News

Volkswagen ID.Buzz EV snubblar på framtiden

I Sverige kan samtal med främlingar vara misstänkta om inte alkohol är inblandat.

Och ändå börjar huvudvändning inte ens beskriva den sorts uppmärksamhet jag upplevde i en första provkörningsrecension genom några kuststäder i dess Skåne län i Volkswagens ID.Buzz elbil.

Det var mer än jag minns att jag sett i en superbil, men i ärlighetens namn rörde sig fordonet inte alls lika snabbt. Om och om igen drog sig gummihalsar bredvid min förarkompis och jag på vägen, och när de parkerade dröjde folk kvar i närheten och närmade sig med frågor. En man klev in i kamerabilden när vi parkerade för en fotografering. Och en snabbseende landsvägscyklist flaggade oss faktiskt mitt på vägen – inte med någon form av nödsituation, utan för att fråga om skåpbilen på ett språk som inte hans eget.

Jag kan bara föreställa mig vad svaret skulle vara i Kalifornien, där en produktionsversion av ID.Buzz är nästan två år bort. Den versionen kommer att anlända i form av utökad hjulbas och potentiellt med ett större batteripaket än 82-kWh-paketet i vårt testfordon. Nostalgitriggers för Type 2 Microbus är djupt i Kalifornien, och skåpbilens debut kommer att markera ungefär sju år sedan VW först avslöjade ID.Buzz på 2017 års bilmässa i Detroit och sedan samma år lät oss ta ratten i ett körkoncept.

Volkswagen ID.Buzz (Euro spec)

Volkswagen ID.Buzz (Euro spec)

Med en längd på 185,5 tum är den Euro-specifika ID.Buzz ungefär lika lång som vad som skulle anses vara en kompakt crossover i USA, när fordonsstorleken kryper uppåt. Hjulbasen är 117,7 tum för den nuvarande ID.Buzz-modellen, medan den amerikanska versionen med lång axelavstånd kommer att sträcka sig 10,6 tum längre – vilket motsvarar förväntade 118,3 tum.

Vanning förbi New Beetle

Efter att ha tillbringat resten av eftermiddagen med Buzz, försvann inte mitt buzz. VW spikade absolut den yttre designen, samtidigt som de lärde sig av misstagen från New Beetle inuti. Det här är inte ett fordon som kommer att kännas omodernt om några år.

Den här gången har VW hållit retrosignalerna utanför och har inte gått så långt utöver dem med dem inuti. Det finns ingen vas inuti, och inga andra öppna nickar till flower power-dagarna. ID.Buzz är bara en mycket praktisk, bekväm modern elektrisk skåpbil inuti, och den största eftergiften till retrosnoppen involverar de vinklade främre fjärdedelsfönstren som, från insidan, i huvudsak bryter A-stolpen i två.

Även det är ett pragmatiskt val. Den lindade vindrutan, den släta nosen och den släta underredet tillåter en låg luftmotståndskoefficient på 0,29 för passagerarversionen.

Anledningen till att VW inte gick så New Beetle med ID.Buzz beror troligen på nostalgi. De som en gång ägde de ursprungliga luftkylda bussarna när de var nya eller nästan nya har gått i pension vid det här laget. Målkunderna är troligen de som känner en antydan till nostalgi eftersom deras familj ägde en när de var barn – eller så finns det en i familjealbumet. Det som finns inuti behöver inte trycka på dessa knappar.

Det är en fin, modern, tvåradig skåpbil inuti. Du sitter upprätt, med en fantastisk utsikt utåt och framåt, trots det främre pelarrangemanget. Det enda jag noterade när jag parkerade var att det var svårt att avgöra var de främre hörnen på fordonet är.

Inget buggigt inuti

Gränssnittet kommer att kännas bekant för alla som har varit i den nuvarande Volkswagen ID.4 – och en växande grupp av de senaste VW-fordonen. Föraren får en fristående 5,3-tumsskärm, medan pekskärmarna är antingen 10,0 eller 12,0 tum. Två kommunikationspaket särskiljs huvudsakligen av om de inkluderar navigering eller inte. Det finns upp till åtta USB-C-portar, inklusive två precis till höger om ratten och en inbyggd i passagerardörren. De flesta av dessa är bredvid förvaringsfack och de kan leverera 45 watt – tillräckligt för att ladda en bärbar dator eller surfplatta med ett snabbt klipp, och VW kommer att erbjuda ett växelströmsuttag som tillval. Håll utkik efter hur många ampere det betyder för USA, men den drivs av 12-volts tillbehörskrets.

Spotify och Apple Music ”från och med nu kan alltså användas i ID.Buzz även utan en kopplad smart telefon”, enligt Volkswagen, även om det är bland de många funktioner som kan vara marknadsberoende. Fordon vid provkörningen körde en snabbreagerande och buggfri mjukvaruversion 3.2 som precis har börjat anlända till 2023 ID.4-modeller och bör vara tillgänglig via etern snart.

Volkswagen ID.Buzz (Euro spec)

Volkswagen ID.Buzz (Euro spec)

Volkswagen ID.Buzz (Euro spec)

Volkswagen ID.Buzz (Euro spec)

Volkswagen ID.Buzz (Euro spec)

Volkswagen ID.Buzz (Euro spec)

Den andra raden är en bänk som är bra för tre, delad 60/40 med lutande ryggstöd, och varje sektion kan glida 5,9 tum framåt och bakåt. Pro-versionen vi testade har även elskjutdörrar på varje sida. Tänk bara på att den andra raden inte har någonstans att ta vägen om du har ett långt, platt föremål. Batteriet är där nere.

Se även  Tesla leder inom elbilar och BYD toppar försäljningen av plug-in globalt, men VW är i förbifarten

Laddat till de övre kanterna av baksätesryggarna, det finns en jättestor 39,6 kubikfot lastutrymme, och om du fäller andra radens ryggstöd framåt som växer till 77,9 kubikfot – notera att det inte heller är de typiska amerikanska SAE-måtten. Sittplatser kommer troligen att ändras i amerikansk form ändå.

Howzz id drive?

ID.Buzz lånar mycket från Volkswagens befintliga MQB-plattform och ID.4 crossover. Den åker på MacPherson fjäderben fram, med ett multilänkarrangemang bak, och även om det har skivbromsar fram kan det vara det dyraste passagerarfordonet på marknaden med bakre trummor.

För nu, i sin Euro-specifika ID.Buzz Pro lanseringsform, är Buzz inte så snabb eller särskilt engagerande att köra. Istället siktar den på en mjuk körning med en tyst, tätt sammansatt interiör. Det finns massor av rullningar om du ställer den hårt i en rondell, men med lågt batteri och överraskande mängder grepp är dess kapacitet långt bortom den magra. Hård inbromsning ger inte heller den typ av nosedive du får i andra skåpbilar.

Volkswagen ID.Buzz (Euro spec)

Volkswagen ID.Buzz (Euro spec)

ID.Buzz lånar direkt sin enda permanentmagnetelektriska motor från ID.4, och på bakhjulen levererar den 201 hk och 228 lb-ft vridmoment. VW säger att Buzz kommer att nå 62 mph på cirka 10 sekunder (ganska lugnt), och i europeiska specifikationer är ID.Buzz begränsad till en topphastighet på 90 mph.

Som sagt, vi kom upp till runt 80 mph och fann att vindbruset förblir väl dämpat, kanske till och med bättre än i ID.4.

VW bekräftade nästan att en fyrhjulsdriven version är på väg, och påpekade hur företaget lämnade samma paketutrymme öppet runt framaxeln. I AWD-form ger ID.4 295 hk och 339 lb-ft vridmoment. ID.Buzz skulle säkert kunna använda den extra kraften.

Precis som i ID.4 erbjuder ID.Buzz i huvudsak två nivåer av regenerativ bromsning. Om du kör i ”D” kommer ID.Buzz att bromsa in väldigt lätt, om du inte redan följer någon på nära håll. Klicka över till ”B” och ID. Buzz bromsar mer abrupt när du lyfter av gaspedalen och drar upp till 0,3 g, vilket är typiskt för elbilar med enpedalskörning.

Volkswagen ID.Buzz (Euro spec)

Volkswagen ID.Buzz (Euro spec)

Ett 82-kWh litiumjonbatteri ger 77 kwh användbar kapacitet och kommer att leverera mer än 250 miles räckvidd om du följer mer generösa WLTP-standarder. ID.Buzz drar fördel av ökad 170-kw topp DC snabbladdningseffekt som tillåter en 5% till 80% laddning på 30 minuter.

Se även  Laddade elbilar | Marposs erbjuder ett nytt system för att kontrollera svetsar på battericeller

Annorlunda Buzz, samma design på väg för USA

VW planerar att erbjuda den passagerarorienterade ID.Buzz Pro—inte att förväxla med den professionella versionen, ID.Buzz Cargo—i ett stort urval av konstruktioner och valmöjligheter, som spänner över 18-, 19-, 20- och 21- tums hjul. Den vi tillbringade dagen i åkte på 20-tums legeringar med Continental EcoContact självtätande däck.

I Europa erbjuder VW en version av sitt Travel Assist förarassistanssystem som använder crowdsourcad filplaceringsdata från andra Volkswagens. Dessa svärmdata tillåter automatiska filbyten i hastigheter på 90 km/h (56 mph). En ny Park Assist Pro kan komma ihåg fem olika verkliga parkeringsmanövrar, och erbjuder automatiskt assisterad parkering om den känner igen en av dem.

Volkswagen ID.Buzz (Euro spec)

Volkswagen ID.Buzz (Euro spec)

Färg är en del av det som gör ID.Buzz pop, och den erbjuds i en palett av nyanser som är mycket mer äventyrlig än något vi har sett från VW sedan New Beetle. I Europa inkluderar möjligheterna Candy White, pärlemorskimrande Deep Black, fem färgglada metalliska finishar och fyra tvåfärgade finishar – Lime Yellow, Starlight Blue, Energetic Orange och Bay Leaf Green. På varje tvåfärgad modell är det övre taket, den övre bakdelen och det V-formade huvområdet Candy White, vilket motsvarar en hyllning till den ursprungliga bussen.

Om interiören någonsin känns för stram kommer omgivande ljus som finns i passagerarversioner att ge upp till 30 färger.

Det är toppen. Nu om den väntan…

VW har lyckats skapa en design som nästan helt är i linje – i profil och detaljer – med konceptbilen som charmade människor så mycket för fem år sedan. Men det gjorde några smarta val

Volkswagen ID.Buzz (Euro spec)

Volkswagen ID.Buzz (Euro spec)

Dröja inte länge med funktioner och trimnivåer för Europa eftersom vi kommer att få en längre skåpbil, möjligen med olika material, och förmodligen aldrig se denna form av ID.Buzz. Som sagt, ID.Buzz är inte billig. I VW:s hemland börjar det på motsvarande cirka 54 000 $ för ID.Buzz Cargo och 64 000 $ för den femsitsiga, passagerarorienterade ID.Buzz Pro. Förvänta dig inte att amerikanska versioner landar mycket under $70 000 när de kommer om två år – troligen i volymer som är alldeles för begränsade för efterfrågan.

Vi får bara hoppas att du kan vänta.

____________________________

VW betalade för resor och logi för Motor Authority för att imponera på de danska och svenska lokalbefolkningen och ge dig denna testkörningsrecension.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button