News

Roterande motor återvänder som räckviddsförlängare i Mazda MX-30 EV

Mazda använde på fredagen bilmässan i Bryssel 2023 för att presentera ett modernt fordon utrustat med en roterande motor.

Motorn, en kompakt enkelrotorsdesign med en slagvolym på 0,83 liter, fungerar som en räckviddsförlängare i en ny R-EV-variant av Mazdas MX-30 kompakta elektriska crossover.

Motorn är monterad direkt på en generator och elmotorn som driver MX30 R-EV:s framhjul, som alla är placerade i fordonets motorrum. Motorn driver aldrig hjulen, vilket innebär att den är fri att arbeta inom ett varvtalsområde som är optimalt för kraft och utsläpp. Den används enbart för att generera elektricitet som kan ladda batteriet eller, under stark acceleration, också hjälpa till att driva elmotorn.

Föraren kan välja mellan lägena Normal, EV och Charge. Normalt läge kommer att aktivera vridaren när det behövs, medan EV-läget drar ström från enbart batteriet så länge som möjligt. Laddningsläget säkerställer att fordonet alltid har en minimal batteriladdning, som föraren kan ställa in i steg om 10 %. Detta kan vara praktiskt om föraren förväntar sig att komma in i en zon där endast elbilar är tillåtna, vilket kan vara fallet i vissa städer i framtiden.

Mazda MX-30 R-EV

Mazda MX-30 R-EV

Försäljningen av MX-30 R-EV i Europa är bekräftad att starta under våren, även om tillgängligheten i USA inte har meddelats. Enligt en rapport från DriftBreath Reports kommer MX-30 R-EV inte att komma till USA, åtminstone initialt, eftersom Mazda koncentrerar sig på andra fordon.

MX-30 R-EV:s batteri är en liten 17,8-kWh-enhet, eller ungefär hälften så stor som den 35,5-kwh-enhet som finns i den vanliga MX-30, ett fordon som EPA uppskattar på bara 100 miles räckvidd. Med sitt batteri fulladdat och sin 13,2-liters tank full med gas uppskattar Mazda en räckvidd på mer än 400 miles för MX-30 R-EV. En annan fördel med R-EV-varianten är en effekt på 167 hk, jämfört med 143 hk för den vanliga MX-30.

Även om den inte uppfann rotationsmotorn (äran går till den tyske ingenjören Felix Wankel), har motorn haft en speciell plats hos Mazda ända sedan biltillverkaren lanserade sin första roterande modell 1967 i form av Cosmo 110S. Mazda byggde bara 1 176 exemplar av sportbilen mellan 1967 och ’72, men det skulle finnas fler rotationsdrivna Mazdas, inklusive sedaner, racerbilar och till och med en buss med 26 passagerare. Dess användning i sportbilarna RX-7 och RX-8 gav den en plats i många amerikaners hjärtan.

Frågor som dålig bränsleekonomi och utsläpp har plågat rotorn, vilket är den främsta anledningen till att Mazda inte heller tidigare har erbjudit en sedan RX-8 gick ur produktion 2012.

Mazda MX-30 R-EV

Mazda MX-30 R-EV

Utmaningen att minska utsläppen från den roterande motorn innebär att en roterande sportbil sannolikt inte kommer att återvända till marknaden, såvida inte Mazda på något sätt kan utveckla en elektrifierad version som uppfyller de ständigt skärpta utsläppsbestämmelserna, något biltillverkaren verkar försöka, att döma av de senaste patent.

Varje fordon i Mazdas sortiment kommer att ha någon form av elektrifiering år 2030. Det är en del av biltillverkarens övergripande mål att uppnå en 90 % minskning av utsläppen jämfört med 2010 års nivåer till år 2050.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button