News

Laddade elbilar | Kaliforniens bidragspengar går till diesel- och naturgasfordon, inte elbilar

Som vanligt Laddad läsare vet, Kalifornien, som lider av några av de värsta luftföroreningarna i USA, har en alfabetisk soppa av incitament- och bidragsprogram som syftar till att främja införandet av noll- eller lågemissions kommersiella fordon. Men många kan bli förvånade över att få veta att en stor del av dessa bidragspengar har använts för att subventionera fossilbränsleförbränning, framför elbilar, och för att främja konsumtionen av naturgas.

Väktaren rapporterar att South Coast Air Quality Management District under flera år har riktat en betydande del av sina anslag för ren luft, som representerar miljontals dollar, till diesel- och naturgasdrivna lastbilar. Ett av byråns största bidragsprogram spenderade mer än 90 % av medlen på incitament för diesel och naturgas. Mycket av finansieringen har gått till stora privata företag som Disneyland och Waste Management för att finansiera ersättning av dieselfordon med naturgasdrivna.

South Coast har också bidragit med hundratusentals dollar till en handelsgrupp som främjar idén att naturgasdrivna fordon är mindre förorenande än elbilar.

Byråns talespersoner har hävdat att de tillgängliga elektriska alternativen är för dyra, delvis för att de kräver ytterligare investeringar i laddningsinfrastruktur, och att en del av den utrustning som bidragen är avsedda att ersätta (t.ex. marin-, bygg- och jordbruksfordon) inte har en allmänt tillgängligt elektriskt alternativ.

Klimatförespråkare motarbetar att om Kalifornien anser att naturgas är en del av sin strategi mot föroreningar, kommer staten aldrig att uppfylla federala utsläppsnormer.

”Om du tittar på [South Coast], vi har aldrig nått upp till nationella standarder för omgivande luftkvalitet, någonsin. Man kan säga att vi har hårdare miljölagar, men vi slår inte ens mot den federala politiken”, säger Mark Lopez från East Yard Communities for Environmental Justice, en grupp som organiserar samhället.

Se även  En exklusiv titt på Teslas plan att bygga världens största laddstation för elbilar med 40 superladdare

”Denna djupa investering i gasindustrin … hjälper till att stödja motståndet mot nollutsläpp”, säger Adrian Martinez, Senior Attorney på miljögruppen Earthjustice. ”Där det blir konstigt är när regeringen är så invecklad i att driva och sälja [the gas industry’s] produkt för dem.”

South Coasts Community Air Protection Program delar ut medel som syftar till att minska utsläppen i låginkomstkvarter. Programmet betalade ut 210 miljoner dollar under de senaste fyra åren för att hjälpa organisationer att uppgradera sina diesellastbilar. Mer än 90 % av det har spenderats på nyare dieselmotorer eller naturgaslastbilar.

”Många av deltagarna i incitamentsprogrammen vill inte ta risker med främmande ny teknik, särskilt när deras försörjning är beroende av den här utrustningen”, säger byråns talesperson Nahal Mogharabi. ”Som med de flesta nya teknologier är de batteridrivna truckarna dyra, har begränsad räckvidd och kräver tillägg av infrastruktur som gör dem mycket mindre kostnadseffektiva när det gäller att tillhandahålla kriterierna för att minska utsläppen av föroreningar.”

I alla fall, en färsk studie från California Air Resources Board – som övervakar South Coast – fann att nollutsläppsfordon är det billigaste alternativet att äga och driva, och att ersätta diesellastbilar med naturgaslastbilar faktiskt kan vara värre för klimatet, på grund av de metanutsläpp som är förknippade med med att producera naturgas.

South Coast verkar vara djupt intrasslad med en handelsgrupp som främjar naturgasfordon framför elbilar. De Kaliforniens partnerskap för naturgasfordon grundades i slutet av 2002 av Norma Glover, South Coasts dåvarande ordförande. Sedan dess har South Coast betalat minst $250 000 i avgifter till partnerskapet, som har engagerat sig i en mängd olika aktiviteter för att främja konsumtion av naturgas.

Se även  Mullen Five RS kommer med Tesla Plaid-prestanda

Partnerskapet har arbetat nära med California Natural Gas Vehicle Coalition, som stöds av naturgasleverantörer och oljejättarna Chevron, BP och Shell, och har bekämpat klimatpolitiken genom lobbying och rättsprocesser.

De Guardian artikel beskriver flera affärsrelationer genom vilka South Coast har styrt skattebetalarnas pengar som teoretiskt var tänkta att användas för att minska utsläppen till fossilbränsleproducenternas kassakistor.

”Byrån har under åren verkligen gått bort från att vara en tillsynsmyndighet till att vara ett finansieringsorgan, att vara en genomgång av medel till förorenare”, säger Mark Lopez, samhällsorganisatören. ”I huvudsak handlar det bara om att flytta runt dollar och skapa en cykel där förorenare betalar och sedan får de pengarna tillbaka för sin infrastruktur.”

Källa: Väktaren

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button