EV Charging

VW-plattformen för prisvärda elbilar kommer att få ett uppsving i mitten av decenniet

Volkswagen MEB-plattformen som har fungerat som ryggraden för biltillverkarens EV-push kommer att få ett antal uppdateringar under de närmaste åren.

Den uppdaterade versionen, kallad MEB+, kommer att innehålla laddning och batteriuppdateringar, samt en elektrisk arkitektur designad för att stödja mer avancerad förarassistteknik, enligt VW.

2023 Volkswagen ID.4

2023 Volkswagen ID.4

En ny generation av så kallade ”enhetscell”-batterier kommer att möjliggöra en räckvidd på upp till 435 miles (sannolikt mätt på den mildare europeiska WLTP-testcykeln), förklarade VW. Biltillverkaren hävdar också att MEB+ kommer att ”avsevärt förbättra laddningstiderna” och kan ha effekthastigheter på upp till 175-200 kw.

MEB+-översynen följer på ”förbättringar” som VW bekräftade tidigare i år var på väg för MEB-fordon. Själva plattformen blev först utförligt detaljerad 2018, och marknaden för elbilar har förändrats mycket sedan dess. Så det kan vara dags för en mer omfattande serie förändringar.

Volkswagen ID.Life koncept

Volkswagen ID.Life koncept

VW sa också att de planerar att lansera 10 nya elbilar globalt 2026, inklusive en nybörjarmodell som börjar på cirka 25 000 euro, eller 26 606 $ vid nuvarande växelkurser. Det är oklart om VW syftar på sitt ID Life, som det tidigare sa var byggt på en nedsliten MEB-plattform som den kallade MEB Small.

Två Europa-bundna Ford elbilar kommer att stödjas av MEB innan dess, och i USA har vi sannolikt en stor elektrisk sedan, följt av ID.Buzz van, som kommer att lanseras mycket senare i USA än Europa. En återkomst av VW e-Golf är också enligt uppgift tillbaka på bordet, efter förseningar för det planerade flaggskeppet Project Trinity EV.

Se även  ABB firar utbyggnaden av miljonte elbilsladdare (AC och DC)

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button