EV Charging

Vad kallt väder betyder för de flesta elbilsförare: Mer laddning

Det är väletablerat att elbilar förlorar en viss räckvidd i kallt väder, men för förare innebär det generellt mer laddning snarare än mindre körning, enligt en ny rapport från batterianalysföretaget Recurrent.

Recurrents primära verksamhet är att producera batterihälsorapporter för begagnade elbilar, men företaget analyserar data som används för att producera dessa rapporter för att dra andra slutsatser om elbilskörning. Dess senaste rapport visade att medan de flesta elbilsförare laddar ur sina batterier lite djupare, tillfredsställer prestanda i kallt väder körbehoven. Den mest anmärkningsvärda konsekvensen är att de bara spenderar mer tid på att ladda.

2021 Ford Mustang Mach-E

2021 Ford Mustang Mach-E

Baserat på 35 000 datapunkter från 521 Ford Mustang Mach-E-resor och 65 000 datapunkter från 486 Volkswagen ID.4-resor fann Recurrent att avståndet som körs mellan laddningssessionerna sjunker avsevärt tillsammans med utomhustemperaturen, och i en högre takt än djupet på batteriurladdning.

EV-förare självrapporterade en genomsnittlig räckviddsförlust på 30 % på vintern, och 60 % av dessa förare sa att de laddade ”lite” eller ”mycket” mer när det är kallt. De som rapporterade att de laddade mycket mer kommer oftast från stater med särskilt kalla vintertemperaturer, inklusive Michigan, Illinois, Minnesota, Maine, Pennsylvania och Idaho.

Denna trend gäller inte alla elbilsförare. Av de tillfrågade förarna sa 25% att de ”alltid ansluter hemma så märk inte” någon förändring i laddningsmönster och 15% sa att de bodde i klimat där kallt väder var en icke-faktor, enligt Recurrent.

2021 Volkswagen ID.4

2021 Volkswagen ID.4

En annan nyligen släppt återkommande rapport fann också att körräckvidden för elbilar på vintern varierar kraftigt beroende på modell, så vissa förare kanske inte känner lika mycket press att ladda oftare. De två modellerna här – Mach-E och ID.4 – såg en genomsnittlig räckviddsminskning på cirka 30 %, bland de högsta av de undersökta elbilsmodellerna.

Se även  Bortom GM och Sony EV-projekt, går Honda solo på solid state-teknik

Vissa biltillverkare tittar också på sätt att förbättra EV-räckvidden i kallt väder. Värmepumpar kan hjälpa till att förbättra räckvidden på vintern, men i första hand om du har en längre pendlare eller för bilresor. Det är en satsning General Motors tar för att förbättra den verkliga räckvidden. Biltillverkaren har sagt att den kommer att lägga till värmepumpar till alla sina nuvarande och kommande elbilar med Ultium-plattform.

Att förkonditionera bilen och batteriet kan vara några av de viktigaste råden för mycket kallt väder, och det är något som många elbilar redan erbjuder. Det är något som Rivian har utökat, genom sin app, som en del av en ny uppsättning uppdateringar för R1S och R1T.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button