News

Genesis priser Electrified G80 till $80 920, utökar EV-tillgängligheten till fler stater

Hyundais lyxmärke Genesis har meddelat att lyxsedan Electrified G80 för den amerikanska marknaden kommer att börja på 80 920 $ och erbjudas i en enda, mycket välutrustad konfiguration.

Electrified G80 är inte en hybrid, som vissa kanske misstänker från märket; det är en helt elektrisk version av bensin G80 sedan. Den kommer med dubbla 136-kw-motorer på fram- och bakhjulen. Dess 87,2-kWh batteripaket är förpackat under passagerargolvet. Det möjliggör en uppskattad EPA-räckvidd på 282 miles, har Genesis sagt, även om detta ännu inte har bekräftats på EPA:s officiella webbplats. En värmepump och batterivärmare ska hjälpa ägare att komma nära den siffran året runt.

Electrified G80 är det andra elfordonet i Genesis-serien, och den ansluter sig till den mindre Genesis GV60-crossovern som är byggd på E-GMP-modulplattformen som delas med Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 och andra kommande modeller.

Genesis Electrified G80

Genesis Electrified G80

Precis som gasen G80, är ​​Electrified G80 byggd med en multilänk främre och bakre fjädring, adaptiv dämpning och styrning med variabel utväxling, medan aktiv bullerkontroll hjälper till att hålla kabinen tyst. En omfattande lista med aktiva säkerhetsfunktioner inkluderar en adaptiv farthållare i hela intervallet med ett motorvägsförarassistanssystem, automatisk nödbromsning, döda vinkeln och tvärtrafiksystem bak och en smart parkeringsfunktion. Inuti är framsätena uppvärmda och ventilerade, medan de baktill får solskydd (kraft för bakrutan), och tekniska artiklar inklusive en head-up display, omgivande belysning, trådlös enhetsladdning, premiumljud och naturligtvis Apple CarPlay och Android Bil.

Electrified G80 kan dra fördel av 800-volt DC snabbladdning, och med en 350-kw-kontakt kan den ladda från 10% till 80% på så lite som 22 minuter, enligt Genesis. Det inkluderar också tre års 30-minuters laddningssessioner på Electrify America-stationer. Annars kommer dess 10,9-kw inbyggda laddare att tillåta en full laddning över natten, och en Vehicle to Load (V2L)-funktion kommer att mata ut upp till 3,6 kw till elverktyg eller apparater i ett nafs.

Genesis bekräftade också att det kommer att erbjuda sina elbilar i fler stater från och med september. Även om tillgängligheten för närvarande är begränsad till ”utvalda amerikanska återförsäljare” i Kalifornien, Connecticut, New Jersey och New York, kommer varumärket att lägga till Arizona, Nevada, Utah och Washington – konstigt nog, och utelämna Oregon för tillgänglighet på västkusten.

Electrified G80 kommer inte att vara berättigad till den förnyade EV-skatteavdraget eftersom dess klistermärkespris ligger långt över taket på $55 000 för personbilar. Dess slutmontering i Ulsan, Sydkorea, diskvalificerar också den och GV60. Men Genesis kommer att ha en kommande EV, Electrified GV70, som kommer att byggas i Alabama och kan – om priset är under 80 000 dollar – kvalificera sig för krediten.

Genesis Electrified G80

Genesis Electrified G80

Märkets EV-vision går dock långt utöver dessa tre elbilar. Som antyddes av förra årets X Concept och X Speedium Coupe som retades förra veckan, förvänta dig fler elbilar från märket, eftersom det skjuter mot en helt elektrisk serie till 2030.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button