News

Varje elbil med V2G-laddare kan tjäna $15 000 under 10 år

Varje dubbelriktad EV-laddare som installeras kan betala sig själv på tre år och tjäna upp till 15 000 USD under 10 år, enligt prognoser från ett företag som tillhandahåller sådan utrustning.

Laddare installerade för fordon-till-nät-drift (V2G), som gör att elbilar kan ladda tillbaka strömmen till nätet, har liknande initiala kostnader som konventionella laddare. Men de har också potential att tjäna pengar, sa Melissa Chan, chef för nätlösningar och strategiska partnerskap på Fermata Energy, ett teknikföretag som har utvecklat en V2G-plattform, i en nyligen genomförd presentation för handelsgruppen CHAdeMO Association.

I jämförelse kan en konventionell enkelriktad laddare få upp till $30 000 under en beräknad 10-årig livslängd från underhållskostnader, enligt Fermata. Det understryker hur små flottor – och så småningom bostadsanvändare – inom en snar framtid kan dra fördel av denna teknik för att minska sina energi- och körkostnader.

Revel och Fermata Energy V2G pilotprogram som använder Nissan Leaf elbilar.

Revel och Fermata Energy V2G pilotprogram som använder Nissan Leaf elbilar.

Fermata deltog nyligen i ett V2G-pilotprogram med Revel, som driver moped-, skoter- och samåkningstjänster i New York City. Revel använder en flotta av elbilar för sin samåkningstjänst och installerade Fermata dubbelriktade laddare vid sin underhålls- och reparationsdepå i New Yorks stadsdel Brooklyn för projektet.

Projektet involverade tre av dessa laddare och tre Nissan Leaf halvkombi. Enligt ett avtal med det lokala bolaget Con Edison laddade bilarna ur ström från sina batteripaket tillbaka till nätet från 14:00 till 18:00 på sommarvardagar – när energibehovet var som högst. Revel tjänade pengar på detta, men hade också möjligheten att koppla ur bilarna om de behövdes.

De tre laddarna kunde skicka upp till 45 kw effekt till nätet. Genom att ladda ur under eftermiddagarna måndag till fredag ​​kan installationen leverera upp till 3 megawattimmar kraft varje månad, enligt Fermata. Det är med nattlig laddning av elbilar efter behov.

Piloten visar hur V2G-infrastruktur kan vara attraktiv för flottoperatörer, men den är inte nödvändigtvis tillämplig ännu i stor skala. Fermata och Revel hade ett fördelaktigt avtal med Con Edison, men avtalen med lokala bolag kommer att variera kraftigt eftersom enskilda V2G-användare förhandlar med varje bolag.

Vissa framsteg har gjorts för att förbättra V2G-livskraften nyligen.

Nissan godkände formellt Fermatas laddare som den första dubbelriktade laddaren i USA för Leaf tidigare 2022, och Kalifornien har börjat överväga V2G-laddningsteknik i stor skala, för nätstabilitet. Även om en rad biltillverkare har bekräftat framtida dubbelriktad laddning, visade sig ett rykte från 2020 om att Tesla skulle försöka smyga in V2G-kapacitet i Model Y vara falskt.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button