EV Charging

EVguiden rapporterar om bästa bil att köpa 2023

Ford har revolutionerat pickupen – genom att göra en helt elektrisk version av sitt mest sålda fordon, F-150.

Medan man gör det, och till synes förändras så lite som möjligt om allt som redan gör F-150 så önskvärt, har det skapat ett bättre fordon. Det är därför även om F-150 Lightning inte är den första serietillverkade helelektriska pickupen, så är det vår EVguiden Reports Best Car To Buy 2023.

Ford F-150 Lightning ser ut som en bensin F-150 i alla utom främre och bakre stylingcues (och motsvarande belysning), men det visar sig att en hel del om den elektriska lastbilen är annorlunda under. Den får en ny ram – något bredare för att passa batteripaketet som är upphängt mellan det, med tjockare tvärbalkar. Styrning och bromsning är omkonstruerad för Lightning, som också får en oberoende bakfjädring med spiralfjädrar.

Resultatet är en lastbil som kör och hanterar bättre än bensin F-150 under de flesta förhållanden, med oöverträffad tystnad och förfining. Plus, på tvättbrädegrus, terrängstigar eller snöhalsiga vägar visar de praktiskt taget momentana dragsystemen som arbetar med elmotorerna sin styrka och låter dig dra upp för båtrampen – eller över den våta stocken – utan att störa däcken ’ fotfäste. Sätt på motorhuven och du får något som bensinbilen inte har: en stor frunk som erbjuder nätkontakter och kan hålla upp till 400 pund. Vad sägs om lite frustrerande?

2022 Ford F-150 Lightning

2022 Ford F-150 Lightning

Alla versioner av F-150 Lightning är byggda med främre och bakre permanentmagnetmotorer som ger fyrhjulsdrift, med en besättningshytt-layout och samma sänglängd. Det finns i huvudsak två tekniska specifikationer: Versioner med 98-kwh standardbatteripaketet ger 452 hk och 775 lb-ft, medan de med 131-kwh utökat räckviddspaket ger 580 hk och 775 lb-ft. EPA driving range för Lightning ligger på 240 miles respektive 320 miles.

Se även  Laddade elbilar | EV Metals Group banar väg för att bygga en anläggning för bearbetning av batterimaterial i Saudiarabien

Olastad hoppar blixten framåt, med tillräckligt med ett skrik från däcken för att du ska veta att den använder varje tillgänglig dragkraft. Ford har nämnt en accelerationstid på 0-60 mph på under fyra sekunder och, sittande högt upp, med en kropp som hukar och dyker en hel del, är det lika mycket en nöjesparktur inuti som det måste se ut utifrån – sannare än Lightning-etiketten än bensinbilen som brukade bära namnet.

Den erbjuder mer nyttolastkapacitet än många av sina bensinmotsvarigheter. Och på upp till 10 000 pund kommer den att släpa ut mycket av bensinlastbilssortimentet. Tänk bara inte dra den släpet särskilt långt.

Ford F-150 Lightning på Electrify America

Ford F-150 Lightning på Electrify America

F-150 Lightning laddas inte snabbt om du tänker i roadtriptermer. Ford säger att den kommer att ladda med upp till 150 kw, eller från 15-80 % på mindre än 45 minuter, men de är båda bästa fall-scenarierna från vad vi har sett på typisk US Electrify America-hårdvara.

Om du råkar ha 100 ampere ledigt för sin egen krets, installera 80-amp Charge Station Pro och laddningstider för en full laddningsminskning till cirka 8 timmar på 240 volt – eller cirka 30 miles per timme. Den enheten utgör grunden för var Lightning verkligen blir en EV-trendsättare: Lägg till $3 895 Home Integration System, och med Fords app kan Lightning bli sitt eget kraftekosystem – hjälpa till att jonglera med solenergi eller agera bara som en bärbar generator (minus brummandet). och diesellukt) när strömmen går.

2023 Ford F-150 Lightning

2023 Ford F-150 Lightning

Det systemet och dess inkludering under garantin går långt mot att övertyga oss om att Ford ser en helhetsbild som andra inte har. Det gör också företagets Ford Pro-mjukvara för fordonsparker och dess strategi att inte göra elfordon till ett nischundermärke utan verkliga fordon som konkurrerar på nästan alla nivåer – även överglänser – bensinversionerna av F-150, Transit och Mustang.

Se även  Bredare Volvo EV-push lägger enligt uppgift till stadsjeepar, sedaner, lyxbilar

F-150 Lightning har några obestridliga styrkor jämfört med någon av våra andra finalister för EVguiden Reports Best Car To Buy 2023 – framför allt att den känns färdigbakad, är tillgänglig i alla 50 stater och inte känns som att den hölls tillbaka någonstans på vägen.

Cadillac Lyriq signalerar starten på en generation av Ultium-plattformsfordon, och den är imponerande i många avseenden, som styling, körning och hantering. Men det vi har sett hittills har inte riktigt levererats på gränssnitts- eller laddningssidan. Dess effektivitet förtjänar också en längre titt – en som vi ännu inte har kunnat ta. Vi älskar attityden bakom Genesis GV60 och hur den tar personlig lyx in i ett nytt utrymme – med en linjegrön ”boost”-knapp och kristallkula-växling – även om vi i slutet av dagen bara kan Ge inte topprekvisita till en modell som bara erbjuds i en del av USA. Kia EV6 vinner om stil var huvudkriteriet, och den erbjuder snabb laddning och ett imponerande gränssnitt, men i fallande basversioner verkar märket spela en nischspel snarare än att dra nytta av allt kapital i den designen. Mercedes-Benz EQS SUV bygger på den imponerande effektiviteten hos EQS halvkombi, och lägger till tre rader med sittplatser och spårförmåga, plus amerikansk montering, men den skjuter helt enkelt inte ribban högre.

2023 Ford F-150 Lightning

2023 Ford F-150 Lightning

De största Lightning-utslagen hittills har varit dess otillgänglighet och upprepade prishöjningar. Ford hade inte ens accepterat reservationer under några av det senaste året; bara nio månader sedan de första leveranserna börjar standardsortimentet för 2023 Ford F-150 Lightning Pro på 57 869 $ (inklusive en höjd destinationsavgift på 1 895 $) – en ökning med nästan 40 % från de ursprungliga 41 669 $, inklusive destination, för 2022 års modellår.

Se även  Tesla sänker priset på hemladdstation: Fast värde

En del av det härrör från en tidigare, fantastisk underskattning av Lightning-efterfrågan. Den har lyckats lyfta Lightning-produktionen från 20 000 original till 150 000 per år.

Varför allt detta intresse igen? F-150 Lightning träffar på en punkt som hoppar förbi teknikens tidiga användare som ofta har fungerat som en sorts akilleshäl för faktisk utbredd användning av elbilar. Ja, det finns gott om utrymme för att återuppfinna bilen (eller lastbilen), göra våra vägar säkrare och kanske förlita sig mindre på fordon i första hand, men i detta ögonblick är det att visa människor hur det välbekanta kan göras bättre som en EV det mest kraftfulla uttalandet av alla.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button