Technology

Tesla ska använda 4680-typ battericeller i megapack: LFP eller NCM?

Tesla tillkännagav nyligen en avsikt att använda sina helt nya cylindriska battericeller av 4680-typ i batterienergilagringssystem (BEES), som Megapack, Powerpack eller kanske till och med Powerwall.

Den nya typen av celler används för närvarande endast i Tesla Model Y som tillverkas i Texas (åtminstone några av dem, eftersom fabriken även tillverkar bilar som drivs av 2170-celler).

Det är en intressant sak, för så vitt vi vet är Teslas nuvarande interna 4680-celler baserade på NCM 811-katodkemin, medan i fallet BEES vill företaget göra en övergång från NCA/NCM till Litium Järnfosfat (LFP) batterikemi.

Om vi ​​förstår det rätt skulle nästa generations energilagringssystem från Tesla vara LFP, men i ett 4680-cellsformat. Annars, om Tesla skulle hålla fast vid NCA eller NCM, skulle det inte bli någon övergång till LFP. Det tredje scenariot är en blandning av produkter – celler av 4680-typ (NCA/NCM) i vissa produkter och prismatiska LFP-celler i vissa produkter.

Nyheten delades genom tillkännagivandet av den nya investeringen på 3,6 miljarder dollar i Tesla Giga Nevada, som kommer att ge 100 gigawatt-timmar (GWh) battericellproduktion (4680-typ) till fabriken. Anläggningen producerar redan 37+ GWh av 2170-typ celler årligen (i samarbete med Panasonic).

Tesla Giga Nevada: Expansionsplaner

Tesla Giga Nevada: Expansionsplaner

Tesla Giga Texas: 4680-typ battericellproduktion (Tesla Q4 2022-rapport)

Tesla Giga Texas: 4680-typ battericellproduktion (Tesla Q4 2022-rapport)

100 GWh är en enorm mängd batterier. Tesla uppskattar att det räcker till 1,5 miljoner lätta fordon.

Å andra sidan, om företaget planerar att producera upp till 50 000 Tesla Semi per år (någon gång i framtiden), och en lastbil kräver upp till 900-1 000 kWh batterier (i versionen med 500 mils intervall), då vi pratar om 50 GWh/år bara för Semin.

Se även  Tesla förnekar rykten om nya batterityper för Kina-tillverkade elbilar

Resterande 50 GWh/år kan komma att användas för lokal produktion av batterienergilagringssystem. Tesla kommer också att behöva 40 GWh batterier för sin nya Megapack-fabrik i Lathrop, Kalifornien.

På lång sikt kan Giga Nevada-anläggningen producera upp till 500 GWh av 4680-typ battericeller (det skulle kräva ytterligare investeringar), medan företaget skulle ligga på 1 000 GWh/år globalt. Teslas vd Elon Musk tipsar om att den kanske till och med kommer att nå 2 000-3 000 GWh/år årligen någon gång (exklusive externa leverantörer).

Tesla Giga Nevada fas två investering:

  • 3,6 miljarder dollar
  • 4680-typ cylindrisk battericellproduktion
    100 GWh/år initialt (upp till 500 GWh/år i framtiden)
  • Tesla Semi-produktion
  • 3 000 ytterligare jobb

Anläggningen producerar redan 2170-typ cylindriska battericeller (i samarbete med Panasonic) på cirka 37+ GWh/år, batterimoduler och -paket, energilagringsprodukter och drivenheter/kraftelektronik.

Hittills har anläggningen producerat 7,3 miljarder battericeller, 1,5 miljoner elbilsbatterier, 3,6 miljoner drivenheter och 1 miljon energilagringsmoduler (14+ GWh).

Tesla Giga Nevada fas ett-investering:

  • 6,2 miljarder dollar
  • 5,4 miljoner kvadratmeter anläggning
  • 11 000 anställda

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button