Studier tyder på att förare som inte är elbilar underskattar kapaciteten

Mellan elbilar med längre räckvidd och ökad laddningsinfrastruktur minskar orsakerna till räckviddsångest. Men det är inte alla som tror på det, enligt en ny studie från universitetet i Genève.
Publicerad i tidskriften Naturenergifann studien av 2 000 förare i USA och Tyskland att många förare kroniskt underskattar elbilars förmåga att möta sina dagliga behov.
Ungefär 30 % av de tillfrågade trodde felaktigt att ett elbilsbatteri saknade kapacitet att täcka deras dagliga körvanor, enligt studien.

2023 Chevrolet Bolt EV
Forskare fann att 90 % av resorna kunde genomföras i fordon med en räckvidd på 200 kilometer (124 miles) – väl inom kapaciteten för de flesta nuvarande elbilar. Till och med en bas Nissan Leaf med det mindre 40-kWh-batteripaketet har en EPA-klassad räckvidd på 149 mil, medan Chevrolet Bolt EV har 259 mils räckvidd. Och det här är inte precis avancerade modeller.
Visst, många förare är sannolikt bekymrade över de övriga 10 % av resorna, särskilt långa vägresor som introducerar variabeln offentlig laddningsinfrastruktur. Även om saker och ting har förbättrats avsevärt de senaste åren, lämnar antalet stationer och tillförlitlighetsnivån fortfarande mycket att önska.
Räckviddsångest sågs en gång som ett av de största hindren för att använda elbilar, men förbättringar som större batteripaket och mer effektiva elbilar har dykt upp för att ta itu med det. MIT-forskare förklarade till och med att räckviddsångest var överdrivet 2016. Ändå verkar det som om en annan typ av psykologisk barriär kan dyka upp.

2023 Chevrolet Bolt EUV Redline Edition
Att tillhandahålla mer konkret information om kapaciteten hos elbilar för att lugna förare kan hjälpa, säger Mario Herberz, första författare till studien, i ett uttalande. Erfarenhet kan också hjälpa. Nyligen genomförda studier, som en från AAA, fann att bara att äga en elbil kommer att bota räckviddsångest.
Det är värt att tänka på att laddningsinfrastrukturen bör fortsätta att bli bättre. Och även om vi inte bjuder in dig att testa gränserna för EV-räckvidden, vet att tester har visat att många fordon kan fortsätta efter att deras räckviddsuppskattningar sjunkit till noll.