News

BMW i Vision Dee-konceptet retar Neue Klasses digitala teknik

BMW arbetar på sin nästa generations EV-plattform, kodnamnet Neue Klasse, tyska för ”New Class”, och biltillverkaren har gett ett smakprov på några av de digitala aspekterna av plattformen med BMW i Vision Dee-konceptet.

I Vision Dee, som avslöjades på onsdagen inför en formell debut på torsdagen vid 2023 CES i Las Vegas, är en kompakt sedan som har byggts för att lyfta fram den växande betydelsen av digitalisering och uppkoppling i bilar. Ett relaterat BMW i Vision Circular-koncept visades 2021 som en representation av den cirkulära ekonomin, en annan grundsats i Neue Klasse-plattformen.

BMW i Vision Circular och i Vision Dee koncept

BMW i Vision Circular och i Vision Dee koncept

Dee i det senaste konceptets namn står för ”Digital Emotional Experience”, något som föraren kan uppleva genom vad BMW beskriver som intelligenta, nästan mänskliga förmågor från de digitala systemen som utvecklas för Neue Klasse-plattformen. Specifika funktioner kan vara så enkelt som ett personligt välkomstmeddelande när föraren går in i bilen, till något mer komplext som strålkastarna och grillen som använder intelligent belysning för att producera ansiktsuttryck.

I i Vision Dee-konceptet spänner en head-up-display över vindrutans bredd, en funktion som BMW har bekräftat kommer att erbjudas i fordon baserade på Neu Klasse-plattformen. HUD fungerar som huvudgränssnittet för föraren.

Instrumentpanelen i i Vision Dee-konceptet är märkbart naken för att låta föraren fokusera på den digitala upplevelsen och körupplevelsen. En skjutreglage i mitten av instrumentbrädan låter föraren välja hur mycket innehåll de vill ha synligt i HUD. Det finns fem nivåer, allt från grundläggande körrelaterad information hela vägen upp till full förstärkt verklighetsprojektion och till och med visning av virtuella världar.

BMW planerar att släppa mer information om Neue Klasse-plattformen under loppet av 2023. Det första Neue Klasse-baserade fordonet kommer att byggas vid en fabrik under uppbyggnad i Debrecen, Ungern, med start 2025. Neue Klasse-baserade fordon kommer också att byggas vid en befintlig fabrik i München, Tyskland, med start 2026. Det första fordonet blir en sedan i 3-seriesegmentet, som kommer att följas av en sportig SUV.

Neue Klasse-plattformen utvecklas från början för elektriska drivlinor. Ursprungligen planerade BMW att den skulle ersätta de nuvarande UKL- och CLAR-plattformarna genom att även stödja förbränningsmotorer i olika hybridkonfigurationer, men den planen har övergetts. Plattformen kommer dock att kunna stödja en vätebränslecell.

Plattformen kommer att tillåta ingenjörer att variera hjulbaslängden för att passa en mängd olika karossstilar, och fordon baserade på plattformen kommer att anta mer aerodynamiska konstruktioner för att hjälpa till att maximera räckvidden. Som ett resultat kommer proportionerna att skilja sig från det förflutna, inte bara för aerodynamiken utan också för att öka det inre utrymmet. Plattformen kommer också att använda BMW:s sjätte generationens elmotor- och batteriteknik, som lovar förbättrad kraft och effektivitet. Batteriet kommer att ha en ny cylindrisk celldesign (istället för den nuvarande prismatiska celldesignen), och bör tillsammans med andra förbättringar resultera i en räckviddsförbättring på 30 % jämfört med BMWs nuvarande batterier.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button