News

Laddade elbilar | Brev från Norge: Allt går elektriskt

Norge är att upptäcka vad Costa Rica är för fågelskådare – du kan räkna med att se ett stort antal arter, inklusive några som är mycket sällsynta någon annanstans i världen. Vid ett besök nyligen lade jag till flera EV-modeller till min livslista.

På gatorna i Oslo och Bergen såg jag massor av Teslas, massor av LEAF och många Mustang Mach-Es (alla dessa tre modeller kan ses i tjänst som taxibilar, tillsammans med varje version av Prius). Jag såg Audi e-trons, Jaguar I-Paces, Porsche Taycans, VWs både gamla (e-Golf) och nya (ID.3 och ID.4), BMW i3s, elektriska Hyundais och Kias. Jag såg europeiska modeller som inte säljs i staterna, inklusive den populära Renault Zoe och ganska nya modeller från Peugeot och Skoda. Jag såg äldre elbilar som för det mesta är utdöda på andra håll (Mitsubishi i-MiEV och dess Peugeot och Citroën motsvarigheter), och några nya modeller som precis har börjat dyka upp på USA:s kuster, som Mercedes EQB, Polestar och – ta tag i kikare! — en Xpeng, en av flera kinesiska bilar som nu säljs i Norge (inklusive modeller från MG BYD, NIO och Golden Dragon).

Elbussar finns överallt, och likaså elektriska leveransbilar som Nissan e-NV200.

Elbilar syns inte bara på gatorna. På Oslos flygplats verkade en betydande del av markstödsutrustningen vara elektrisk. Elektriska fritidsbåtar trafikerade vattnet i Oslos vackra fjord.

Att nå den avlägsna ön Smøla krävde inte en utan två bilfärjor. Båda var elektriska (med reservdieselmotorer som uppenbarligen inte behövde slås på för våra resor), men var och en använde olika laddningsinställningar. Vart och ett av dessa system hade ett slags laddtorn på kajen som automatiskt kopplades till ett uttag på fartyget, men ett var på sidan av fartyget och ett var monterat i änden nära där bilarna körde vidare. I båda fallen kan höjden på laddningskontakten justeras för att ta hänsyn till tidvattnet.

Se även  Canoo levererar elektriskt lätt taktiskt fordon till US Army

Större fartyg elektrifierar också. Vi tog ett kryssningsfartyg på den berömda Hurtigruten-linjen från Kristiansund till Bergen, och en av officerarna förklarade för mig att det är en laddhybrid – enorma batterier tar en del av belastningen på dieselmotorerna. Han sa att det eftermonterade systemet, i kombination med olika effektivitetsförbättringar av propellrarna och andra komponenter, minskar CO2 och nitrösa utsläpp med upp till 90 %.

Jag tog inga luftprover, men jag märkte verkligen att, precis som en elektrisk personbil, ger ett elektrifierat fartyg en trevligare resa. Tidigare under denna resa tog jag en gammaldags bilfärja till Korsika (se min redogörelse för vår Tesla roadtrip), och det rapade moln av svart rök hela tiden (liksom genererade öronbedövande ljud och benskakande vibrationer). Ombord på Hurtigrutens hybrid Kong Harald var det enda beviset på att dieslarna körde ett dämpat brum och ett skimmer av varm luft som strömmade ut från högarna.

Dessa fartyg gör ganska frekventa stopp vid hamnar längs kustvägen, och de kopplas vanligtvis till landström när de lägger till. Vissa kan bli förvånade över att få veta att väldigt få av världens passagerarfartyg gör det. De flesta kör sina dieselmotorer hela tiden de är i hamn, som en hänsynslös leveransförare som går på tomgång med sin motor, och spyr ut enorma mängder föroreningar i närliggande stadsdelar.

Det finns mycket ångest i elbilsvärlden över den svåra situationen för de Drivewayless – det skamliga förbudet för stadsbor som inte kan installera elbilsladdning i sina hem. Exemplet Oslo kan tyda på att detta inte är ett så stort problem som många fruktar. Liksom de flesta städer har Oslo kvarter efter kvarter med hyreshus med medeldensitet, av vilka de flesta inte har några garage eller tilldelade parkeringsplatser. Under de senaste åren har mängden gatuparkering i centrum minskat, och resultatet är att centrala Oslo är en njutning för vandrare, med de tystaste och trevligaste gatorna i alla städer jag har besökt. Där det finns parkering på gatan finns det ett generöst antal offentliga laddare. Stora parkeringshus, även de välutrustade med laddare, finns runt om i staden.

Se även  Toyota BZ3 elektrisk sedan använder BYD-batteriteknik – endast för Kina

För allt jag vet kan Osloborna klaga på laddningssituationen, men det har verkligen inte dämpat deras entusiasm för att köra el. Enligt min informella, ovetenskapliga räkning var ungefär hälften av bilarna som körde runt Oslo rena elbilar (när det gäller PHEVs och hybrider, jag brydde mig inte ens om att räkna dem). Naturligtvis var ransonen lägre på landsbygden. Den officiella statistiken säger oss att 71 procent av bilarna som såldes i Norge i juli var rena elbilar och 12 procent var PHEV. Den mest populära modellen var Skoda Enyaq.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button