Technology

Teslas grundare JB Straubel erbjuder insikt om batteriåtervinning

Den här artikeln kommer till oss med tillstånd av EVANNEX, som tillverkar och säljer Tesla-tillbehör på eftermarknaden. De åsikter som uttrycks däri är inte nödvändigtvis våra egna på InsideEVs, och vi har inte heller fått betalt av EVANNEX för att publicera dessa artiklar. Vi tycker att företagets perspektiv som eftermarknadsleverantör av Tesla-tillbehör är intressant och delar gärna med oss ​​av dess innehåll kostnadsfritt. Njut av!

Postat på EVANNEX den 3 februari 2023, förbi Charles Morris

Vi har rapporterat om JB Straubel, Teslas tidigare Chief Technology Officer, och hans batteriåtervinningsföretag Redwood Materials, flera gånger i detta utrymme. Elbilsindustrin blir dock allt mer medveten om vikten av att bygga inhemska leveranskedjor för batterimaterial, och återvinning är en viktig del av den bilden, så herr Straubel och andra återvinningspionjärer är i rampljuset. I en intervju nyligen för MIT Technology Review, ger JB några nya insikter om den enorma utmaningen att bygga en cirkulär ekonomi, och varför vi inte kan vänta.

Ovan: En anställd på Redwood Materials, JB Straubels batteriåtervinningsföretag (Bild: Redwood Materials).

JB Straubel är en av flera tidigare Tesla-chefer som lämnade företaget för att starta egna satsningar (se Lucids Peter Rawlinson, Blue Innovations John Vo, Proterras Ryan Popple och executive suite på Xcelerate). JB arbetade 16 år på Tesla och tyckte mig alltid vara en kraft för lugn och stabilitet mitt i den tabloideska omsättningen och turbulensen. I MIT-artikeln kringgår han skickligt intervjuaren Casey Crownharts fråga om varför han lämnade Tesla (det gör de alla), men han förklarar varför han kände att det var så brådskande att komma in på återvinningsfältet.

Se även  Vermont erbjuder $3 000 EV-incitament för att pensionera ett "högförorenande fordon"

”Det blev mer uppenbart att batteriskalning skulle innebära behovet av att få så många fler råmaterial, komponenter och batterier själva. Det var den här hotande flaskhalsen och utmaningen för hela branschen, redan då [in 2017]. Och jag tror att det är ännu tydligare idag.

”Idén var ganska okonventionell på den tiden. Till och med din fråga ger en antydan om det – det är som, varför lämnade du detta glamorösa, spännande högpresterande bilföretag för att jobba med sopor? Jag tror att entreprenörskap innebär att vara lite kontrarisk. Och jag tror att för att verkligen göra meningsfull innovation, det är ofta inte särskilt konventionellt.”

Den fossila bränsleekonomin (och den globala ekonomin i allmänhet) bygger på idén att använda saker och slänga dem. Som Straubel ser det, kommer det tänkesättet helt enkelt inte att fungera i ekonomin för ren energi. ”Jag tror att hela den här nya hållbara ekonomin som vi föreställer oss den, med allt elektrifierat, helt enkelt inte kan fungera om du inte har en sluten slinga för råvarorna”, säger han till Crownhart. ”Det finns inte tillräckligt med nya råvaror för att fortsätta bygga och slänga dem; det skulle i grunden vara omöjligt.”

Den bullriga anti-EV-publiken hävdar ständigt (utan bevis) att batterier ”inte kan återvinnas.” Herr Struabel (och de hundratals företag runt om i världen som investerar i den växande återvinningsindustrin) skulle säkert tigga att skilja sig. Som han påpekar, försämras inte råvarorna i elbilsbatterier, [and] de kompromissas inte – 99 % av dessa metaller, eller kanske mer, kan återanvändas igen och igen och igen. Bokstavligen hundratals, kanske tusentals gånger.”

Se även  Teslas Supercharger-röstningssajt är nu öppen: var ska de vara?

Men att återvinna ett elbilsbatteri låter inte så enkelt som att återvinna en ölflaska. ”Det är mer komplicerat än jag tror att många uppskattar. Det är bara massor av kemi, kemiteknik och produktionsteknik som måste hända för att tillverka och förfina alla komponenter som ingår i ett batteri. Det är inte bara ett problem med sortering eller sophantering.

”Det finns mycket utrymme för innovation, och dessa saker har inte optimerats väl, eller ens gjorts alls i vissa fall. Så det är verkligen det roliga som ingenjör, där man får uppfinna och förnya saker som inte har gjorts.”

När Ms. Crownhart besökte Redwoods huvudkontor i Nevada, slogs hon av känslan av brådska. Hon frågade Straubel om han tror att elbilsindustrin rör sig tillräckligt snabbt. ”Jag tycker generellt inte att vi går tillräckligt snabbt,” svarade han. ”Jag tror inte att någon är det. Du vet, jag har den här känslan av paranoia och brådska och nästan – inte precis – panik. Det är inte till hjälp. Men jag antar att det verkligen härrör från en djup känsla av att jag inte tror att vi på ett korrekt sätt internaliserar hur illa klimatförändringarna kommer att bli.”

Intervjun täcker mycket mer mark – blandningen av återvunnet och jungfruligt material, utmaningarna med nya batterikemi – och jag rekommenderar att du läser den i sin helhet. Vi (människor, alltså) har en begränsad tid på oss att se till att det vi kallar civilisation kommer att fortsätta ett tag till. Vi har turen att ha en så briljant och (relativt) ung ingenjör som JB Straubel som arbetar med vad som kommer att bli en lång och komplex övergång till en hållbar ekonomi.

Se även  Laddade elbilar | ORNL ska leda forskningscentrum för polymerelektrolyter

”Nu är vår enda tid att verkligen förbereda och reagera”, säger Straubel. ”Omfattningen av allt detta är så stor att även när vi springer ut så fort vi kan, med all den brådskan som du kände och förhoppningsvis mer, kommer det fortfarande att ta oss decennier.”

Källa: MIT Technology Review

===

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button