Virtuella kraftverk av GM, Ford EVs kan minska ”peak” föroreningar

General Motors och Ford har gått med i ett pilotprojekt för att använda elbilar som en alternativ energikälla för elnätet, vilket hjälper till att minska föroreningarna från fossila bränslen.
Arrangerat av Rocky Mountain Institute (RMI), kommer projektet att nätverka elbilar, tillsammans med smarta termostater, apparater och solcellsinstallationer i hemmet och energilagringsmatriser, för att jämna ut toppar i efterfrågan på el. Elbilar kommer att fungera som komponenter i ”virtuella kraftverk”, som laddar ur kraften tillbaka till nätet när efterfrågan ökar.
Detta kommer att minska utsläppen från elproduktion genom att minska beroendet av ”peak”-anläggningar, som används av allmännyttiga företag för att stärka elproduktionen när efterfrågan är hög. Generellt drivs av naturgas, dessa anläggningar påverkar hälsan hos färgade människor och låginkomstsamhällen oproportionerligt mycket, säger RMI i en rapport om virtuella kraftverk.

2023 Chevrolet Bolt EV
Med fler elbilar som kan laddas dubbelriktat och fler smarta enheter som kan kopplas ihop i nätverk, förutspår RMI att 17,3 gigawatt genereringskapacitet kommer att vara tillgänglig från virtuella kraftverk år 2030. Det kommer att göra det möjligt för dem att minska den högsta efterfrågan på elektricitet i USA med 60 gigawatt det året och upp till 200 gigawatt år 2050, uppskattar RMI.
När det gäller utsläppsminskning kan virtuella kraftverk undvika 44 miljoner till 59 miljoner ton koldioxid till 2050, enligt RMI. Denna potential för minskning av utsläppen, samt undvikande av påfrestningar på nätet, har sporrat lanseringen av andra virtuella kraftverksprojekt.

2023 Cadillac Lyriq
Förra sommaren lanserade Tesla och det kaliforniska företaget Pacific Gas and Electric (PG&E) ett pilotprogram som använder Powerwall-batteripaket tillsammans som ett virtuellt kraftverk. Då deltog mer än 1 500 kunder.
Detta passar precis in i pilotprogram som verktyget också gör med GM och Ford – som tittar på hur fordon kan hjälpa till att stödja nätet genom dubbelriktad laddning. Tesla-fordon själva erbjuder ännu inte den funktionen.
Med tanke på det växande intresset för den flexibilitet som erbjuds av dubbelriktad laddning – till exempel Ford F-150 Lightning med backup-kapacitet för hemmabruk och Nissan Leaf med sin fordon-till-nät-kapacitet (V2G) – kommer elbilarna själva att spela en allt viktigare roll.