Hybrid

2022 Hyundai Tucson Plug-In Hybrid känner sig hemma med sitt utbud

Är plug-in hybrider träningshjulen i denna övergångsera? På en 50-plus-mile slinga av svensexa-huvudstaden i södra, Nashville, ger 2022 Hyundai Tucson Plug-In Hybrid hjälp och komfort till förare som ännu inte kan åta sig att bara köra batteri.

Inom Hyundais sortiment är det ett kompakt alternativ till mellanstora Hyundai Santa Fe Plug-In Hybrid, som får EPA-betyg på 31 miles/33 mpg tillsammans. Något mindre, det är också något mer effektivt. Bedömd av EPA till 33 miles av elektrisk räckvidd, 80 MPGe och 35 mpg kombinerat (högre än tidiga uppskattningar), lägger Tucson PHEV upp några av de mer imponerande siffrorna i den blommande skörden av plug-in hybrid kompakta crossovers.

2022 Hyundai Tucson Plug-In Hybrid provkörning, Nashville, TN

2022 Hyundai Tucson Plug-In Hybrid provkörning, Nashville, TN

2022 Hyundai Tucson Plug-In Hybrid provkörning, Nashville, TN

2022 Hyundai Tucson Plug-In Hybrid provkörning, Nashville, TN

2022 Hyundai Tucson Plug-In Hybrid provkörning, Nashville, TN

2022 Hyundai Tucson Plug-In Hybrid provkörning, Nashville, TN

2022 Hyundai Tucson Plug-In Hybrid provkörning, Nashville, TN

2022 Hyundai Tucson Plug-In Hybrid provkörning, Nashville, TN

2022 Tucson PHEV skiljer sig inte radikalt från gasdrivna modeller, åtminstone när det gäller styling. Det är fortfarande ett rave utanför, mindre fängslande inuti.

Karossen och interiören skiljer sig lite från den gasdrivna Tucson; under huven har Plug-In Hybrid en 1,6-liters turbo-4 och 6-växlad automat, ihopkopplad med en enkel frontmonterad elmotor och ett 13,8-kWh batteripaket för netto 261 hk. Hyundai levererar en standardladdare på 7,2 kw ombord som tillåter laddning på en nivå 2 240-voltskälla på mindre än två timmar.

På denna improviserade åkturslinga in i de västra utkanterna av Music City, rullar PHEV Tucsons drivlina på i nästan tystnad, med undantag för de otåliga ögonblicken när jag behöver passera och trycka djupt in i gasen. Jag dämpar min entusiasm med energiflödesmätaren på det digitala klustret: När den snurrar motorn och stönar lite backar jag för att få ut det mesta av den förutspådda elektriska räckvidden på 29 mil.

Se även  Nyheter: 2022 Range Rover Lineup förhandsgranskad

Plug-in Tucson har tre lägen att välja mellan. Det finns ett automatiskt läge, som gör hjärnarbetet med att välja körlägen; en hybridmod som bevarar laddningstillstånd; och EV-läge, som dricker all juice som tillförs av batteripaketet, och utnyttjar motorkraften endast i extrema behov som långa backar.

2022 Hyundai Tucson Plug-In Hybrid provkörning, Nashville, TN

2022 Hyundai Tucson Plug-In Hybrid provkörning, Nashville, TN

2022 Hyundai Tucson Plug-In Hybrid provkörning, Nashville, TN

2022 Hyundai Tucson Plug-In Hybrid provkörning, Nashville, TN

2022 Hyundai Tucson Plug-In Hybrid provkörning, Nashville, TN

2022 Hyundai Tucson Plug-In Hybrid provkörning, Nashville, TN

Artikelbild

Tucsons plug-in bitar netto 33 EPA-klassade miles av elektrisk körning, med lite mer än en omkonfigurerad bränsleport och några märken för att berätta historien.

Det är en nördig spänning att se 136 miles per gallon dyka upp på mätaren längst ner på SUV:s instrumentkluster – även om det spelar systemet på ett sätt som inte inkluderar effekten av den elektricitet du lägger i. Elkörning är mer märkbart däckljud, eftersom det är så lite av Tucson Hybrids vanliga korniga 4-cylindriga prat att höra. Det är nytt att höra och känna transmissionsväxlingar i ett fordon i elektriskt läge, även om de är små. Tucson PHEV har inte den flashiga bakre elmotorn hos hot-rod RAV4 Prime, men dess standardfyrhjulsdrift kan ge förare norr om Nashville lite komfort i vått väder.

Jag kunde extrahera 25 av de förutspådda 29 miles av elektrisk räckvidd när Tucson först växlade till hybridläge, med cirka 4 miles av räckvidd kvar. Det översattes till en avläsning på skärmen på 31 % kvar i förpackningen (eftersom det sparar resten för att öka antalet körsträcka som en hybrid). Jag stannade och vände mig om för att hitta en fotoplats, och den återupptogs i elektriskt läge som varade i ytterligare en mil eller så på resan tillbaka till stan.

Se även  Hur design blev prioritet framför teknik

I ett anfall av hopplös optimism stannade jag till vid en Blink-laddningsstation i Ashland City, med cirka 14 mil kvar på hemresan. Efter några förvirrade försök genom en liten, skadad pekskärm, gav jag upp att ladda bilen och laddade istället upp mig själv med lite lokalt öl – kaffe, inte moonshine.

2022 Hyundai Tucson Plug-In Hybrid provkörning, Nashville, TN

2022 Hyundai Tucson Plug-In Hybrid provkörning, Nashville, TN

Sannolikheten för att någon annan behöver den här laddningsplatsen är lika stor som sannolikheten för att den här staden går för Bernie ’24.

Dess smidighet i drivlinan kan inte förnekas men Tucson Plug-In Hybrid kastar sin vikt runt på ett sätt som skiljer den från de andra Tucson SUV:arna. Den kan binda sig när den återhämtar sig från stora trottoarluckor – åkturen är mestadels spänd och sammansatt, men den kan hävas när hela tyngden av dess batterier trängs av gapande avgrunder i vägen. Nashville växer snabbt, och det finns gott om dessa hicka.

Inte olikt andra elbilar har plug-in Tucson styrning med spel i mitten, sedan tillräckligt med friktion och vikt för att registreras som annorlunda. Kraften reagerar inte på ett linjärt sätt på förändrade vägförhållanden, så den känns bedövad på ett sätt som är helt bekant för många elbilsförare.

Vad som också är bekant är koageln av glänsande svart plast i denna Tucson Plug-In Hybrid. För en bil som kostar mer än $44 000 var svart-på-svart kabinen och dess mellanklassiga finish den mest uppenbara platsen för förbättringar. Annars ger interiören massor av användbart utrymme, med otroligt huvud- och knäutrymme för både fram- och baksätespassagerare.

Tucson PHEV:s förvaring under golvet kan dölja liten elektronik, en laddningskabel och möjligen ett signaturtunnbröd.

Hur jämför allt detta med RAV4 Prime? Tucson Plug-In Hybrid kan inte slå Toyota RAV4 Prime i elektrisk räckvidd (42 miles) eller gas körsträcka (38 mpg kombinerat), men Tucson underskrider RAV4 Prime i pris. Det kostar $36,645 för bas-SEL, jämfört med RAV4 Prime SE:s pris på $41,515. Den finare Tucson Plug-In Hybrid Limited har $44,445, jämfört med RAV4 Prime XSE:s Monroney-nummer på $44,835.

Värt att notera: RAV4 Primes batteripaket på 18,1 kwh betyder att den är berättigad till hela $7 500 federal EV-skatteavdrag. I Tucson är krediten $6 587 på grund av dess mindre 13,8-kWh-paket. Krediterna gör prisskillnaderna försumbara. För de flesta förare kommer skillnaderna att bero på smak och tillgänglighet.

Tucson PHEV kör med lite mindre fart, för att vara säker. Men dess yttre form har en distinkt attraktionskraft, och dess EPA-klassade räckvidd på 33 elektriska miles verkar inom räckhåll. Precis som med RAV4 Prime handlar det om att hitta en på en hel del. Träningshjul var aldrig så dyra – men har alltid varit så här viktiga.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button