Utnyttja parkeringsplatsens solpaneler för laddning av elbilar

Utnyttja parkeringsplatsens solpaneler för laddning av elbilar
En närmare titt på ett grönt ekosystem
Det låter som en utopisk dröm: rader av elfordon håller sig svala och laddar under solpaneler medan deras ägare handlar, äter och gör affärer. Luften skulle bli renare och människor kunde slå ut två flugor i en smäll, bränsle till sin resa samtidigt som de skötte andra nödvändiga sysslor.
Parkeringsplatser verkar logiska platser för solgårdar, blockerar solens strålar från att baka fordonsinteriörer och omvandlar den energin till användbar kraft för att få bilarna att köra. Varför förökar sig inte sådana anläggningar överallt?

Ett avsevärt sätt att minska utsläppen
Parkeringsplatser täckta med solpaneler är en idé vars tid har kommit. Om Walmart ensam skulle göra det, skulle det kunna göra det generera lika mycket energi som 11 stora kraftverk. Multiplicera den siffran med antalet shoppingtorg som tjänar andra behov. Kanske är en framtid med energiöverskott inte bortom fantasin – tänk om mänskligheten kollektivt kunde sänka elräkningarna samtidigt som den skördade andra förmåner? Tanken är tilltalande.
Dessutom kan sådana förändringar hjälpa till att avvärja hotande klimatkris. Rätt förändringar av infrastruktur, teknik och policy kan minska utsläppen av växthusgaser med upp till 70 % till 2050 – en avgörande tidsfrist för att kontrollera stigande temperaturer. Det är nu eller aldrig om människor hoppas kunna förhindra att kvicksilvret ökar med 1,5° Celsius.
Kan solpaneler producera tillräckligt med juice?
Många undrar, ”varför inte installera solpaneler på en elbils tak?” Att göra det kan vara praktiskt i framtiden, men det matte stämmer inte för närvarande. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med utrymme för att producera tillräcklig kraft och ansluta en tillräckligt stark växelriktare för att göra laddning praktisk – ett exempel uppskattar att det skulle ta mer än 400 timmar att ladda en Ford F1-50 Lightning. Men tak eller täckta parkeringsplatser ger den nödvändiga arealen.
Det är möjligt att konstruera laddningsstationer utanför nätet, men de kommer med krångel, som att lagra ström när solen inte skiner. Genom att ansluta till nätet kan företag sälja tillbaka outnyttjad kapacitet, vilket sparar pengar och förhindra slöseri med energi när överskott uppstår.
Eftermontering Woes
Ett av problemen som hindrar att sådana parkeringsplatser uppstår överallt är dock höga installations- och anslutningskostnader. Kabeldragning till nätet kräver en licensierad entreprenör som är certifierad i lokala elföreskrifter, som måste vara standardiserade. Kraven på arbetskraft och tillstånd överstiger ofta kostnaden för solpaneler, vilket gör sådana projekt oöverkomligt dyra. Dessutom kräver installationen av systemet att delar av parkeringen stängs av, vilket skapar krångel för företagare.
När de väl är färdiga kan sådana projekt så småningom betala för sig själva. De gynnar också elbilsägare, som batterier laddas bäst i torra förhållanden— panelerna skulle blockera regnet.

Vad framtiden har att erbjuda
Som EV ägandet fortsätter att växa i Amerika, förvänta dig att fler företag och utvecklare undersöker fördelarna med att utnyttja solpaneler på parkeringsplatser för laddning av elbilar. Sådana strukturer skulle kunna ge kraft åt anknutna företag och anställda och kundfordon.
Ingenjörer och juridiska hjärnor kommer att fortsätta att ta itu med problemen som hindrar sådana anläggningar från att spridas. Till exempel kan standardisering av elektriska koder sänka kostnaderna för anslutning till nätet, och förbättrade paneler kommer att förbättra effektiviteten samtidigt som de sänker priserna på klistermärken.
Parkeringsplats Solpaneler och elbilsladdning
Att ladda din bil när du arbetar eller shoppar kan låta utopiskt, men den verkligheten är nästan här. När utvecklare upptäcker fördelarna kommer fler att börja titta på parkeringsplatser för solpaneler EV-laddning. De som funderar på att investera i elbilar kan snart njuta av en bekväm, täckt plats som toppar juicen.