EV Charging

Se GAC:s Aion V ladda från 30 till 80 procent på 10 minuter

Elfordonstekniken har utvecklats enormt de senaste åren, men många konsumenter är fortfarande ovilliga att byta på grund av två huvudfaktorer: räckvidd och laddningstider.

Medan den förstnämnda ser snabba förbättringar – vi har nu ett 520 mil EPA-klassat fordon i Lucid Air och många andra 400 plus-mile EV-bilar – det senare kan behöva ett genombrott. Det är inte många som är villiga att vänta 20 till 60 minuter för att ladda sina elbilar till 80 % – inte när ett fordon med förbränningsmotor tar 5 minuter att fylla på med bensin.

DC-snabbladdning av en EV till 80 % SoC på 5 minuter skulle vara en enorm prestation och en symbolisk sådan eftersom EV-nejsägare kommer att ha förlorat sitt starkaste argument till förmån för ICE. Det första företaget som lyckas få det att hända kommer sannolikt att få en enorm fördel gentemot konkurrenterna och erövra många köpare av ICE-fordon.

Kan det företaget vara Kinas GAC (Guangzhou Automobile Company)? Att döma av denna video med tillstånd av Fulladdad, det kan lika gärna vara. Elliot Richards besökte GAC-stödda Greater Bay Technology (GBT) i Guangzhou för att testa sin senaste extrema snabbladdningsteknik (XFC) som påstås kunna ladda Aion V kompakta SUV:s batteri från 0 till 80 % på bara 8 minuter.

GAC Aion V
GAC Aion Y

GAC har två typer av påsebattericeller som är kompatibla med XFC för tillfället, 3C och 6C. Den förstnämnda stöder 522 ampere, 414,4 volt och 480 kilowatt, vilket leder till en påstådd 0-80 % laddningstid på 15 minuter och 30-80 % på cirka 10 minuter.

Den sistnämnda, som fortfarande är under utveckling och kommer att lanseras om bara några månader, kan stödja 558 ampere och 769,6 volt – inga ord om laddningshastigheten ännu. Laddningstiderna med 6C-batteriet kommer att vara spektakulära: 0-80 % på 8 minuter och 30-80 % på 5 minuter.

Se även  EVguiden rapporterar om bästa bil att köpa 2023

Fulladdad fick bara göra ett laddningstest av 3C-batteriet i Aion V, men även denna mindre teknik gav blixtsnabb laddning. Från och med batteriet på 29% SoC nådde Aion V 80% på bara 10 minuter, vilket är riktigt snabbt. Tänk på att 6C-tekniken har potential att halvera den tiden.

Nu kan du fråga dig själv om denna extrema snabbladdning kommer att skada batteriet, och med rätta. Nåväl, GAC säger att det inte kommer att göra det, och för att stödja detta uttalande garanterar det batteriet för 1 miljon kilometer (621 000 miles) och över 1 600 extrema snabbladdningscykler! Som Elliott påpekar kommer bilen definitivt att falla isär innan batteriet.

Efter den tidpunkten hävdar biltillverkaren att batteriet endast kommer att försämras med 5 procent, vilket är häpnadsväckande om det stämmer. Gå över till videon ovan för mer information om GAC:s framsteg inom extrem snabbladdning, implikationerna av denna teknik när den blir utbredd och korta recensioner av Aion V och Aion Y elektriska kompakta MPV, som får tillgång till samma XFX- kompatibel batteriteknik.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button