Reviews

2021 BMW M4 Competition Review – Heart Trumps looks

2021 BMW M4 Competition Coupe Snabbfakta

3,0-liters turboladdad inline-sexa (503 hästkrafter @ 6 250 rpm, 479 lb-ft @ 2 750-5 000 rpm)

Åttastegad automatlåda, bakhjulsdrift

16 stad / 23 motorväg / 19 kombinerat (EPA Rating, MPG)

14,5 stad / 10,2 motorväg / 12,6 kombinerat. (NRCan Rating, L/100 km)

Grundpris: 74 700 USD (USA) / 95 804,73 USD (Kanada)

Som testat: 101 095 USD (USA) / 111 649,70 USD (Kanada)

Priserna inkluderar 995 USD destinationsavgift i USA och 2 580 USD för frakt, PDI och A/C-skatt i Kanada och kan, på grund av gränsöverskridande utrustningsskillnader, inte jämföras direkt. Kanadensisk prissättning och bränsleekonomi är baserad på 2022 års modell.

Nästan varje biljournalist och entusiast jag känner hatar den nya BMW-grillen – den som tog utseendet med två njurar och gjorde den lika tandad som en bäver.

Men vet du vad? Du behöver inte se den bakom ratten, foten planterad, motorn brummande i full zoo när du attackerar Road America. Eller VIR. Eller Willow Springs. Eller när du är på valfri bana för att få dina jollies.

Jag hade några chanser att köra en M4 förra året – jag fick samma bil utlånad till mig två gånger (pressflottan fungerar på mystiska sätt) och jag tog den också för ett varv på Road America, under ett vakande öga av en anlitad BMW -vapenkörlärare. Och låt mig säga dig – bilen är en sådan blandning av älskling och grymma odjur (det är menat som en komplimang. Mestadels.) i hastighet att du inte kommer att ge en flygande du-vet-vad om den fula-ass-maw.

Du kommer inte heller att oroa dig särskilt mycket under daglig körning, utan det är bara för att bilens andra stora brist blir uppenbar. Mestadels är det sätena – de tävlingsbanor-klara skoparna gör ett bra jobb med att hålla din kropp på plats på banan, men de är inte bekväma. En bula i mitten hotar att skapa obehag mellan benen, till exempel. För en annan är sätena tillräckligt hårda för att lägga till trötthet på en lång körning. Och lycka till att få in en vuxen i det nästan värdelösa baksätet.

Se även  EVE Energy för att förse BMW med stora cylindriska battericeller

Jag skrev först ”brister”, plural, för att starta den grafen, men när jag funderade över mina minnen blev jag påmind om att M4:ans gatudynamik inte kräver mycket uppoffringar. Är körningen sportbil stel? Ja, och solen går upp i öster. Är det lite högt? Ja, och björnskit i skogen. Men stelheten var aldrig straffande – adaptiva stötar hjälper verkligen. På samma sätt var ljudet allmänt acceptabelt – för att inte tala om att den 3,0-liters turboladdade inline-sexan låter härligt när den trycks in.

Motorn låter söt, och 503 hästkrafter och 479 lb-ft vridmoment betyder att den lanseras med lätthet. De kolkeramiska bromsarna är rejäla (det är bättre att de är för över 8 000 $) även om de är gripna vid lägre hastigheter. Och den här Bimmern skär ut hörn så bra som du kan förvänta dig, även om den 3 880 pund tunga egenvikten ibland känns – det finns utrymme här för en diet. Det är det som är bra.

Återigen fungerar det dubbla fjäderbenet med armatursfjädring i aluminium fram och femlänksfjädring bak, men det finns ett stort dynamiskt fel – styrningen, som nu är vanligt bland Bimmers, känns lite för avlägsen, särskilt i rutinmässig körning eller när man angriper en kurvig allmän väg i halvsprängning. Även på banan var den dock inte så kommunikativ som jag hade velat, även om den verkade fastare och mindre konstgjord i rätt körläge. Det bör noteras här att M Drive Professional-systemet har 10 olika sätt att begränsa hjulslirning. Faktum är att det bör noteras att om den här recensionen dyker in i detaljerna för hur du kan anpassa de olika körlägena, skulle det vara mycket längre och du kan behöva en kudde.

Se även  2023 Volvo XC40 Recharge First Drive Review: EV SUV är petite, potent och opretentiös

Vad du slutar med är en högspänd sportcoupé som inte skulle vara alltför svår att leva med om det inte vore för de snåla sätena. Tack och lov är de valfria, och om du inte väljer dem skulle du spara 3 800 dollar. Jag skulle inte markera den rutan om jag inte spårade min bil regelbundet.

Andra alternativ som höjde baspriset på 74 700 $ till 101 095 $ inkluderar den gröna färgen på Isle of Man 550 $, lädersäten Silverstone och Black (2 550 $), M Drive Professional drive-mode-system (900 $), M-däck/hjul (19- tum fram, 20-tum bak, $ 1 300), kolfiber trim ($ 950), ett kolfiber exteriörpaket ($ 4 700) och M Driver’s Package. Den sista kostar $2 500, höjer topphastigheten till 180 mph och ger dig en endags högpresterande körupplevelse.

Standardfunktioner inkluderar den 8-växlade automatiska växellådan och M-säkerhetsbälten. Det är utöver standard M4-funktioner som Harmon-Kardon-ljud, uppvärmda framsäten, M Sport bakre differential, iDrive, Apple CarPlay, Android Auto och dynamisk farthållare. Standardförarstödsystem inkluderar filbytesvarning, aktiv dödvinkelavkänning och varning för korsande trafik bak.

M4 Competition coupe är en underbar bil att köra, speciellt eftersom man inte kan se grillen. Tänk bara två gånger på ditt val av stolar.

Vad är nytt för 2021

Detta är den andra generationen av M4.

Vem ska köpa den

Den välbeställda Bimmer-fläkten söker stark prestanda utan större uppoffringar när det gäller allt utom pengar. En som kan strunta i det gapande gallret.

[Images © 2022 Tim Healey/TTAC]

Bli en TTAC-insider. Få det senaste Nyheterfunktioner, TTAC tar och allt annat som kommer till sanningen om bilar först genom att prenumerera på vår nyhetsbrev.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button