EV Charging

Vissa Rivian-ägare märker hög batteriladdning när de är parkerade

Rivianska ägare har tagit till forum för att diskutera huruvida batteriladdningen medan deras fordon står på tomgång är normalt eller inte. Vissa verkar rapportera vad som verkar vara ganska rimlig räckviddsförlust medan deras fordon är parkerade, medan andra rapporterar siffror som verkar för höga, vilket pekar på antingen ett problem med själva lastbilen eller något som de gör fel.

Efter att ha läst otaliga inlägg om detta på forum och Reddit verkar detta vara ett problem för några Rivian-ägare. En R1T-ägare från Phoenix, Arizona, som går under namnet ”krympa” på RivianForums, skrev till oss och avslöjade att han lämnade sin lastbil inkopplad och parkerad i en hel vecka, då den drog 32 kWh, vilket motsvarar cirka 4,6 kWh varje dag (motsvarande cirka 8 miles per dag).

Fordonet hade en laddningsgräns på 70 procent inställd, den var ansluten till en 240-volts 48-amp hemladdare, den hade Gear Guard avstängd, men den förblev ansluten till WiFi-nätverket. Han ringde Rivian för att se till att den här dräneringsnivån inte var normal och de bekräftade att det inte var det, och tillverkaren fortsatte att planera ett servicebesök för att se till att det inte var något fel på lastbilen.

Denna överdrivna dränering (även känd som ”vampyrdrain”) har rapporterats av Rivian-ägare i månader. Ägaren ”OverZealous” skrev på söndagen i RivianForums och sa att han tror att det kan vara den senaste uppdateringen som ökade dräneringen – han säger att hans dagliga dränering gick upp från 1,8 procent till nästan 4 procent med den senaste uppdateringen, och det finns andra som säga att de observerade en korrelation mellan dem.

Se även  2024 Hyundai Kona avslöjad med "EV-led design," hybridversion

En annan ägare säger att en rivisk tekniker sa till honom att 1 procent dränering var 12:e timme var acceptabelt, och han rekommenderade också att fordonet skulle kopplas in om det kommer att stå oanvänt ett tag. Men vissa ägare säger att de observerade att avloppet ökade när fordonet var anslutet och att det bara automatiskt var lägre i samma fordon när det bara satt ur nätsladden.

Vissa verkar spekulera i att det extra avloppet som vissa märker kan ha något att göra med åtkomst till Rivian-appen, till exempel för att kontrollera laddningstillståndet när du är borta. Det kan också vara så att fordonet reagerar på att nyckelbrickan är för nära den och att den kan vakna (och tappa mer ström) på grund av detta.

Läsaren som skrev till oss säger att för att eliminera detta som en möjlighet lade han sin nyckel i en speciell signalblockerande låda och han säger att det inte hade någon inverkan på nivån av avlopp han observerade. En annan forumanvändare föreslog att avstängning av klimatkontrollen innan du lämnade fordonet att sitta sa att det minskade dräneringen, även om det egentligen inte borde ha någon effekt med tanke på att det inte borde värma eller kyla kabinen med ingen i den om du inte säger till det till via appen.

Den mest uppenbara förklaringen skulle vara att skylla denna till synes överdrivna dränering på utomhustemperaturer och att fordonet använder extra juice bara för att inte låta batteripaketets temperatur falla under en viss tröskel. De Rivian-ägarna som skrev inlägg om detta nämnde dock nästan alltid förhållandena och de säger att de observerade att det inte har så stor inverkan på avloppet som de observerat.

Se även  Laddade elbilar | 6 tips för att skapa batteriproduktion med hög genomströmning på rekordtid

Ända sedan Rivians började nå kunder, klagade några tidigt på vad de ansåg vara oacceptabelt hög dränering, och hittills verkar tillverkaren titta på dessa situationer från fall till fall. Rivian har inte sagt att det finns ett problem med fordonen eller att det kan göra något för att få det här åtgärdat, men tillverkarna är verkligen medvetna om det.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button