EV Charging

Bortom GM och Sony EV-projekt, går Honda solo på solid state-teknik

Honda har etablerat EV-partnerskap med General Motors och Sony, men biltillverkaren gör det ensam med solid-state batteriteknik.

Honda planerar att investera 43 miljarder yen (290 miljoner USD vid nuvarande växelkurser) för att bygga en demonstrationslinje för solid-state batterier i Sakura, en stad i Japans Tochigi Prefecture, som planeras att öppna våren 2024, enligt en rapport från Ars Technica baserat på kommentarer från chefer under en media rundabordskonferens på Hondas Tokyo högkvarter.

Shinji Aoyama, Hondas globala ledare inom elektrifiering, sa att biltillverkaren hoppas få in solid state-batterier i produktionsbilar i slutet av decenniet, troligen 2028 eller 2029. Målet för tekniken, som också eftersträvas av andra biltillverkare och batterier. företag, är utökad räckvidd och kortare laddningstider.

2024 Honda Prologue

2024 Honda Prologue

Hondas globala vd Toshihiro Mibe sade vid rundabordssamtal att biltillverkaren inte har bestämt vilket fordon som kommer att vara det första att få solid-state-batterier, men tillade att han skulle vilja se dem användas i motorcyklar såväl som bilar. Honda planerar att lansera 10 nya elmotorcyklar globalt 2025 – inklusive några för USA – och 2021 gick man med i en koalition av japanska motorcykeltillverkare för att utveckla standarder för batteribyte för cyklar.

Men innan solid-state-batterier kan användas i några fordon måste Honda-forskare lösa ett livslängdsproblem. Biltillverkaren har funnit att dess experimentella solid-state celler är särskilt mottagliga för litiumdendriter, spikar av material som bildas över tiden och kan orsaka kortslutningar under laddning.

Hondas lösning är att lägga till lager av tyg som lägger in den fasta elektrolyten (vilket är varifrån termen ”solid state” kommer) för att förhindra att dendriter bildas utan att offra batteriets prestanda – åtminstone i teorin. Materialen kombineras med en rullpress som även tillåter tunnare lager, hävdar Honda. Denna process behöver fortfarande testas innan den japanska pilotproduktionslinjen öppnar 2024, men om den lyckas skulle den skalas upp till andra globala anläggningar – kanske inklusive Hondas planerade batterifabrik i Ohio.

Se även  Laddade elbilar | Stellantis och Qinomic utvecklar EV-retrofitlösning för lätta kommersiella skåpbilar

Andra biltillverkare – som BMW och Ford – testar solid-state batteriteknik utvecklad av externa startups, men Honda är inte den enda som utvecklar tekniken på egen hand. Nissan ser också solid-state-batterier som nyckeln till att göra elektriska stadsjeepar och pickuper livskraftiga, och den arbetar på sina egna proprietära solid-state-celler.

Medan Honda håller denna forskning internt, planerar man att lansera en serie elbilar som utvecklats med partners. Först kommer 2024 års Honda Prologue SUV, som är byggd på GM:s Ultium-komponentsats. Honda samarbetar också med GM för att utveckla en delad arkitektur som stödjer potentiellt miljontals prisvärda elbilar, som kommer till 2027. De kommer att ha ett mindre cellformat än vad som används i Prologue, Acura ZDX, Hummer EV, Cadillac Lyriq och många andra för att komma.

Honda har ännu inte specificerat hur mycket teknik som kommer att delas med Honda-Sony joint venture som annonserades tidigare i år, men de första Honda-Sony EVs kommer att byggas 2025 i Nordamerika på en Honda-anläggning.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button