News

Tesla stämt av justitiedepartementet för fullständig självkörning

Det amerikanska justitiedepartementet har begärt dokument från Tesla relaterade till dess autopilot och ”Full Self-Driving”-funktioner, enligt en anmälan till Securities and Exchange Commission (SEC) som publicerades på tisdagen.

I anmälan, som rapporterades av flera medier, bekräftade Tesla att justitiedepartementet hade begärt dokument, men det indikerade att det inte väntade åtal.

”Såvitt vi vet har ingen statlig myndighet i någon pågående utredning kommit fram till att något fel har inträffat”, sa Tesla i anmälan.

2023 Tesla Model X - med tillstånd av Tesla, Inc.

2023 Tesla Model X – med tillstånd av Tesla, Inc.

Tesla har kommit under beskyllning flera gånger under åren för sina förarassistansfunktioner, särskilt ”Full Self-Driving” som, trots namnet, inte tillåter en bil att köra själv. Chefen för National Transportation Safety Board (NTSB) kallade etiketten 2021 ”vilseledande och oansvarigt”, och Kalifornien har ansett att det är olagligt.

Autopilot är Teslas standardfunktion för förarassistans och är i grunden en adaptiv farthållare som också kan styra sig själv i ett körfält. ”Full Self-Driving” lägger till funktionalitet, inklusive möjligheten att automatiskt köra om långsammare fordon, automatiskt reagera på trafikljus och stoppskyltar och hantera vissa parkeringssituationer. Den innehåller också Smart Summon, som tar bilen till föraren på parkeringsplatser, så länge föraren håller sig i sikte av fordonet.

Tesla började erbjuda ”Full Self-Driving” som ett hårdvarupaket 2016, och hävdade att senare mjukvaruuppdateringar skulle låsa upp äkta självkörande förmåga. VD Elon Musk sa då att han förväntade sig att en Tesla skulle kunna resa från Los Angeles till New York ”utan att behöva en enda touch” på ratten redan 2017.

2023 Tesla Model 3

2023 Tesla Model 3

Det hände aldrig, även om Tesla har börjat erbjuda systemet i oavslutad ”Beta”-form till alla kunder (det var från början endast tillgängligt för utvalda kunder), och stadigt höjt priset. Funktionen kostade 5 000 USD när den lanserades 2016, men Tesla höjde priset till 10 000 USD 2020, 12 000 USD 2022 och slutligen 15 000 USD senare under året. En prenumerationsmöjlighet lades också till 2021.

Se även  Czinger 21C får en V Max-variant med ny kaross för toppfart

Missnöjda Tesla-ägare lämnade in en grupptalan mot biltillverkaren i september 2022 på grund av underlåtenheten att uppfylla löftena om ”Full Self-Driving”. Teslas advokater hävdade senare att underlåtenhet att leverera självkörande bilar inte är bedrägeri, och krävde att stämningen skulle avvisas.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Check Also
Close
Back to top button