Priserna för begagnade PHEV steg före 4 000 $ skatteavdrag

Under månaderna, även innan vi visste att några begagnade plug-in-hybrider skulle vara berättigade till ett skatteavdrag på 4 000 USD för begagnade elbilar, var marknadsintresset för plug-in-hybrider på uppgång, enligt en färsk prisanalys.
I ett blogginlägg förra månaden förklarade detaljhandelskonglomeratet Carmax att sökvolymen för termen ”plug-in hybrid” har ökat avsevärt sedan början av 2021, och nådde sin topp i juni 2022, då konsumenter sökte efter termen fyra gånger så mycket som i januari 2021 .
Det är precis innan värdena för begagnade elbilar verkar ha nått en topp, enligt flera företag som spårar priserna på begagnade bilar.
Genomsnittspriserna för begagnade laddhybrider – tillsammans med konventionella hybrider – har varit lägre än begagnade elbilar, men något över genomsnittspriserna för begagnade bensinbilar, enligt Carmax.

Genomsnittligt Carmax-pris efter fordonstyp (mars-augusti 2022)
De mest populära begagnade plug-in-hybridmodellerna i Carmaxs lager är Toyota Prius Prime och Chevrolet Volt. Så denna trend kan ge ett nytt liv på begagnatmarknaden – och kanske uppskattning av – Volt. Plug-in-hybridluckan hyllades en gång som General Motors moonshot, men överskuggades snart av helelektriska modeller och fick till slut en relativt kort livslängd.
Dessutom var Toyota RAV4 Prime det snabbast sålda fordonet överlag på Carmax mellan mars och augusti 2022. I genomsnitt såldes crossovern på mindre än en vecka från det att den blev listad för försäljning.
De bästa staterna för försäljning av plug-in hybrider, enligt återförsäljaren av begagnade bilar, ligger alla på västkusten, med Kalifornien, Oregon och Washington på första, andra och tredje plats, följt av New Mexico och Nevada. Det är värt att notera att många plug-in hybrider ursprungligen såldes i västkusten, vilket lämnade en större pool av begagnade bilar.

2022 Toyota Prius Prime
Denna rapport kom när den federala regeringen förberedde sig på att anta en skattelättnad på 4 000 USD för använda plug-in hybrider enligt Inflation Reduction Act (IRA) – en kredit som konsumenter från och med den 1 januari kan räkna med att kräva för skatteåret 2023 om de uppfyller specifika krav.
Regeln som fastställts av IRA säger att kvalificerade fordon måste vara minst två år gamla och de måste ha ett batteri med minst 7 kwh. De måste kosta mindre än $25 000, måste säljas av en licensierad återförsäljare och kan inte användas två gånger för att göra anspråk på krediten. Krediten kommer också med inkomsttak på 75 000 $ för inkomst av en enskild fil, 150 000 $ för gemensamma arkivarier och 112 500 $ för arkivarier som är chefer för hushållet. Internal Revenue Service (IRS) specificerade också nyligen att denna kredit kommer att kräva mycket mer rapportering.
IRS försökte snabba upp reglerna, och på begagnade bilsidan är de inte beroende av detaljer som mineralförsörjning eller om de tillverkades i Amerika. Å andra sidan beror det förnyade skatteavdraget för elbilar på upp till 7 500 USD för nya bilar på fullständig vägledning om amerikanska komponenter och inköp som har försenats till mars, med ett kryphål för leasing som kan gälla för icke-amerikanskt tillverkade elbilar ännu inte klargöras.