Världens mest aerodynamiska SUV?

En låg luftmotståndskoefficient (Cd) är mycket viktig för att maximera räckvidden, vilket får biltillverkare att driva på för mer aerodynamiska elbilar. Nio EC7, den kinesiska biltillverkarens nya flaggskepps-SUV, är ännu ett exempel på denna trend.
EC7, som presenterades vid företagets senaste presentation av Nio Day 2022 i Heifei, Kina, har en luftmotståndskoefficient på 0,23, vilket Nio hävdar är den lägsta någonsin för en produktions-SUV – en egenskap som kommer att hjälpa till att maximera dess räckvidd. Det placerar EC7 före Tesla Model X och Mercedes-Benz EQS SUV, på 0,24 respektive 0,26. Oavsett om du betraktar Nios ”SUV-coupé” som en SUV eller inte, förvänta dig konkurrens från den kommande Lucid Gravity också.
Hjälper EC7 att glida genom luften är en coupé-liknande form och en superbilsliknande justerbar bakvinge, som kan flytta sig själv för att minska motståndet eller lägga till nedåtkraft, beroende på omständigheterna.

2023 Nio EC7
En drivlina med två motorer kombinerar en 300-kw (402-hk) induktionsmotor och 180-kw (241-hk) permanentmagnetmotor, och får EC7 från 0-62 mph på 3,8 sekunder, enligt Nio.
Även om Nio inte gick in på mycket mer detaljer, lyfte den också fram EC7:s panoramaglastak, som har elektrokrom teknologi som gör att transparensen kan justeras genom fem nivåer, allt från helt transparent till ogenomskinlig. Den 20,8 kvadratmeter stora glasytan har också dubbelskiktad ljud- och värmeisolering, hävdar Nio.
EC7 introducerades tillsammans med en omdesignad version av Nio ES8 SUV. Båda modellerna är baserade på Nios andra generationens fordonsarkitektur. Nio förväntades allmänt ta med första generationens ES8 till USA för några år sedan. Vid den tiden sålde den för ungefär halva priset av en Model X i Kina.
Nio siktade på en börsnotering i USA 2018, men det hände aldrig, och planerna på att sälja bilar här förångades gradvis. Företaget har sedan dess fokuserat på sin hemmamarknad, men har nyligen expanderat till Europa.
Batteribyteteknik, som Nio hävdar kan ge ett fulladdat batteri på tre minuter, har varit en utmärkande egenskap i Kina och är en del av Nios planer även för Europa. Nio nådde 1 000 batteribytesplatser tidigare i år, och det samarbetar med Shell för tekniken i Europa.
Förutom att utöka nätverket av batteribytesstationer och laddare uppgraderar Nio hårdvaran med en ny generation batteribytesstationer, plus 500-kw laddningsteknik, som företaget först visade i juli 2022.