EV Charging

Titta på Deep Frozen Tesla Model 3 Plug Into Supercharger vid -14 grader

Att ladda ett elfordon i iskalla temperaturer kräver lite extra försiktighet från ägaren jämfört med laddning under sommaren.

Det viktigaste är självklart batteriprekonditionering, vilket i huvudsak innebär att värma upp batteriet till en driftstemperatur som är optimal för laddning.

Det finns andra saker som elbilsägare kan göra för att hjälpa batteriet att laddas snabbare, som att parkera fordonet i ett garage när det är möjligt, att hålla det inkopplat när det parkeras och att aldrig låta batteriets laddningstillstånd bli för lågt, bland annat.

Men vad händer när du inte kan göra någon av dessa saker? Kyle Conner från Utanför Spec-recensioner försökte ta reda på det genom att lämna sin Tesla Model 3 i isande kyla över natten på en Supercharger-station i Loveland, Colorado – under två dagar i rad, märk väl.

Efter det gick Kyle tillbaka till bilen och kopplade in den till en Supercharger, utan några som helst förberedelser, även om det var -14° Fahrenheit (-26° Celsius) ute.

extern_bild

Tesla Model 3 mittskärm i början av laddningssessionen

Efter cirka 45 minuter efter att Tesla Model 3 anslutits till Supercharger, hade ingen som helst energi tagit sig in i batteripaketet. Det beror på att systemet använde all elektricitet från laddaren för att värma batteriet först.

Det är värt att notera att batteriet hade ett laddningstillstånd på 35 procent när Kyle först kopplade in det, och han satte laddningsgränsen till 90 procent SoC. Det tog ungefär en och en halv timme för batteriet att nå 90 procent, vilket är mycket tid att vänta på att din elbil ska laddas, särskilt under iskalla förhållanden.

Se även  Byter Toyotas vd signal att den går all-in på elbilar?

Det är dock inte så illa om du subtraherar de första 45 minuterna som uteslutande ägnades åt att värma upp batteriet och räkna in utetemperaturen under laddningssessionen. För er som är intresserade av siffror har Kyle även slängt in ett kalkylblad med laddningsdata.

Som Kyle noterar i början av videon var detta bara ett experiment menat att visa hur ett djupfryst batteri uppför sig i extrema kalla förhållanden. Det är bara relevant för Tesla-ägare som inte har en laddare hemma eller ett garage, och förlitar sig på Supercharger-nätverket för laddning istället; som ni alla vet är Supercharger-stationer utsatta för väder och vind.

Alla andra Tesla-ägare har sätt att undvika att nå en punkt där deras batteri är djupfryst, från att ladda sina elbilar över natten i garaget till att använda Navigera till Supercharger funktion under en lång resa, som automatiskt värmer upp batteripaketet på väg till laddstationen.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button