Tesla retar produktfärdplanen 1 mars: Robovan, Cyberwagon, Model 2?

Tesla har ett antal andra framtida produkter under utveckling, retade det på onsdagen, som en del av sin kvartalsuppdatering för investerare. Och även om det inte finns någon garanti för att vi kommer att få en uppdatering om ihållande rykten som den prisvärda Model 2, kan några av dessa kommande produkter avslöjas som en del av en investerardag den 1 mars.
Med uppskalad semiproduktion på gång vid Nevada Gigafactory-expansionen som tillkännagavs denna vecka, och hela 100 gigawattimmar av ytterligare cellproduktion av sina nya cylindriska celler i 4680-format som kommer från en ny fabrik på komplexet, kommer Tesla att ha tillräckligt med celler för 1,5 miljoner lätta fordon, stod det.
För att analysera det, på cirka 900 kwh för Tesla Semi-batteripaketet och förhoppningarna om att så småningom öka produktionen av Semin upp till 50 000 lastbilar per år, som lämnar en hel del extra batterier – mer än hälften av tilldelningen kommer från den utökade fabrik, även om Semi är en hit—för andra produkter (tänk på att den befintliga Gigafactory fortfarande kommer att leverera Fremont, och Giga Texas kommer att ha sin egen batterianläggning).

Framtida Tesla-cell kommer att producera energi, kraftvinster
Så vilka andra produkter finns i horisonten hos Tesla, som ska byggas med de batterierna?
”Jag anspelade på ett antal framtida produkter; dessa framtida produkter skulle använda 4680, säger VD Elon Musk, och syftar på vad som kan byggas med den extra batterikapaciteten.
Tips i siffrorna, kanske
Om det är någon antydan, föreslog Tesla att 100 gigawattimmar var tillräckligt för 1,5 miljoner fordon, och det tillåter mindre än 67 kwh per fordon. Även om det är osannolikt för så många Standard Range-bilar att återvända till USA, betyder det att några mycket mindre eller sista mils fordon är bland dem?

Tesla-sortimentet 2022 (med tillstånd av Tesla, Inc.)
Svar kan komma relativt snart. Som företaget antydde på onsdagen kan investerardagen den 1 mars innehålla produktmeddelanden, mer information om utvecklingen av nästa generations fordonsplattform och utbyggnaden av dess tillverkningsfotavtryck, allt som en del av en uppdatering av företagets färdplan.
”Vi har andra produkter under utveckling…de är väldigt spännande, och jag tror att vi kommer att få folk att bli förbannade när vi avslöjar dem”, hypade Musk. ”Tesla har i långa lopp den mest spännande produktfärdplanen för alla företag på jorden.”

Tesla Model Y
Musk hade inte gett så mycket detaljer om vad det kan vara, förrän George Gianarikas från Canaccord Genuity frågade om Tesla, med tanke på de enorma skattelättnader som ges för kommersiella fordon, övervägde att accelerera formfaktorer för kommersiella fordon utanför Semin.
”Ja, jag sa i princip det, ja,” sa Musk och tillade att han ännu inte kunde ge detaljer.
Men, som VD:n ofta gör i sådana interaktioner, kunde han inte motstå att ge lite bakgrund.
Musk förklarade: ”Vi tittar alltid på vad som är den begränsande faktorn för nya fordon, eftersom vi under den längsta tiden har varit begränsade till produktion av litiumjoner med totala celler. Och så säger folk, typ, varför inte ta med den här andra bilen till marknaden på den andra bilmarknaden? Tja, det hjälper inte riktigt. Men allt du gör är att blanda runt batterierna från en bil till en annan.”

Tesla Battery Day – Större kostar mindre
Han tillade helt enkelt att det är meningslöst och kontraproduktivt, eftersom du slutar med en komplex modell att bygga utan att lösa batteriproblemet.
En produkt som passar cellerna där de finns
”Vi vill ha en ny produktintroduktion för att matcha var celler är tillgängliga för den nya produkten, för att använda dessa försäljningar utan att kannibalisera försäljningen av de andra bilarna”, fortsatte Musk. ”Det är den faktiska begränsande faktorn för alla nya modeller, inte något annat egentligen.”
Betyder det en solcellsprodukt som syftar till att minska beroendet av batterier? En Robovan eller Cybervan? Ett leveransfordon? En version av $25 000 Tesla? Eller en Tesla-modell speciellt för åkhajling?
Tesla kanske borde göra en mycket konfigurerbar Robovan för människor & last?
— Mr Tweet (@elonmusk) 7 juli 2022
Uber sa bara förra veckan att de arbetar med icke namngivna elbilstillverkare för att skapa skräddarsydda fordon för åkhämtning och leverans, så det kan till exempel vara produkten av ett sådant partnerskap.
Musk tenderar att komma långt före vad Tesla faktiskt har levererat. Tesla har fortfarande inte levererat Cybertrucken, och den säger att den inte kommer att leverera några betydande antal av dem i år, med en produktionsramp att följa under 2024. Och i en kvartalsvis uppdatering på onsdagen gav den ingen uppdatering om Roadster .
Musk avslöjade under tiden ett extra lager av komplexitet för Cybertrucken – att den kommer att ha Teslas nästa generations Hardware 4-uppsättning för säkerhets- och assisterad körning.