Hybrid

Teknik: Är elbilar dyrare att reparera?

Jämföra reparationskostnader för elbilar, hybrider, bensinbilar

Att hitta rätt fordon kan vara en uppförsbacke. Du bör noga överväga flera faktorer. De inkluderar förhandspris, underhållskostnader, miljökonsekvenser, bränsleförbrukning och mer.

2000 Toyota Prius
När hybrider först kom för 20 år sedan var det en utmaning att hitta en mekaniker

Det finns också flera typer av bränslesnåla bilar att välja mellan. Du kan köpa en vanlig bensindriven bil, hybrid eller ett elfordon. Rätt bil ser till att du betalar så lite som möjligt för reparationer. Dessutom bör det ha lägre försäkringskostnader och ge dig bästa förlängda bilgarantin handla.

När hybridbilar först kom in i det moderna billandskapet år 2000, var de dyrare än sina bensinbilar. De flesta mekaniker ville inte arbeta med dem, vilket innebar att du var tvungen att gå tillbaka till återförsäljaren för reparationer. Så du var tvungen att betala en hög initial kostnad och lägga till höga underhållskostnader, vilket fick många människor att dra sig för dem.

Men idag känner fler verkstäder till detaljerna i hybrid- och elfordon. Så kostnaderna för reparationer och underhåll har sjunkit. Detta innebär att dessa två typer av bränslesnåla fordon har lägre underhållskostnader än gasdrivna.

Varför kostar standardbilreparationer mer än hybrid?

Reparationskostnaderna beror på hur din motor fungerar. Hybridbilar kan vara billigare att reparera och underhålla än standardbilar. Detta beror på att motorerna på hybrider stängs av när de stoppas eller när elmotorn är igång. Mindre användning betyder mindre slitage.

regenerativa bromsar
Med regenerativ bromsning sparar hybrider och elbilar på bromsslitage

Om din motor inte slits snabbt kommer du att betala mindre för reparationer och underhåll. Till exempel är det lämpligt att byta olja var 5 000 mil på hybridbilar. Å andra sidan kräver traditionella gasfordon liknande underhåll var 3 000 mil.

Se även  Priserna för begagnade PHEV steg före 4 000 $ skatteavdrag

Hybridfordon har också regenerativa bromssystem som producerar lite värme. Detta sparar dig ytterligare på bromsbelägg och andra bromsdelar.

Slutligen behöver du vanligtvis inga speciella reparationer och underhåll på hybridsystemet. Endast Ford Escape hybrid kräver extra underhåll. Det kräver ett luftfilterbyte på den elektriska batterienheten var 40-50 000 miles.

Det enda kostsamma med ett hybridfordon är dess stora batteripaket. Om det misslyckas kostar det cirka 2 000 USD att ersätta det. Lyckligtvis har hybridfordon längre garantiperioder – runt 8-10 år eller 100 000-150 000 miles.

Standardbilar vs. Elbilar

Studier från Konsumentrapporter och Vi förutspår visa att elbilar kostar mindre att underhålla och reparera. Detta beror på att elbilar har färre rörliga delar, vilket innebär mindre slitage. Du behöver inte heller göra regelbundet underhåll som oljebyten på elbilar.

Enligt We Predict kostar det nästan en tredjedel mindre att underhålla en elbil jämfört med gasdrivna. Dessa resultat kommer från en treårig undersökning om servicekostnader.

Dessa servicekostnader inkluderade mjukvaruuppdateringar, reparationer, underhåll och återkallelser. De fann också att du kommer att spendera 22 % mindre på reparationskostnader om du äger en elbil.

Samma forskning visar också att gasdrivna bilar kostar i genomsnitt 10,1 cent per mil att underhålla. Om du jämför detta med elbilar till 6,1 cent per mil får du ett bättre erbjudande för underhåll.

GM Ultium-plattform
Batterierna blir allt större och är dyra att byta ut, men garantierna täcker större delen av deras liv

Batterikostnader

Förutom de högre förhandskostnaderna, fruktar de flesta köpare att batterierna inte fungerar på hybrider och elbilar. En elbil kostar i genomsnitt $5 000 för att byta ut ditt batteri. Och det kostar ännu mer för en ny elmotor, vilket kan ge dig cirka 9 000 USD.

Se även  2022 Ford Escape Plug-In Hybrid saknar Lightning-tjusning

Men som hybrider får du längre garanti för elbilar. Till exempel kan du få 100 000 miles eller mer för en EV. Å andra sidan har din typiska bil tre års garanti eller 36 000 mil.

Slutsats

Gasdrivna bilar kostar mer att reparera och underhålla än hybrider eller elbilar. De har högre kostnader för gas, oljebyten, luftfilter, inspektion och reparation. Som ett resultat kan de vara billigare att köpa till en början, men kostar dig på långa vägar.

Några el-, hybrid- och ICE-val att kolla in:

USB-minne: 2022 Kia EV6

Väg test: 2022 Lexus ES 300h Hybrid F Sport

USB-minne: 2022 Volkswagen Sedan

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button