Hybrid

2023 Honda CR-V Hybrid blir sportig, vinklar för hälften av försäljningen

Honda har sagt att Honda CR-V Hybrid spelar en nyckelroll i dess planer för elektrifierade fordon och med en omdesignad CR-V-serie som avslöjades på tisdagen har vi nu en bättre uppfattning om hur.

Med målet att göra CR-V Hybrid-försäljningen till cirka 50 % av den årliga CR-V-försäljningen, är hybridversioner av CR-V nu gjutna som de sportiga modellerna i sortimentet, med Sport- och Sport Touring-trimmar nu endast hybrid, medan EX- och EX-L-versionerna går med den icke-hybrida 1,5-liters turbo-4:an.

Honda har höjt effekten i hybridversioner till 204 hk och 247 lb-ft vridmoment – mot 212 hk och 232 lb-ft i den utgående versionen – med en ny fjärde generationens version av sitt tvålägeshybridsystem.

2023 Honda CR-V Hybrid Sport Touring

2023 Honda CR-V Hybrid Sport Touring

Honda rullade först ut en CR-V Hybrid för 2020, och hybridsystemet, som vi har rapporterat, presenterade redan en mer elektrisk körupplevelse jämfört med vissa hybridalternativ.

Hondas hybridsystem kör i huvudsak CR-V Hybrid som en seriehybrid i de flesta situationer, och använder motorsystemet för att driva fordonet samtidigt som bensinmotorn används för att generera elektricitet. Då kan systemet under vissa kryssförhållanden koppla motorn till drivhjulen i ett högt förhållande. Med förändringar på 2023-modellen kan elmotorsystemet nu också arbeta i upp till 115 mph – mot 86 mph tidigare – och genom hela sortimentet får CR-V en nyinställd version av sitt fyrhjulsdrivna system som nu kan skicka upp till 50 % av vridmomentet till bakhjulen. CR-V Hybrid kräver en kardanaxel för att vrida bakhjulen, medan vissa andra modeller som Toyota RAV4 Hybrid har en separat motor bak.

Företaget har ännu inte avslöjat bränsleekonomisiffror för den nya CR-V-hybriden, men avfärda inte möjligheten till förbättrad mpg. Även med den sportigare betoningen kan en ökning av primärmotorns vridmoment utöka utbudet av endast elektrisk drift på ett sätt som lönar sig i mer lättsamma körstilar.

I en ny konfiguration monterar Honda hybridsystemets två motorer sida vid sida, vilket möjliggör användning av en större framdrivningsmotor med ökat vridmoment. Detaljerade specifikationer för systemet har ännu inte släppts, men direktinsprutning har lagts till för Atkinson-cykeln 2,0-liters inline-4.

Hondas fjädrings- och styruppdateringar lovar en roligare CR-V den här gången. Styrning med variabelt utväxlingsförhållande och fjäderbenens främre fjädring är tillsammans monterade på en styvare främre hjälpram, med en bakre multilänkfjädring på en underram bak som är avstämd med en högre fjäderhastighet.

Annars växer CR-V ännu en gång större och detta är en av Hondas mer radikala omdesigner av denna kompakta crossover-stödpelare som har utvecklats i passform och börjar under sina 25 år. Här växer den 2,7 tum i längd och 1,6 tum i hjulbas jämfört med den utgående versionen — nu på 184,8 tum respektive 106,3 tum och har ett något bredare spår. Honda säger att hela karossstrukturen är 15 % styvare (vridningsmässigt).

2023 Honda CR-V

2023 Honda CR-V

Tack vare en ”radikal ompositionering” av vindrutepelare får CR-V både ett sportigare utseende och förbättrad sikt, enligt Honda. De främre pelarna dras specifikt flera tum bakåt, utåt och nedåt, vilket kräver en sportigare taklinje, och sidospeglar kan monteras på dörren.

CR-V-modeller får större standardpekskärmssystem – 7,0 tum i EX eller Sport, 9,0 tum i EX-L eller Sport Touring, med det större systemet nu med en volymratt, trådlös Apple CarPlay och Android Auto-kompatibilitet och 15-watts Qi laddning av trådlös enhet. Sport Touring inkluderar nu även 12-högtalare Bose premiumljud.

2023 Honda CR-V

2023 Honda CR-V

Letar du efter en CR-V plug-in hybrid? Osannolik. Det beror på att Honda Prologue elektriska SUV är på väg i början av 2024 – när, med ökningen av hybrider, kommer Hondas lineup att se mycket mer elektrifierad ut.

Se även  2023 Honda CR-V Hybrid är märkets bästa gasdrivna SUV

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button