Technology

BMW tillkännager 1,7 miljarder dollar EV-investering i South Carolina

BMW Group tillkännagav två betydande el-relaterade investeringar i South Carolina, värda totalt 1,7 miljarder dollar.

Den första delen av 1 miljard dollar är att förbereda för produktion av helt elektriska fordon vid företagets befintliga tillverkningsanläggning i South Carolina – Plant Spartanburg.

Denna 30-åriga webbplats producerar för närvarande 11 modeller inklusive fem X-serier (X3, X4, X5, X6 och X7), fyra BMW M-modeller och två plug-in hybrid X-modeller (BMW X3 xDrive30e och BMW X5 xDrive45e, inklusive batteripaketmontering). Snart kommer en helt ny hybrid-elektrisk BMW XM att ansluta sig till sortimentet. Anläggningens kapacitet är upp till 450 000 fordon årligen och hittills har mer än 6 miljoner enheter byggts. Nästan 70 000 ”elektrifierade” BMW byggdes på platsen bara under 2021.

Enligt planen förväntas Plant Spartanburg producera minst sex helelektriska BMW X-modeller till 2030. Detta tyder på att i princip alla modeller kommer att få mer eller mindre direkta helelektriska motsvarigheter.

För att stödja lokal BEV-produktion kommer företaget att investera ytterligare 700 miljoner USD i en ny monteringsanläggning för högspänningsbatterier i Woodruff, South Carolina. Denna nya fabrik kommer att producera batteripaket för de helelektriska BMW X-modellerna.

En av de viktigaste delarna i tillkännagivandet är att batteripaketen kommer att byggas med BMW:s sjätte generationens battericeller, som är cylindriska – en standarddiameter på 46 mm och två olika höjder: 95 och 120 mm.

BMW rund battericell (höger) sida vid sida- med en prismatisk battericell (vänster)

BMW rund battericell (höger) sida vid sida- med en prismatisk battericell (vänster)

BMW rund battericell

BMW Groups styrelseordförande, Oliver Zipse sa:

”Under decennier har Plant Spartanburg varit en hörnsten i BMW Groups globala framgång. Det är han hem för BMW X-modellerna som är så populära över hela världen. Framöver kommer det också att vara en viktig drivkraft för vår elektrifieringsstrategi, och vi kommer att tillverka minst sex helelektriska BMW X-modeller här senast 2030. Det betyder: ”Home of the X” håller också på att bli ”Home of the Battery” Elektriskt fordon’.

Dessutom kan vi visa upp BMW Groups ”lokalt för lokalt”-princip: Våra nyutvecklade sjätte generationens battericeller, som designades specifikt för nästa generations elfordon, kommer att köpas här i South Carolina – där X blir elektrisk.”

BMW Group investeringar i South Carolina:

  • befintlig Plant Spartanburg – 1 miljard dollar
    minst sex helelektriska BMW X-modeller senast 2030
  • Ny monteringsanläggning för högspänningsbatterier – 700 miljoner dollar
    plats: i Woodruff, South Carolina (nära Plant Spartanburg)
    batteripaketproduktion med BMW:s sjätte generationens battericeller
    över 1 miljon kvm.
    300 nya jobb
Se även  Laddade elbilar | Leclanché tillkännager genombrott i säkerheten för sin batteriteknologi med brandhämmande elektrolytadditiv

Ett annat stort tillkännagivande är att BMW Group har valt Envision AESC som sin leverantör av litiumjonbatterier till Plant Spartanburg.

Under partnerskapet kommer Envision AESC att bygga en ny batterigigafabrik i South Carolina med en effekt på upp till 30 GWh årligen (motsvarande 300 000 fordon med vardera 100 kWh batteripaket).

Det är ganska mycket ett hattrick för South Carolina, som lockade till sig tre betydande elbilsrelaterade investeringar på en gång.

Det betyder också att Envision AESC ansluter sig till CATL och EVE Energy som den tredje leverantören av nyutvecklade runda litiumjonbattericeller till BMW Group.

Låt oss komma ihåg att det tyska företaget har för avsikt att ha sex anläggningar (20 GWh vardera), inklusive två i Europa, två i Kina och två i Nordamerikas frihandelszon. CATL kommer att bygga en i Kina och en i Europa. Samma som EVE Energy. Med den femte anläggningen byggd av Envision AESC (30 GWh istället för 20 GWh), finns det bara en plats kvar nu för Nordamerika.

”I linje med principen om ”lokalt för lokalt” siktar BMW Group på att köpa battericeller till sina elfordon där produktionen sker. Företaget har hittat en partner i Envision AESC, som kommer att bygga en ny battericellsfabrik i South Carolina, för att leverera Plant Spartanburg. Envision kommer att producera nyutvecklade runda litiumjonbattericeller, som designades specifikt för den sjätte generationen av BMW eDrive-teknik och kommer att användas i nästa generations elfordon.”

Föreställ dig AESC gigafactory i South Carolina:

  • plats: N/A, South Carolina
  • värde: N/A
  • produktion: potentiellt från 2026 (enligt Envision Group via CnEVPost)
  • tillverkningskapacitet: 30 GWh per år
  • batterier: celler BMW:s sjätte generationens cylindriska battericeller (ingen info om version – 4695, 46120 eller båda).
Se även  Teslas batteriförsörjning har äntligen vuxit bortom efterfrågan

Envision AESC förvärvades av Envision Group för några år sedan från Nissan, som fortfarande äger ungefär en femtedel av sitt tidigare joint venture (ursprungligen etablerat med NEC).

Företaget har en liten batterifabrik i Tennessee och en ny batterigigafabrik på gång i Kentucky. Andra Envision AESC-anläggningar finns i Japan, Kina och Europa (Storbritannien).

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button