Toyotas dedikerade EV-plattform kan vara ledig i fem år

I vad som skulle vara ett stort strategiskifte överväger Toyota en dedikerad EV-plattform som liknar vad andra biltillverkare har för att konkurrera mer effektivt med Tesla, rapporterade Asahi Shimbun denna vecka.
Toyota planerar dock inte att distribuera den här plattformen förrän 2027 eller 2028, då de tror att konsumenternas efterfrågan på elbilar kommer att vara tillräcklig för att motivera investeringen, heter det i rapporten. Det betyder att det kommer att ta en hel fordonscykel innan något dyker upp på den här nya plattformen, och tills dess är Toyota kanske inte lika konkurrenskraftiga jämfört med modeller som har en sådan tillverkningskostnad, räckvidd eller effektivitetsfördel inbyggd.

2023 Toyota bZ4X Limited AWD
Rapporten kom i stort sett samma dag som vd Akio Toyoda tillkännagav ett steg över till ordförande efter 14 år i vd-rollen, med Koji Sato smord till nästa Toyota-vd.
Under Toyoda har biltillverkaren intagit ett något konservativt förhållningssätt till elbilar, där mannen själv sa att ett mål i USA på 50 % försäljning av elbilar till 2030 skulle vara ”mycket svårt” att uppnå. Biltillverkaren lanserade nyligen Toyota bZ4X och Lexus RZ tvillingar, och även dessa modeller använder en plattform som delar viss teknik med förbränningsfordon.

2023 Lexus RZ
Däremot kommer den nya plattformen enligt uppgift vara en verkligt ren design, liknande Hyundais E-GMP-plattform eller BMW:s kommande Neue Klasse-plattform. Toyota har enligt uppgift pausat utvecklingen av framtida elbilar i oktober, så det kan ha varit av denna anledning att få dem att byggas på den här plattformen istället.
För nu har Toyota i USA noterat att medan Lexus kommer att prioritera prestanda och räckvidd, kommer Toyota att söka överkomliga priser i sina elbilar. Vid senaste uppdateringen föreslog Toyota att 85 % av försäljningen i USA fortfarande kommer att ha avgasrör 2030. Kalifornien är redan förbi det idag. I det tillståndet stod elbilar för 16 % av försäljningen av nya bilar 2022.