News

Treasury lyfter EV skattelättnad förvirring över SUV pristak

Det amerikanska finansdepartementet tillkännagav på fredagen en uppdatering om hur fordon kommer att kvalificera sig som en bil eller en SUV under det förnyade skatteavdraget för elbilar, nu känt som skatteavdraget för miljövänliga fordon.

För elbilshandlare är det goda nyheter, eftersom det kommer att klara upp en förvirrande och till synes godtycklig skiljelinje där vissa versioner av vissa modeller – som Tesla Model Y – gjordes berättigade till en högre MSRP medan andra inte var det.

Den nya kredituppsättningen enligt Inflation Recovery Act innehåller ett antal förändringar, inklusive inkomsttak, såväl som inhemska inköpsregler som ännu inte har verkställts. Men det sätter också pristak för kvalificerade elbilar, på $55 000 för nya bilar och $80 000 för pickuper, stadsjeepar och skåpbilar.

Hittills har det varit en av de mest belastade för shoppare. Enkelt uttryckt var vissa modeller som klassificerades som stadsjeepar på sina fönsterklistermärken begränsade till taket på 55 000 $.

2023 Volkswagen ID.4

2023 Volkswagen ID.4

Vad ändras: Titta på fönsterdekalen

För att göra det enklare för konsumenter att veta vilka fordon som kvalificerar sig under det tillämpliga MSRP-taket, uppdaterar Treasury fordonsklassificeringsstandarden för att använda den konsumentinriktade EPA Fuel Economy Labeling-standarden, snarare än CAFE-standarden (corporate average fuel economy).

”Denna förändring kommer att tillåta att crossover-fordon som delar liknande funktioner behandlas konsekvent”, säger finansdepartementet i en release. ”Det kommer också att anpassa fordonsklassificeringar under renfordonskrediten med klassificeringen som visas på fordonsetiketten och på den konsumentinriktade webbplatsen FuelEconomy.gov.”

Ford Mustang Mach-E och Tesla Model Y exempel för EPA-klassen

Ford Mustang Mach-E och Tesla Model Y exempel för EPA-klassen

Köpare kan hitta EPA-klassificeringen för ett fordon på FuelEconomy.gov och klicka på fliken ”Specifikationer”. Till exempel är Tesla Model Y och Ford Mustang Mach-E-serierna båda klassificerade som ”Small Sport Utility Vehicle” av EPA – vilket gör det klart att de nu skulle vara berättigade.

Se även  Laddade elbilar | Storbritannien kommer att investera 200 miljoner pund för att utvärdera teknik för nollutsläppslastbilar

Och för att understryka detta hade IRS redan på fredagsmorgonen uppdaterat sin lista över kvalificerade fordon och deras respektive pristak.

Hur detta hände

För tydlighetens skull är det ett bra drag. Så hur hände detta från början?

Treasury Department beslutade att använda definitionen mellan bil och SUV med historisk företräde. Under det, är stadsjeepar med en totalvikt under 6 000 pounds med lastbilar endast om de har fyrhjulsdrift (eller fyrhjulsdrift).

Det går tillbaka till 1970-talet – långt innan stadsjeepar var någon betydande marknadsklassificering av passagerarfordon – och den har inte uppdaterats nämnvärt sedan dess.

Denna lagstadgade distinktion mellan bilar och stadsjeepar används för närvarande endast för att beräkna företagens genomsnittliga bränsleekonomi (CAFE) – en efterlevnadsskyldighet och en mätare av tillsynsmyndigheter på hur bra branschen gör när det gäller att hålla jämna steg med effektivitets- och utsläppsstandarder. Men listan över fordon som spelar in i CAFE som bilar eller lastbilar, och varför, finns inte tydligt någonstans i en form som konsumenterna kan förstå.

2022 Ford Mustang Mach-E

2022 Ford Mustang Mach-E

Dessutom ger tillämpningen av CAFE-skillnaden mellan bilar och stadsjeepar inte mycket av en användbar skillnad mellan fordonstyper och hur de faktiskt kan köpas eller användas.

Så användningen av den för EV-skatteavdraget kastade i huvudsak ner en skiljelinje mitt i SUV-fältet, vilket straffade lättare modeller med tvåhjulsdrift, samtidigt som tyngre modeller med fyrhjulsdrift, fler säten och kanske prestanda belönade alternativ.

Ja, det är retroaktivt – till 1 januari

Treasury Department säger att de som tagit ett fordon i bruk (tog leverans) sedan 1 januari 2023, som uppfyller den nya definitionen och uppfyller alla andra kreditkrav kommer att kunna göra anspråk på det – även om fordonen inte kvalificerade sig fram till idag.

Se även  Cadillac Celestiq kan kosta "väl över" $300 000 med tillval

Med denna klarhet om fordonstyper som kvalificerar sig för vissa pristak, noterar finansministeriet att ytterligare en uppdatering kommer. Vägledning om USA:s inköp av kritiska mineraler – ett område av skatteavdraget som ännu inte tillämpas – kommer att utfärdas i mars, och det kommer sannolikt att begränsa fältet avsevärt för elbilar som kvalificerar sig för hela krediten.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button