Hybrid

Nyheter: 2023 Toyota Crown Hybrid

Att höja en helt ny fullstor sedan

I en tid då amerikanska förare tappar intresset för sedaner kommer Toyota ut med en helt ny fullstor sedan, men med en twist. 2023 Toyota Crown, i Toyota-talande, är en ”upphöjd sedan” som erbjuder en korsning mellan en sedan och SUV, med en åkhöjd som faller mellan de två.

2023 Toyota Crown Hybrid
En högre, mindre full storlek

De i en viss ålder kommer ihåg att Crown var den första bilen Toyota exporterade till USA, och sålde den i Amerika från 1958 till 1972. Den kan ha varit borta från Amerika i 50 år, men Crown-namnskylten har förblivit en stadig medlem i Toyotas sortiment i Asien, används ofta som en lyxsedan.

Clean Fleet-rapport var i Austin, Texas, i mitten av juli 2022, för pressavslöjandet av 2023 års krona. Vi kunde krypa över hela kronan, men Toyota gav oss inte nycklarna. Eftersom vi inte fick köra någonting är denna recension en allmän introduktion som vi kommer att följa upp med detaljer om hur Crown presterar under hösten.

Framdrivningsalternativ

2023 Crown kommer med antingen en standardhybrid eller Max hybriddrivlina med standard fyrhjulsdrift (AWD). För effektivitetens skull har XLE- och Limited-klasserna basmotorn på 2,5 liter i kombination med Toyotas hybridsystem som producerar 236 hästkrafter och ger en avkastning på 38 miles per gallon. Crown Platinum får den första Toyota-prestanda Max Hybrid någonsin, som använder den turboladdade 2,5-litersmotorn som producerar 340 hästkrafter, men som bara levererar 28 miles per gallon.

2023 Toyota Crown Hybrid
2 versioner erbjuds – MPG eller hästkrafter

Crown XLE och Limited får en elektroniskt styrd steglös växellåda, medan den kraftfullare Max-hybriden i Crown Platinum har en 6-växlad automatlåda. AWD-systemet kan fördela fram-till-bak dragkraft 70:30 till 20:80, och även om det inte är gjorda för terrängkörning, bör AWD-systemet och den elektriska kraftförstärkningen från hybridbatteriet ge lite pigg och säker fot. körning. Återigen kommer vi in ​​på körupplevelsen senare under 2022.

Max Hybrid har förarvalbara körlägen Eco, Comfort, Normal, Sport, Sport+ och Custom, med paddelväxlare när du vill bli lite sportigare. När du väljer ett körläge finns det videospelsliknande grafik på den mittersta 12-tums instrumentdisplayen för varje körläge.

Unik exteriördesign

2023 Toyota Crown Hybrid
Kommer till dig

Den främre delen har ett stort stängt galler som har ett hash-rutmönster, och smalt LED-huvud och körljus för dagtid som lindas in på framskärmarna. Tack och lov begränsade Toyotas designers mängden beklädnad. De främre och bakre överhängen är korta. Lågprofiltaket, med panoramasoltak på Limited- och Platinum-modellerna, sveper mot bagageutrymmet, som har attraktiva LED-baklyktor sammankopplade med en ljuslist. Lamporna tar liten plats, en del av en modern design.

Ren interiör

Den helt nya kronan från 2023 ersätter Avalon fullstor sedan. Kronan är ungefär två tum längre än en Camry och två tum kortare än Avalon. De uppvärmda sätena fram, med 8-vägs effektjusteringar för förare och passagerare, är standard på alla modeller. Baksätet, uppvärmt på Limited- och Platinum-klädseln, rymmer tre med gott om axel-, huvud- och benutrymme. Högre passagerare kommer att behöva doppa huvudet lite för att rensa den svepande taklinjen. Sätena är klädda i Softex syntetiskt tyg på XLE och lädertrimmade på Limited och Platinum.

2023 Toyota Crown Hybrid
Förarens syn

Mittkonsolen, som sitter högre än de flesta bilar, är solid hela vägen fram så det finns inget utrymme för en handväska eller väska. Instrumentbrädans design är ren och enkel och har fin borstad aluminiumkant.

Det helt nya multimediasystemet har en 12,3-tums pekskärm som rymmer navigering och SiriusXM/AM/FM-radio med Apple CarPlay och Android Auto. USB A- och C-portar och trådlös telefonladdning är standard. Systemet är tomt på knappar, vilket är Toyotas sätt att få dig att vänja dig vid att få saker gjorda med röstkommando. Stanna bara ”Hej, Toyota!” och be den sedan hitta en kanal, justera volymen, ring ett telefonsamtal, få vägbeskrivningar eller många andra vägbeskrivningar. Bilarna på Crown-avslöjningsevenemanget var förproduktion, så vi fick inte prova röstsystemet. Vi har dock använt den på andra Toyota-bilar, lastbilar och stadsjeepar och kan säga att den fungerar som den är designad.

Säkerhet och bekvämlighet

2023 Toyota Crown kommer med aktiva och passiva avancerade förarassistanssystem (ADAS), inklusive flera krockkuddar och Toyota Safety Sense teknologi. Detta paket inkluderar räckviddsdetektering genom millimetervågsradar och en monokulär kamera för ett förkollisionssystem som inkluderar detektering av cyklister i svagt ljus, motorcyklister på dagtid och skyddsräckesdetektering.

2023 Toyota Crown Hybrid
Tre i ryggen – om du duckar

Prissättning och tillgänglighet

Prissättning har inte släppts för 2023 års krona, som är planerad att finnas hos återförsäljare i slutet av 2022.

Observationer: 2023 Toyota Crown

Den helt nya 2023 Crown Hybrid är nästa steg för Toyota i sin strävan att få alla fordon med en viss nivå av elektrifiering. De Sienna och Venza är endast hybrider; nu kommer kronan att introducera människor till denna effektiva form av körning. Toyota säger att köpare av Crown inte kommer att vara lika bekymrade över det faktum att det är en hybrid, utan mer-så att den har en unik design som kombinerar en sedan och SUV. The Crown ropas ut som en premiumbil som kan komma in i Toyotas lyxdivision, Lexus. Eftersom prissättningen inte har släppts måste vi vänta och se var den landar.

Crown sedan som visas här är en av fyra Crown-modeller (se nedan) tillgängliga i Japan. Om Amerika ser en eller alla de andra återstår att se. Ett par är ganska skarpa och om de kommer med plug-in hybrid- eller EV-teknik kan de vara spelväxlare för Toyota.

2023 Toyota Crown Hybrid
Den japanska lineupen

Se till att anmäla dig till Clean Fleet-rapport nyhetsbrev (överst till höger på sidan) för att meddelas om alla nya historier och fordonsrecensioner, inklusive när vi får chansen att köra Toyota Crown med en fullständig rapport om dess prestanda, laddningshastighet och körräckvidd.

Berättelse av John Faulkner. Foton av John Faulkner och Toyota.

Se även  Laddade elbilar | Toyota kommer att investera 5,6 miljarder dollar för att öka produktionen av elbilar i Japan och North Carolina

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button