USA-byggd 2024 Mercedes-Benz eSprinter elektrisk skåpbil avslöjad

Mercedes-Benz Sprinter har länge varit en favorit för kommersiella kunder runt om i världen, och USA har varit marknaden nummer två efter Tyskland, med en lokal försäljning på i genomsnitt cirka 30 000 enheter årligen.
Men trots anständig efterfrågan på den lätta skåpbilen i full storlek här, går USA miste om den elektriska eSprinter-versionen som har varit tillgänglig utomlands sedan 2019. Det förändras med ankomsten av 2024 års Mercedes-Benz eSprinter.
Den senaste eSprintern, som presenterades på tisdagen, bekräftas börja säljas i USA under andra halvan av 2023. Produktionen för USA kommer att hanteras vid Mercedes fabrik i Charleston, South Carolina, där den nuvarande förbränningsdrivna Sprintern är byggd. Lokal produktion gör att Mercedes slipper 25 % skatt på importerade lätta lastbilar och andra kommersiella fordon.
Till skillnad från många elektriska skåpbilar som använder modifierade versioner av plattformar som ursprungligen utvecklades för förbränningsmotorer, drar eSprinter nytta av en dedikerad EV-plattform som kallas EVP (Electric Versatility Platform). Den består av en främre modul som inrymmer högspänningshårdvara för strömkontroll och är gemensam för alla versioner av plattformen, samt en mittmodul utformad för att passa en av tre batterikonfigurationer, och en bakre modul för en enda elmotor. EVP har designats för att erbjuda två axelavståndslängder, samt en chassihyttkonfiguration.

Nästa generations Mercedes-Benz eSprinter
eSprintern kommer initialt att erbjudas i USA som en lastbil med lång hjulbas och högt tak. En sådan konfiguration möjliggör en lastkapacitet på 488 kubikfot och en tillåten totalvikt på 9 370 pund.
Det enda batteriet för USA kommer att vara en 113-kWh-enhet, vilket är det största batteriet som är designat för EVP-plattformen. Mercedes uppskattar en räckvidd på nära 250 miles på WLTP-cykeln som används utomlands. Förvänta dig ett lägre betyg baserat på den strängare cykeln som används av EPA. En laddning på 10-80 % tar cirka 42 minuter med en DC-snabbladdare.
Köpare kommer att kunna välja mellan två uteffekter för elmotorn: 134 eller 201 hk. I båda fallen är toppfarten 75 mph.
Till 2025 planerar Mercedes att deras lätta skåpbilar ska erbjudas exklusivt med eldrift. Framtida elektriska skåpbilar kommer att baseras på en ny Van.EA-plattform som är ännu mer flexibel än EVP. Det är en del av Mercedes plan att exklusivt sälja elbilar på de flesta marknader till 2030.