Luxury cars

2023 Mazda 3 får en kraft- och prisuppgång

En av våra favoritkompaktor, Mazda 3, får några små förändringar för 2023 års modell. Framför allt kommer naturligt aspirerade versioner att få en liten ökning av både hästkrafter och bränsleekonomi. Samtidigt stiger priserna uppåt över hela linjen för alla trimnivåer.

Tack vare några justeringar av sin responsiva 2,5-liters SkyActiv-G inline-fyra, kommer Mazda 3 nu att generera 191 hästkrafter och 186 pundfots vridmoment. Det representerar en 5-ponny tillväxt, medan vridmomentet förblir detsamma. Turbomodeller genererar samma vridmoment på 250 hästkrafter och 320 pundfot på 93 oktanigt bränsle (227 hästkrafter och 310 pundfot på 87 oktan).

Ännu bättre, boosten kommer med bättre bränsleekonomisiffror tack vare en förbättrad cylinderavaktiveringsalgoritm. Mazda säger att den nu ger en uppskattning 28 mpg stad och 37 mpg motorväg, för en kombinerad 31 mpg. Jämför det med den utgående modellens 26 city, 35 highway och 30 mpg kombinerat. Om du är ute efter en Mazda 3 med icke-turbo 2.5, kommer du förmodligen att vilja vänta.

För vilken annan trim som helst, vill du köpa din just nu, eftersom priserna stiger för 2023. Från och med sedanen har basen på 2,0-liter blivit avskalad, vilket gör 2,5 S till ingångspunkten. Baspriset på 23 615 USD är en ökning med 450 USD och inkluderar en destinationsavgift på 1 065 USD. Därifrån flyttar Select-trimmet upp med $500 till $25,015, Preferred med $450 till $26,615, och Carbon Edition kryper upp med $450 till $28,265. Premium skjuter i höjden med $1 700 till $30 465. Tyvärr finns inte den mer prisvärda 2,5 Turbo-trimningen längre, så det enda sättet att komma in i en tvångsinduktionssedan är med 2,5 Turbo Premium Plus, som kostar $35 065, en ökning med $550 från i år.

Se även  10 mest populära recensioner av första körningen 2022

Hatchback 3:or har alltid haft en premie på $1 000 jämfört med sedanmodeller, och för 2023 ser de identiska ökningar på varje trimnivå. Mazda fortsätter dock att erbjuda luckan i en exklusiv 6-växlad manuell med Premium trim för $30,215, en $450 bula. Till skillnad från sedanen finns fortfarande 2,5 Turbo-trimnivån för luckan, och det kan fås för $33 515, en ökning med $550.

Trots dessa prishöjningar är Mazda 3 fortfarande en utmärkt bil för pengarna. Den jämför fördelaktigt, och överträffar på vissa sätt till och med, alternativ från europeiska lyxmärken som Audi A3. 2023 års Mazda 3 halvkombi kommer först till återförsäljarna i höst. Sedan följer efter till vintern.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button