Reviews

2022 Kia Forte GT recension – Ord är viktiga

2022 Kia Forte GT

1,6-liters turboladdad fyra (201 hk @ 6 000 rpm, 195 lb-ft @ 1 500 rpm)

Sju-växlad dubbelkopplingsväxellåda, framhjulsdrift

27 stad / 35 motorväg / 30 kombinerat (EPA Rating, MPG)

8,7 stad / 6,6 motorväg / 7,8 kombinerat. (NRCan Rating, L/100 km)

Baspris: 24 485 USD / 31 834 USD CAN

Som testat: 26 840 USD / 32 084 USD CAN

Priserna inkluderar 995 USD destinationsavgift i USA och 1839 USD för frakt, PDI och A/C skatt i Kanada och kan, på grund av gränsöverskridande utrustningsskillnader, inte jämföras direkt.

Jag ska medge att jag inte är en universitetsutbildad lingvist, men jag kommer för alltid att krypa ihop mig när jag stöter på allvarliga felaktiga tillämpningar av det engelska språket. Exempel inkluderar den annars utmärkta Alanis Morissette som tillämpar termen ”ironisk” på en enkel tillfällighet, och det ständigt närvarande missbruket av ”bokstavligen” av mina barn när jag beskriver en figurativ.

I det område som jag är mer bekant med kan vi betrakta den avskyvärda felmärkningen av diverse sedaner och crossovers som ”coupéer” på grund av deras sluttande taklinjer. En annan är den slumpmässiga användningen av ”GT”-märket, en kränkning som de flesta biltillverkare har gjort under decennierna. GT, naturligtvis, ursprungligen antydde Grand Touring – och har sedan dess hävdats av olika racingserier för att beteckna racerbilar som har varit baserade på gatubilar.

Jag är inte säker på vilken definition som var i åtanke när 2022 års Kia Forte GT var under utveckling.

Jag ska erkänna att jag hade höga förhoppningar när jag upptäckte att Forte GT skulle dyka upp på min uppfart. Jag hade nonchalant handlat efter min nästa bil och tänkte att något med cirka 200 hästkrafter och en dubbelkopplingsväxellåda skulle vara idealiskt – i allmänhet föreställer jag mig något med liknande prestanda som en sen modell av VW GTI. Två pedaler föredrogs eftersom jag har två förare i hushållet som inte gillar eller inte kan köra manualer, så när jag tittade på biltillverkares webbplatser efter alternativ stack Forte GT ut.

Se även  PHEVs är inte inkopplade så ofta som regulatorer antar

Vid normal användning är Forte GT en perfekt pendlare. Interiörkomforten är bra både fram och bak, med kontroller som faller lätt till hands. Den 10,25-tums pekskärmen är lika bra som den är i andra Kias, med en rejäl ratt för volymkontroller och utmärkta redundanta kontroller på ratten. Den premium stereon med märket Harmon/Kardon låter ganska bra i dessa öron, och jag uppskattar både den trådlösa laddningsplattan och Android Auto/Apple CarPlay-kompatibiliteten. Konstigt nog erbjuder den större pekskärmen på denna GT-trim inte trådlös Android/Apple – en sladd behövs. De nedre trimmarna med en åttatumsskärm kan dock anslutas trådlöst.

Materialen för interiören är ganska bra med tanke på prisklassningen, med bekväma SynTex-säten (ett anständigt konstläder) och en vadderad ratt, båda trimmade i röda sömmar. Bagageutrymmet är också en höjdpunkt – 15,3 kubikfot av allt som kan stoppas i lastrummet.

Den röda (för att röd är snabb, eller hur?) klädseln bär över utanför, med crimson blixtar på gallret och som omger de staplade LED-dimljusen. Utöver GT-exklusiva 18-tums lättmetallfälgar och det lilla märket på baksidan, finns det inte mycket annat att låta åskådare veta att du är i närvaro av en Certified Fast Car.

Det är förmodligen en bra sak, eftersom även om GT vinner både 54 hästkrafter över standard Forte och en transmission med riktiga växlar jämfört med standard CVT, är det fortfarande inte vad jag skulle kalla snabb. Dessutom ger den extra hästkraften inte en bil som vill köras på något slags entusiastisk sätt. Forte GT kommer att dra sig ur kurvorna bra, men hanteringen är så tråkig och okommunikativ att du inte kommer på dig själv på jakt efter de roliga vägarna i första hand.

Se även  2021 Jeep Wrangler Unlimited Rubicon 392 recension – Jeep i överskott

Naturligtvis är hanteringen anpassad för understyrning – det är en kompakt sedan på massmarknaden. Men andra frontförare som den tidigare nämnda GTI känner att de vill bli körda. Till och med företagskusin Hyundai vet vad som krävs för att få denna plattform att dansa när man använder N-märket. Varför kan inte en del av den där flinframkallande hanteringen sippra ner?

Forte GT använder till och med en annan bakfjädringsuppsättning än de mindre Forte-trimningarna – en oberoende fjädring med flera länkar, jämfört med en torsionsaxel på resten av sortimentet. Kanske lite eftermarknadsjustering med bättre stötdämpare/fjäderben i kombination med en större bakre svängningsstång kommer att uppmuntra denna Kia att komma ut och spela?

Titta, 2022 Kia Forte GT är en solid bil till den här prisklassen. Den utmärkta garantin, goda interiörkomforten och gedigna infotainment gör detta till ett svårt val att missa om du letar efter en kompakt sedan. Men det där GT-märket skriver checkar som motorn och chassit inte kan lösa in.

[Images: © 2022 Chris Tonn]

Bli en TTAC-insider. Få de senaste nyheterna, funktionerna, TTAC-taken och allt annat som kommer till sanningen om bilar först genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button