gången måste den köras i någon minut för att värma upp katalysatorn till en driftstemperatur. Sedan återgår den till EV-läge. Detta är ett vanligt problem med PHEVs; när du väl startar motorn är den på ett tag.

I batterisparläge kan Outlander PHEV fortfarande köras på batteri ett tag. Låt oss säga att du klickar på knappen för att bevara 80 % av laddningen, systemet kan pendla mellan ICE och EV för att hålla sig inom det kvarhållna laddningstillståndet. Det är ett medelvärde, inte ett konstant tillstånd, så om du lägger till mer regen genom utrullning, kan batteriet slå på tills det är tillbaka ner till 80 %. Det är också vanligt med en PHEV och det hade inte märkts om jag inte hade studerat displayen.

Ett laddningsläge kan ladda batteriet från motorn på tomgång, vilket i huvudsak gör det till en gasgenerator för att återställa batteriladdningen.

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

Regenerativ bromsning

De olika körlägena påverkar regen-bromsinställningarna. I Power- och Tarmac-lägen har den som standard den minsta mängden regenbromsning, B5. Eco-läget slår in på B3, men standardläget är B2. Skillnaderna mellan de sex nivåerna kändes bara i ändarna av spektrumet; den är aldrig tillräckligt gripen för att få den att slingra fram som i vissa elbilar, men den saknar också enpedalkörning ner till stopp. Tre inställningar på paddelväxlarna skulle göra jobbet lika bra, och om du inte vill pilla med en paddel finns en knapp på konsolen.

Se även  BMW XM SUV dyker upp på patentbilder i Japan

På en oskriven utflykt nerför en grusväg, och med körlägesväljaren i Gravel, visade Outlander PHEV:s fyrhjulsdrivna system sitt värde. Utan någon mekanisk koppling till bakaxeln flyttade heltidssystemet vridmomentet omedelbart mellan axlarna. När det inre bakhjulet krafsade runt en sväng och det bakre började glida, höll den bromsbaserade vridmomentvektorn det inre hjulet och lät det yttre hjulet ta över. Vektorering på bakhjulen är ny för 2023.

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

Sedan när jag kom ut ur den minsta drivkraften, tillräckligt för att ingjuta mig med rallybilsfantasier som jag aldrig kunde förverkliga med Mitsubishi rep-hagelgevär, fanns det gott om kraft baktill på raksträckan för att sparka upp moln av grusdamm.

Hanteringen av Outlander PHEV har mognat. Den utvecklas ur sin ungdomens vildare, lösare natur till en mer sammansatt och säker crossover. Det var där jag blev mest imponerad och det var kul på det sätt som Pacifica Hybrid aldrig kunde vara.

Markfrigången ökar från 7,3 till 8,3 tum och med de större däcken går det inte att övervinna kroppens lutning från den höga föraren, men den ökade styvheten leder till mer lugn och stabilitet.

Styrningen förbättras också för bättre stabilitet i mitten men också mindre slapp. Lås-till-lås-förhållandet har sjunkit från 3,3 varv till 2,6 varv och med de elektriskt assisterade styrmotorerna placerade närmare däcken, blir det en snabbare, mer direkt respons.

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

Invändigt utrymme

En annan anmärkningsvärd förändring av mekaniken visar sig i färre stopp vid laddaren och bensinstationen. Bensintanken växer till 14,8 gallon, från 11,3 gallon, och är större än ICE Outlanders tank på 14,5 gallon. Förändringen från en ståltank till en plastgjuten som kan svepa runt andra batteri- och framdrivningskomponenter möjliggör en total hybridräckvidd på 420 miles utan att offra något innerutrymme.

Det större batteriet sitter under kabingolvet, den större tanken passar under den andra raden, medan en bakre motor ligger inbäddad under den tredje standardraden. Även barn kommer att ha problem med att passa i den tredje raden. Om du är tillräckligt stor för att ha fötterna på golvet är du för stor för den tredje raden. I ett nafs kan du få passagerarna på mitten att kila in sina knän i framsätets ryggstöd för att passa upp till sju små personer på födelsedags- eller examensfesten, men passagerarnas tolerans kommer att ha ett omvänt förhållande till tillryggalagda mil.

Se även  Ford Maverick hybrid, Escape hybrid och Lincoln Corsair PHEV återkallade för brandfarlighet

Med sätena i mitten av raden skjutna hela vägen tillbaka in i sätena på tredje raden, är mittbensutrymmet 38,5 tum. Den andra raden har en delning på 40/20/40, men botten är 60/40, så när du skjuter den framåt eller lutar sätet flyttas 40/20 på förarsidan som en enhet. Det är bekvämt. Så är inte fallet för tredje raden. Det tar fyra steg att öppna eller fälla ihop det, inklusive manuell fällning av nackstöden. Standardinställningen kommer troligen att vara nere för Outlander PHEV-ägare.

Eftersom den designades för att vara PHEV och ICE är lastrummet bakom den tredje raden detsamma, och det är betydligt större än sin föregångare, 33,5 kubikfot med tredje raden nedåt, eller 78,5 kubikfot med båda raderna platta (jämfört med 30,4 och 66,6 kubikfot i sin femsitsiga föregångare).

Den ökade kapaciteten, kraften, räckvidden och sätena överskuggas nästan av kusliga lyxliknande möten på den översta 40th Anniversary Edition-modellen. Fullt laddad och utan fabriksalternativ, knuffar 40:an Mitsubishi in i premiumterritorium med svart och sadelbrunt semianilinläder; uppvärmda och kylda framsäten; 12,3-tumsklustret med skarp, cool grafik; en 9,0-tums pekskärm med ett teckensnitt för nära Nissans; en 10,8-tums head-up-skärm; Bose ljud; en trådlös smartphoneladdare; ett panoramasoltak; trezons klimatkontroll; en värmepump; och en eldriven baklucka vars knapp är obekvämt fastkilad för nära rattstången.

Ett tvåfärgat tak poppar med vissa färgkombinationer. Den 40:e kommer med ett bronstak som knappt kan skiljas från den svarta kroppen, förutom i solljus, och svarta takalternativ parar sig med Red Diamond, Sterling Silver, Titanium Grey och White Diamond.

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

2023 Mitsubishi Outlander PHEV

Laddar

Outlander PHEV kan CHAdeMO snabbladda från 0 % till 80 % på 38 minuter med en maxeffekt på 50 kw. De flesta PHEVs saknar snabbladdningskapacitet. På en nivå 2 CCS-laddare på 15 ampere tar det 6,5 timmar att ladda till full. Mitsubishi förväntar sig att EPA ska certifiera 2023 års Outlander PHEV vid 38 miles räckvidd och vid 64 MPGe.

Är Mitsubishi Outlander PHEV värt det?

Prissättning för 2023 Mitsubishi Outlander PHEV börjar på 41 190 $, inklusive en destinationsavgift på 1 345 $. Den bästa 40th Anniversary Edition förväntas uppgå till $50 000, men den kommer inte att slutföras förrän närmare försäljningsdatumet den 1 november. Som praktiskt taget alla andra PHEV, kvalificerar den inte längre för den reviderade federala EV-skatteavdraget.


Mitsubishi tillhandahöll lunch för att ge oss bränsle till denna förstahandsrapport.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button