Det förtjusande Genesis X Convertible Concept går i produktion

Genesis X Concept 2+2 grand tourer som debuterade i mars 2021 började som en intern designövning. Vi sa då att Genesis måste bygga den. Under de kommande 18 månaderna bjöds vi på uppföljningar i X Speedium Coupe Concept, en skjutbroms med fler utrymmen för baksätare, och X Convertible Concept som visades på förra årets LA Auto Show. Att se droptop-varianten var som att hitta ett fantastiskt nytt exempel på en art som håller på att dö ut, Genesis (konceptuellt) fyller på ett ekosystem som en gång inkluderade Mercedes-Benz S-Class cabriolet och Jaguar XK men nu är nere i BMW 8-serien, och snart kommer Maserati GranCabrio att återvända. Nu Bilnyheter har fått höra av Peter Lanzavecchia, ordförande för Genesis’ nationella rådgivande råd för återförsäljare, att X Convertible Concept går i produktion.
Lanzavecchia sa att Luc Donckerwolke, chief creative officer för hela Hyundai Motor Group, gav återförsäljarna nyheterna vid organets årsmöte. Återförsäljarens styrelseordförande berättade för AN-återförsäljare har försökt få en ”performance GT-coupé” från biltillverkaren och har surrat om tanken på att en ska gå in i produktionen ”även innan Donckerwolke vände sig till återförsäljare om dess planerade ankomst.” Det är inte klart om detta betyder att X grand tourer med fast tak också går i produktion, eller om X Convertible med sin hopfällbara hardtop är den enda som är på väg till marknaden. Vi skulle vilja se båda, men hur som helst, hurra för oss.
Som vi hade förväntat oss av att se den första bilen i trilogin är cabriolet ett flaggskepp. Även medveten om det, men Lanzavecchias kommentar till AN att ”Jag vet inte om det kommer att bli över $200 000 eller $300 000, men jag garanterar att vi kommer att se många Bentley Continental konvertibla inbyten på det när det kommer till våra showrooms,” är oväntat. 2023 G90 sedan som börjar på cirka $90 000 är den dyraste modellen som märket erbjuder här för tillfället. Han tillade att ”försäljningsvolymen kan vara extremt begränsad.” Baserat på dessa grova konturer talar vi om Sydkoreas version av Cadillac Celestiq — lyxmärket vill göra en tydlig poäng om att vara ett lyxvarumärke med en elbil i ett segment som det aldrig har spelat i som kostar mer än dubbelt så mycket som det är mest. dyrt traditionellt erbjudande. Kom an.
I april förra året ansökte Genesis hos det schweiziska federala institutet för immateriella rättigheter och det brittiska kontoret för immateriella rättigheter för att varumärket namnet ”X Speedium Coupe”. Namnet hänvisade till det andra, shooting brake-konceptet, men kunde även appliceras på det första hardtop X-konceptet. Två månader senare berättade anonyma källor Korean Economic Daily att Genesis skulle lansera en One of One-division som skulle öppna alternativmenyn från små föremål som anpassat läder till att modifiera allt från ”drivlinan och transmissionen till sittarrangemang, interiör- och exteriörfärger och andra alternativ.” Biltillverkaren har fortfarande inte meddelat One of One, om det händer. Men en X Speedium Coupe eller Cabriolet skulle passa rätt in.
: