Tillbaka till grunderna för framtida elektrisk sedan?

BMW utvecklar en ny familj av elbilar kallad ”Neue Klasse”, tyska för ”New Class”, och gav en glimt av designriktningen för dessa bilar med BMW i Vision Dee-konceptet.
i Vision Dee, som presenterades på CES i Las Vegas, är en kompakt sedan med vad BMW kallar en ”reduktiv design” som för oss verkar vara en återgång till E30 3-serien. Liksom den klassikern har detta koncept en traditionell tre-box-profil med en lång huva, upprätt hytt och distinkt bagagelucka.
Även om designen kan förenklas – i en grad som rensar alla instrumentpaneler – låter en del av tekniken inte så. Dee i detta koncepts namn står för ”Digital Emotional Experience”, och lyfter fram de många digitala funktioner som BMW anser kommer att vara en viktig del av framtida bilar.

BMW i Vision Dee koncept
BMW säger att i Vision Dee kan ha nästan mänskliga egenskaper, inklusive att uttrycka ”stämningar som glädje, förvåning eller godkännande” genom att använda dess strålkastare och belysningselement i grillen för att simulera ansiktsuttryck, enligt ett pressmeddelande. Bilen kan också visa ett personligt välkomstmeddelande när en förare närmar sig den.
Interiören är i stort sett naken utom för grundläggande kontroller och en head-up-display som spänner över instrumentbrädans bredd. Med hjälp av en skjutkontroll kan förare välja mellan fem informationsnivåer, allt från grundläggande körrelaterad information till en komplett förstärkt verklighetsskärm med virtuella element.
Neue Klasse-fordonen är planerade att börja tillverkas 2025, vilket markerar ett stort skifte för BMW på flera sätt. De kommer att inleda cylindriska celler för att packa teknik som en ersättning för de prismatiska cellerna som används i nuvarande BMW elbilar, med förväntad snabbare laddning och en förbättring av räckvidden.

BMW i Vision Dee koncept
Neue Klasse-modellerna kommer också att vara baserade på en EV-specifik plattform, som avviker från förbränningsmodeller. Nuvarande BMW elbilar som i4 och i7 delar plattformar med förbränningsfordon.
BMW har antytt att Neue Klasse-plattformen också skulle kunna rymma vätgasbränslecellsdrivlinor. VD Oliver Zipse har också tidigare förklarat att elbilar baserade på dedikerade plattformar tenderar att se likadana ut, och att BMW skulle försöka undvika detta designspår. Att döma av detta koncept verkar det ha markerat den rutan.