Hybrid

2023 Honda Accord Hybrid förbättras i de flesta mått

Södra Kalifornien kan vara känt för sitt solsken och sin värme, men det blir regn och, i bergen, snö. Det räckte inte för att avskräcka omdesignad 2023 Honda Accord Hybrid från att klättra mer än 5 000 fot till Palomar Mountain, från det kännetecknande kustsolskenet till ovanlig blåsnö.

Den kurviga stigningen visade upp den imponerande hanteringen av 11:e generationens Accord. Honda lade bort de tillgängliga adaptiva dämparna som var den hemliga såsen för en idealisk balans mellan körning och hantering i utgående topp-Touring-trim, samtidigt som den gjorde den nya versionens kaross styvare med stagstänger, styvare fästen och tjockare plattor.

Honda märker de fyra hybriddelarna med Sport-namn för att särskilja dem från basen LX- och EX-trimningar som drivs av en 1,5-liters turbo-4. Åtminstone i hanteringen är det värt märket.

Oavsett motor kändes Accord stabil och planterad, med hjälp av nya dämparfästen och ett bredare spår på 0,4 tum. Ett nytt bromsbaserat vridmomentvektorsystem, kallat Motion Management av Honda, hjälpte också. Baserat på back-to-back-drift med sin hybridföregångare, styrde den mer direkt även om hjulet kändes lättare; Honda sa att det finns minskad friktion i rattstången.

Det gav en mycket mer pigg stigning än väntat, även om Accord Hybrid fortfarande saknade kraft från dessa essar.

2023 Honda Accord Hybrid

2023 Honda Accord Hybrid

Ungefär som att vandra med dåliga knän var det lättare att klättra i en framhjulsdriven sedan än att ta sig ner, med vikten lutad framåt. Den nya Accord Hybrid väger allt från 3 468 pounds i bassport till 3 532 pounds i topptouringmodellen jag testade, vilket motsvarar en marginell viktökning på cirka 140 pounds respektive 90 pounds. Den är 2,7 tum längre och kommer bättre utrustad med kraftfullare motorer så viktökningen är muskler, inte fett.

Ändå lurade isfläckar i kurvor där solen ännu inte hade brytt sig igenom Ponderosa tallar och andra granar. Andra delar av vägen ångade av smältan. Det var här Accord Hybrids reviderade regenerativa bromssystem blev en oavsiktlig men välkommen hjälpare.

Se även  Bortom GM och Sony EV-projekt, går Honda solo på solid state-teknik

Honda introducerade sex regen-bromsinställningar tillgängliga genom paddelväxlingar som är mycket mer betydelsefulla än de fyra regen-inställningarna i den utgående modellen. Den sjätte inställningen använder både motorer och friktionsbromsning för att få Accord Hybrid att nästan stanna, som många batteridrivna elfordon, men inte ett helt stopp för äkta enpedalkörning. De sista tio foten kräver en broms, som om det vore en gasbil i växel.

2023 Honda Accord Hybrid

2023 Honda Accord Hybrid

De olika inställningarna hjälpte mig att ta mig nerför backen utan att belasta bromsbeläggen, men också för att kontrollera hastigheter som skulle ha fått mig att växla ner till lågväxeln på en bensinbil.

Dessa regeninställningar hjälper till med effektiviteten ännu mer. I Econ-läge eller Sport-läge hade Accord Hybrid 2023 i genomsnitt mer än 53 mpg på liknande rutter på cirka 14 miles vardera med en angiven hastighetsgräns på 55 mph. Även med avvikelser i stopp, lägen och regeninställningar överträffade den konsekvent EPA-betyg på 46 mpg city, 41 highway och 44 kombinerat för Sport-, Sport-L- och Touring-trim.

Dessa modeller kör på 19-tums svarta hjul och däck, medan EX-L bär 17-tums hjul. Den toppar Accords effektivitetsklassning på 51/44/48 mpg. I vilken trim som helst är den 1 mpg effektivare än den utgående Accord Hybrid. Det följer fortfarande 52 mpg kombinerat betyg för Toyota Camry och Hyundai Sonata hybrider, dock.

Ett nytt individuellt läge anpassar standardläget Normal för att ändra drivlinan och styrningen från Econ, Normal och Sport, men det kan bara göras via pekskärmen i Park. Förändringarna uppgick inte till mycket i min begränsade testning. Den coolaste delen av Individual-läget var att ändra gaspådraget och bromskänslan på den adaptiva farthållaren, så att du kan ställa in den på att rusa eller öka hastigheten mer gradvis när den ledande bilen kommer ur vägen.

En annan fin egenskap med regen-bromssystemet är att när regenen når tröskeln på 0,3 g som blinkar bromsljusen, visas bromsljus på den lilla bilen i instrumentklustret.

Sportläget justerar gas- och styrresponsen för att vara känsligare, och Honda programmerade motorns beteende för att ungefärliga växlingar. De är blips på kraftnålen, medan Honda piper i motorljud och simulerade växlingar genom högtalarsystemet. Det kan vara kontraintuitivt för ett system som prioriterar effektivitet, men det ger Accord en dualistisk karaktär där den är avstängd i Econ-läge. Du kan ta din tårta och äta den också, förvänta dig bara inte att den kommer snabbt.

Även med uppdateringar av det tvåmotoriga hybridsystemet och 2,0-liters inline-4 som körs på en mager Atkinson-cykel, tar det ett slag för kraften att komma på, från ett stopp och i hastighet.

Den nya hybriddrivlinan har en mer kompakt layout med två motorer monterade bredvid varandra och en större framdrivningsmotor än tidigare. Nya cylinderhuvuden och ett direktinsprutningssystem, såväl som andra förändringar av motorn, resulterar i att färre sällsynta metaller används i dess konstruktion, säger Terumasa Kotada, chefsingenjör för Accord, till EVguiden Reports. Inget last- eller passagerarutrymme offras mellan Accord-hybrider och Accords med 1,5-liters turbo-4.

2023 Honda Accord Hybrid

2023 Honda Accord Hybrid

2023 Honda Accord Hybrid

2023 Honda Accord Hybrid

2023 Honda Accord Hybrid

2023 Honda Accord Hybrid

Bakom ratten ger förändringarna en blygsam ökning på 204 hk från 202 hk i den utgående modellen, och 247 lb-ft vridmoment från 232 lb-ft.

Honda Accord Hybrid är i själva verket en elbil för det mesta, med kraften att driva den kommer till största delen från motorn, plus det blygsamma batteripaketet. Ändringar av batterihanteringssystemet låter det köras i EV-läge längre än sin föregångare, och Kotada sa att kontrollsystemet prioriterar batteriet mer. Det känns som det, med mindre ljud och motorn som sparkar på mer sällan för att generera kraft.

Se även  Teknik: Är elbilar dyrare att reparera?

Det kanske viktigaste – för varumärket och andra jordbor – är att företaget ser det Honda CR-V Hybrid och kommande 2024 Honda Civic Hybrid utgör minst 50 % av försäljningen för varje modell som tuffare bränsleekonomistandarder för flottan ta tag. Det hjälper inte att Honda saknar ett batteri elfordon förrän den 2024 Honda Prologue lanseras någon gång under 2024.

Kärnan i 2023 års Honda Accord Hybrid är förfining. Det är renare, smidigare och tystare, och Honda har minskat lyxlutande element som falskt trä och växelknappen i konsolen. Det är en hybrid för massorna, prissatt mellan $33 000 för Sport och $39 000 för Touring, men den snålar inte med modern teknik.

2023 Honda Accord Hybrid

2023 Honda Accord Hybrid

Varje hybrid har en 12,3-tums pekskärm med trådlös smartphonekompatibilitet och tillgänglig trådlös laddning, och en läderklädd ratt. Infotainmentdisplayen förlitar sig på mer ordnade brickor och knapparna är inte inklämda i hörnen så att användarupplevelsen blir enklare, snyggare och bättre. Touring använder Googles inbyggda för navigering, röst och andra anslutna biltjänster. Den mest effektiva EX-L-klassen kostar $34 635 och kommer med uppvärmda framsäten, men en uppvärmd ratt kommer inte att hittas någonstans på alternativlistan.

Varje 2023 Accord kommer med nya framsäten med mer stöd och bättre kuddar, och standardpaketet för förarassistans inkluderar funktioner som vanligtvis är en extra kostnad från lyxmärken. Den inkluderar automatisk nödbromsning, döda vinkeln, aktiv körfältskontroll, adaptiv farthållare, trafikstockningshjälp och automatiska helljusstrålkastare.

Honda gjorde en bra bil bättre med 2023 Accord Hybrid, och det är ett bra värde. Det kan vara ett stopp när Honda klättrar uppför rampen till sin elbilsportfölj, men för nu, och de närmaste åren, kommer det att tillfredsställa de mängder av människor som väljer HEV framför BEV.

Honda betalade för flyg och logi för GCR för att presentera denna förstahandsrecension.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button