Reviews

2021 Honda Ridgeline AWD Sport HPD-recension – något mer ”lastbil” än tidigare

2021 Honda Ridgeline AWD Sport HPD Snabbfakta

3,5-liters V6 (280 hästkrafter @ 6 000 RPM, 262 lb-ft @ 4 700 RPM)

Nio-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift

18 stad / 24 motorväg / 21 kombinerat (EPA Rating, MPG)

12,8 stad / 9,9 motorväg / 11,5 kombinerat. (NRCan Rating, L/100 km)

Grundpris: 36 490 $ (USA) / 49 440 $ (Kanada)

Som testat: 40 860 USD (USA) / 51 821 USD (Kanada)

Priserna inkluderar 1 175 USD destinationsavgift i USA och 2 050 USD för frakt, PDI och A/C-skatt i Kanada och kan, på grund av gränsöverskridande utrustningsskillnader, inte jämföras direkt.

En av de saker som denna författare alltid har uppskattat med Honda Ridgeline är dess billiknande egenskaper. Mer än en gång har frasen ”Accord on stylts” undkommit mina läppar när jag pratar om Ridgeline med andra bilskrivare, och jag menade det som en komplimang.

Föreställ dig min bestörtning över att upptäcka att den fräscha 2021 Honda Ridgeline kändes jussssst lite mer ”trucky” än tidigare.

Bara lite dock. När jag cyklade runt i stan i denna Ridgeline kände jag fortfarande att den var mer billik än någon annan lastbil i dess storlek.

Självklart kommer det att vara en nackdel för vissa att vara ”billik”. Vissa vill att deras lastbil ska se ut och agera tufft, att vara redo för spår. Ridgelines nya ansiktslyftning tar verkligen upp den första delen – den ser mycket mer redo för backcountryn. Och även om jag inte har tagit en Ridgeline av något år särskilt långt från trottoaren, har jag fått höra att den här nuvarande generationen kan göra lite lätt terrängkörning med lätthet. Som sagt, den sanna terrängbilen kommer att vara shopping Chevy och Toyota.

Se även  Canoo levererar elektrisk lastbil för US Army-utvärdering

För mig ligger överklagandet av en lastbil med en åktur som påminner om en sedan i användningsfallet. Det är inte alla lastbilsköpare som vågar sig in i skogen. Konsertbakluckan, personen som transporterar varor genom stan, förortslandskapsarkitekten – dessa människor borde lägga märke till det. Boulder bashers behöver inte användas.

Honda berättar för mig att Ridgelines fjädring inte har förändrats, men när jag cyklade runt i stan kände jag att resan bara var lite styvare än den var förra gången jag körde en av dessa lastbilar. HPD-paketet som min testare var utrustad med var troligt inte anledningen – det här paketet lägger till stänkskärmar, olika hjul, ett annat galler och olika emblem och märken. Som sagt, förändringen var knappt märkbar – och jag medger att det bara kan vara min fantasi – och Ridgeline förblir mer billiknande, både när det gäller körning och hantering, än konkurrenterna.

Annars förändrar stilförändringen inte mycket moden. Inte för att allt förblir detsamma – vridmomentvektorfyrhjulsdrift är nu standard. Systemet skickar automatiskt upp till 70 procent av vridmomentet till bakhjulen och växlar kontinuerligt 100 procent av det vridmomentet mellan vänster och höger hjul baserat på körförhållanden.

En 3,5-liters V6 ger 280 hästkrafter och 262 lb-ft vridmoment, och den kraften kommer till de fyra hjulen via en 9-växlad automatlåda. Ström är bara bra, om inte anmärkningsvärt så, för förortspendlingen.

Bortsett från HPD-paketet på 2 800 $, kom denna lastbil (kom ihåg att Sport är bastrimmet) med föremål som en kraftig transmissionskylare, Bluetooth, 18-tums hjul, helårsgummi, Apple CarPlay, Android Auto, nyckelfri start, USB, klimatkontroll i tre zoner, uppfällbart baksäte, dubbelverkande baklucka, LED-strålkastare och dimljus, bagagerum i sängen, fjärrstart, adaptiv farthållare, kollisionsdämpande bromsning, filhållningsassistent, vägavvikelse begränsning, och $395 Radiant Red-lackeringen.

Se även  2023 Mazda CX-50-recension - Att spela påklädning

Inklusive destinationsavgiften på 1 175 USD var totalpriset 40 860 USD. Bränsleekonomin anges till 18/24/21.

The Ridgeline utseende ”lastbiligare” nu, men den behåller sina billiknande kör-/hanteringsegenskaper. Det förblir lastbilen för stadsbor, bakluckor och gör-det-självare som fyller sina helger med utflykter till Home Depot.

Det är inte en dålig sak, om du inte helt enkelt måste bege dig till terrängparken varje helg. Om du lever ditt liv på trottoaren kommer Ridgeline att passa dig bra.

[Images © 2022 Tim Healey/TTAC]

Bli en TTAC-insider. Få det senaste Nyheterfunktioner, TTAC tar och allt annat som kommer till sanningen om bilar först genom att prenumerera på vår nyhetsbrev.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button