Vinfast beskriver mindre VF 6 och VF 7, bekräftar US VF 8 leveranser

Vinfast har levererat sina första VF 8 elektriska stadsjeepar till amerikanska kunder, och man planerar att öppna reservationer för uppföljningsmodellerna VF 6 och VF 7 i mars, meddelade företaget vid CES i Las Vegas förra veckan.
De första 100 VF 8 elbilarna levererades i Vinfasts hemland Vietnam i september 2022. Vinfast säger nu att de första amerikanska kundbilarna levererades i december, kort efter ankomsten från Vietnam.

Vinfast VF6
I en förhandsvisning i april förra året fann vi att biltillverkaren på nära håll och när det gäller köregenskaper fortfarande hade en hel del trimning och fina detaljer att träna med VF 8. I bråttom att få sin första EV i produktion och ombord på båtar för USA är det oklart hur mycket mer finjustering Vinfast genomförde under de mellanliggande månaderna.
Vinfast bekräftade också några detaljer om USA-specifika versioner av VF 6 och VF 7 SUV, som först visades på 2022 CES. Båda kommer att erbjudas i Eco och Plus trimnivåer.
Enkelmotorn VF 6 är den minsta av de två och kommer att ha 174 hk och 184 lb-ft vridmoment i Eco-trim, och 201 hk och 228 lb-ft i Plus-trim. Vinfast publicerar bara europeiska WLTP-räckviddsuppskattningar för närvarande, och gör anspråk på 248 miles för VF 6 Eco och 237 miles för VF 6 Plus på den testcykeln.

Vinfast VF7
VF 7, som ligger mellan VF 6 och VF 8 i Vinfasts sortiment, får samma 201 hk enmotoriga drivlina som VF 6 Plus för sin bas Eco-trim, medan VF 7 Plus har en dubbelmotorig fyrhjulsdrift. drivlina med 348 hk och 368 lb-ft vridmoment. WLTP räckviddsuppskattningar är 280 miles för Eco-versionen och 268 miles för Plus-versionen.
VF 6 får en 12,9-tums pekskärm, medan VF 7 kommer att vara tillgänglig med antingen den eller en 15,0-tums skärm. Vinfast utlovar också en viss grad av standardteknik för förarassistans i Eco- och Plus-versionerna av båda modellerna.
Prissättning och leveranstidsplan bör meddelas närmare marsöppningen av reservationer. Vinfast hade ursprungligen planerat för en obligatorisk batterileasingmodell för sina elbilar, men det är nu av bordet.