Se hur två Nissan LEAF laddas efter att ha varit djupfrysta i två dagar

Elbilar och iskalla vintertemperaturer går inte alltid bra överens, vilket videon som är inbäddad ovan tydligt visar.
I sitt senaste experiment sätter Kyle Conner två Nissan Leafs på prov för att se om och hur de kan laddas vid -18 grader Fahrenheit (-27,7 grader Celsius). Den ena Leaf är hans egen, 3 700 dollar, begagnad, första generationens Leaf med ett 24 kWh batteripaket, och den andra Leaf är en helt ny modell, tillhandahållen av Nissan för testning.
Båda lämnades i samma 39 % laddningstillstånd (SoC) i ungefär två dagar i kylan i väntan på att allt skulle bli djupfryst.
Och direkt startade den gamla Leaf inte ens, med alla lampor på instrumentbrädan blinkande, troligen för att 12V-batteriet hade för låg ström.
Den nya Leaf tändes dock direkt efter att ha tryckt på startknappen och intressant nog verkar den ha hoppat från 39 % SoC till 43 % när den satt i kylan.

33 Foton
Hur som helst, bara några sekunder efter att ha försökt aktivera laddningen returnerar den ett laddarfel. Men efter att ha kopplat bort och återanslutit CHAdeMO-kabeln till bilen och försökt igen på smartphone-appen, börjar den laddas omedelbart med en hastighet på cirka 3-4 kW.
Detta är imponerande, med tanke på att det tidigare experimentet utfört av Kyle Conner i minusgrader involverade en Tesla Model 3 Performance som behövde 45 minuter för att värma upp batteripaketet innan det tog emot någon ström i batteriet.
En timme in i det här senaste experimentet fick nya Nissan Leaf totalt 5,23 kWh levererat till sitt batteri, vilket ökade laddningstillståndet från 43 % till 55 %.
Den gamla Leaf, efter att ha fått ett hopp från den nya Leaf, vaknade till slut upp från de döda, men inte utan att kämpa och visa några nyckel- och överföringsfel först. Efter uppstart visade instrumentbrädans indikator bara fem mils räckvidd, även om den var parkerad med 39 % laddningstillstånd.

Nissan Leaf första generationens laddningsfel vid -18 grader Fahrenheit
Efter att ha kopplats in, returnerade det ett ”fordon timeout”-fel, och Kyle gav bara upp att försöka. Leaf dog igen, med lågspänningsbatteriet som inte kunde starta bilen längre och högspänningsbatteriet helt tomt. Så han bogserade bort den från laddningsplatsen med en Rivian R1T, och förklarade att den gamla Leaf hade misslyckats.
Men nya Nissan Leaf klarade sig riktigt bra, även om det är oklart hur frystestet påverkade batterikemin, med tanke på att det inte verkade värma upp packningen på något sätt innan.
Vad är dina tankar om detta? Låt oss veta i kommentarerna.