Luxury cars

2023 Infiniti QX60 recension: Nu värt att kolla in

Fördelar: Välutrustad; stilig interiör; skarp exteriör styling; solid dragkapacitet

Nackdelar: Inget hybridalternativ; trång tredje raden; det finns bättre trerader för priset

2023 Infiniti QX60 är relevant och värd att överväga för första gången på länge. Den är baserad på den skickliga Nissan Pathfinder, och Infiniti tillför mycket gott till bordet med denna treradiga SUV. Designen är omedelbart iögonfallande, eftersom de kurviga karosspanelerna smälter in och sveper sig runt bakdelen, vilket ger den en mycket elegant och attraktiv profil. Dessutom är dess skönhet inte bara huddjup. Infiniti lade bort den gamla modellens frustrerande CVT för en nio-stegad automatlåda, och resultatet är en körupplevelse som bättre matchar dess lyxbilsmärke. Det skulle vara trevligt om det fanns mer än bara den vanliga 3,5-liters V6:an tillgänglig – som en hybrid eller PHEV – men enkelmotorn är åtminstone en kompetent sådan med tillräckligt med kraft för en dragkapacitet över genomsnittet.

Trots att QX60 är en perfekt konkurrenskraftig SUV nuförtiden, tro inte att den nu är en klassledare. Andra alternativ i lyxutrymmet som Acura MDX, Lincoln Aviator och Volvo XC90 skulle hitta in i våra garage före QX60. Även icke-lyxmärkta alternativ som Jeep Grand Cherokee L eller Hyundai Palisade/Kia Telluride i sina toppmodeller konkurrerar starkt mot QX60. Basmodellerna erbjuder en uppsjö av standardutrustning som många lyxtillverkare inte erbjuder, så det bästa spelet Infiniti har att erbjuda är i värde. Som sagt, om du vill ha all lyx i boken, levererar den topptrimmade Autograph med underbara inredningsdetaljer och en högteknologisk kabin. Det är dock fortfarande svårt att rekommendera QX60 framför andra i det här segmentet, eftersom utgångspriset på över 50 000 USD sätter den i sikte på våra favoritbilar med tre rader.

Inredning & Teknik | Passagerar- och lastutrymme | Prestanda och bränsleekonomi

Hur det är att köra | Priser och funktioner | Kraschbetyg och säkerhetsfunktioner

Vad är nytt för 2023?

QX60 var helt ny förra året, men Infiniti har några uppdateringar för 2023. Den trådlösa laddningsplattan är nu standard i alla trim. En ramlös backspegel läggs till, och de nedre stötfångaraccenterna uppdateras med nya färger. Till sist kommer alla QX60 nu att ha ”Infiniti Premium Care” som standard, vilket inkluderar tre års kostnadsfria inspektioner, oljebyten och däckrotationer.

Se även  Decennium gamla Tesla Roadsters håller på att bli samlarobjekt

2022 Infiniti QX60

Hur ser QX60-interiören och in-car-tekniken ut?

QX60 är utrustad med en respektabel, men långt ifrån segmentsledande lyxinteriör. Instrumentbrädan har ett lågt och brett nedre plan som känns modernt och luftigt. Ventilationsöppningarna är gömda i en bred öppning i denna zon, och många ytor har sydd klädsel. Basmodellerna har blanksvarta detaljer, med de övre kantlisterna i aluminium eller naturligt trä. Den övre Autograph-klädseln, på bilden i solbränna ovan, kombinerar den härliga träklädseln med unikt utseende quiltat läder ovanpå instrumentbrädan. I svart precis nedanför ser du Luxe-trimmet på bilden.

Alla QX60 har ett 12,3-tums infotainmentsystem med pekskärm. Den kör samma infotainmentsvit som du hittar på Nissans, och det är bra. Programvaran har stora ikoner som är lätta att hitta och lätta att trycka på. Det hela går snabbt och smidigt och är känsligt för kranar. Vi uppskattar också att klimat- och ljudkontroller har dedikerade kontroller under luftventilerna. Volym- och klimatrattarna är särskilt uppskattade, även om ett antal beröringskänsliga knappar för att styra andra klimatartiklar som de uppvärmda sätena är frustrerande att använda. Basmodellen QX60 har också analoga mätare med en 7-tums informationsskärm inbäddad mellan dem. Alla andra trim får en 12,3-tums digital instrumentskärm. Båda alternativen är tydliga och lätta att läsa, men kommer aldrig att framstå som att de tänjer på tekniska gränser.

2022 Infiniti QX602022 Infiniti QX60

Hur stor är QX60?

QX60 är en stor treradig SUV jämförbar med bland annat Acura MDX, Lincoln Aviator, Cadillac XT6, Hyundai Palisade och Jeep Grand Cherokee L. Den finns med två sittplatser. Baskonfigurationen har sittplatser för sju tack vare en bänk i andra raden. Den topptrimmade Autograph får andra radens kaptensstolar, vilket minskar sittkapaciteten till sex. Under vår tid i QX60 tyckte vi att den var mycket rymlig i både främre och andra raden, som har bekväm och stödjande dämpning. Sätena på andra raden har en smart tiltfunktion som gör åtkomst till tredje raden enklare än de flesta, och de kan lutas utan att behöva ta bort en bilbarnstol som kan vara på plats. Den tredje raden är tightare för vuxna än i Palisade, Grand Cherokee och Aviator.

När det gäller lastutrymme har QX60 14,5 kubikfot utrymme bakom den tredje raden, som är på den lilla sidan för en treradig crossover. Det är då 41,6 kubikfot bakom tvåan och 75,4 kubikfot med båda raderna vikta.

Se även  Nissan Z, den nya Genesis G90 och några spännande framtida elbilar | Autoblogg Podcast #755

Vilka är QX60 bränsleekonomi och prestandaspecifikationer?

QX60 är endast tillgänglig med en motor och växellåda: en naturligt sugande 3,5-liters V6:a med 295 hästkrafter och 270 pundfot i vridmoment kopplat till en nioväxlad automat. Detta ersätter den tidigare modellens CVT, och är en mycket välkommen förändring. Framhjulsdrift och fyrhjulsdrift finns, vilket påverkar både antalet drivhjul och bränsleekonomin. Den frontdrivna modellen är något mer sparsam med 21 mpg i staden, 26 på motorvägen och 23 kombinerat. Fyrhjulsdrift tappar 1 mpg från alla dessa siffror för 20 mpg city, 25 highway och 22 kombinerat. Dessutom har den nya automatiska växellådan förbättrat den maximala dragkapaciteten till 6 000 pund. Det är 1 000 fler än både den tidigare modellen och många av dess konkurrenter.

Hur är QX60 att köra?

Medan dess föregångare var alltför mjuk och lat, är den nya QX60 en mycket kompetent lyx-SUV. V6:an, även om det inte är något nytt, är fortfarande väldigt smidig och tyst. Det ger bra kraft. Den nio-växlade automaten är också mycket smidig, och dess fasta utväxlingsförhållanden och snabbare svar gör den till en monumental förbättring jämfört med den gamla slaskiga CVT:n som var malplacerad i ett lyxfordon. Den nioväxlade har stunder där den ibland är hoppig, oftast från stillastående, men på det hela taget är det en vältrimmad växellåda.

QX60 åker också mycket smidigt och stadigt. Dess något fastare fjädringsavstämning jämfört med tidigare gör att den inte känns svävande eller svävande. Hanteringen gynnas också av minskad karossrullning och acceptabel styrning. Den är inte helt bedövad och den vänder sig tryggt in. Lägg till den snygga, välbyggda och otroligt tysta interiören, så är QX60 en fin blandning av komfort och lyhördhet. Förvänta dig inte att ha kul i det, men höj dina förväntningar mycket högre än de kanske har varit med den tidigare modellen.

Vilka andra recensioner av Infiniti QX60 kan jag läsa?

2022 Infiniti QX60 First Drive Review | Vadar tillbaka till djupa vatten

Vårt första test av den efterlängtade andra generationens QX60, med mer djupgående information om dess design och konstruktion.

Se även  Ferrari SF90 VS-prototyp sågs stoltsera med sin galna bakvinge

Hur mycket är priset för 2023 QX60 och vilka funktioner är tillgängliga?

Pure trimnivån är ingångspunkten till QX60-serien, och den börjar på $50 395 med standard framhjulsdrift. Det är ett stort hopp på $2 520 jämfört med 2022 års prissättning, och ökningen märks över alla trimnivåer. På utsidan kommer Pure med 18-tums lättmetallfälgar, automatiska LED-strålkastare och uppvärmda speglar. Inuti har den ett panoramasoltak, läderklädsel, åttavägs eluppvärmda framsäten med justerbar ländrygg, en uppvärmd läderratt och trezons automatisk klimatkontroll. Teknikfunktionerna inkluderar ett 12,3-tums infotainmentsystem med pekskärm med Apple CarPlay och Android Auto-kompatibilitet, analoga mätare med en 7-tums infoskärm, ett ljudsystem med nio högtalare, konventionell farthållare och närhetsingång med tryckknappsstart.

Anmärkningsvärda funktioner på Luxe inkluderar 20-tumshjul, silvermetallic vävd inredning, det 12,3-tums digitala instrumentklustret, en 360-graderskamera och Nissan/Infinitis utmärkta ProPilot förarassistanssystem. Stega upp Sensory, och Infiniti slänger in en ”premium” läderlindad ratt, masserande framsäten, träklädsel, rörelseaktiverad lucka, andra radens uppvärmda säten och Bose 17-högtalare premiumljudsystem. Autograph på översta hyllan gillar verkligen interiören med quiltad och perforerad semianilinläderklädsel, kontrastsömmar, en digital backspegel, head-up-display och andra radens kaptensstolar. Dessutom får du ett svartmålat tak som kontrasterar mot vilken färg du än väljer.

Fyrhjulsdrift är ett alternativ på alla trim och lägger i allmänhet $2 000 till priset, förutom på Autograph trim, där det kostar $2 900 på grund av den extra inkluderingen av ett dragpaket. Startpriser för alla trim är listade nedan och inkluderar destinationsavgiften på 1 195 USD.

  • Ren: 50 395 $
  • Lyx: 56 445 $
  • Sensoriskt: $59 795
  • Autograf: $63 795

2022 Infiniti QX60

Vilka är QX60 säkerhetsklassificeringar och förarassistansfunktioner?

Infiniti QX60 har betygsatts av IIHS, men den har inte betygsatts av NHTSA. IIHS gav QX60 dess bästa möjliga Top Safety Pick+-utmärkelse. Den fick bästa möjliga ”Bra”-poäng för alla krocktester, medan det automatiska nödbromssystemet fick högsta betyget ”Superior”.

Standardsäkerhetsfunktioner inkluderar det tidigare nämnda automatiska bromssystemet tillsammans med automatisk nödbroms bak (en sällsynt funktion), varning för döda vinkeln och körfältsavvikelse, varning för tvärtrafik bak, parkeringssensorer bak och automatiska torkare. Högre trim lägger till främre parkeringssensorer, förarens ouppmärksamhetsvarning, filhållningshjälp, surround-kameror och hjälp med döda vinkeln. Sensory- och Autograph-trimningarna får bältessträckare före krasch, och Autograph har en exklusiv mittkrockkudde mellan framsätena.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button