Tesla planerar massiva batterirelaterade expansionsprojekt på Giga Texas

När Tesla fortsätter att uppgradera och utöka sina anläggningar mitt i turbulensen i bilindustrin, finns det ofta nya anmälningar att upptäcka. Vi har rapporterat om många av anmälningarna relaterade till Fremont-fabriken, såväl som Giga Texas. Den senaste anmälan, som först upptäcktes av Austin Business Journal och delas av Teslaratipekar på 717 miljoner dollar i expansionsprojekt för elbilstillverkarens senaste fabrik i Austin, Texas.
Papperet skickades in den 9 januari 2023, som fyra olika anmälningar, eftersom de alla kommer att ha olika användningsområden och vara placerade i olika delar av Giga Texas fabriksanläggning. Den totala expansionen kommer att vara cirka 1,4 miljoner kvadratfot, och det verkar som att mycket av utrymmet kommer att användas för olika batterirelaterade processer.
Tesla lämnade in anmälningarna till Texas Department of Licensing and Regulation som projekt med titeln Cell 1, Drive Unit, Cathode, and Cell Test Lab. Alla anmälningar är listade som nybyggnationer och de kan redan vara på gång under de kommande veckorna.
Baserat på informationen som rapporterats av publikationen kommer mer än hälften av de 717 miljoner dollar att gå till Cell 1-webbplatsen. Det beräknas kosta 368 miljoner dollar. Samtidigt kommer 216 miljoner dollar att tilldelas för katodanläggningen. Drive Unit och Cell Test Labs är mycket mindre projekt, åtminstone monetärt, som kommer in på 85 miljoner dollar och bara 4 miljoner dollar.
Tesla tillverkar för närvarande några av sina egna batterier och tillverkar även batterier tillsammans med Panasonic vid sin ursprungliga Gigafactory i Sparks, Nevada. Dessutom är det beroende av många olika leverantörer för batterimaterial och celler, även om det syftar till att flytta så mycket av processen internt som möjligt.
Den nya Cell-webbplatsen bör hjälpa Tesla att öka sina batteriansträngningar och kan göra det lättare för biltillverkaren att se till att dess fordon följer den förnyade amerikanska federala EV-skatteavdraget, som kommer att ha mycket specifika regler relaterade till inköp av batterier och batterimaterial. Intressant nog noterade biltillverkaren nyligen att den äntligen är på en plats där den har tillgång till alla batterier den behöver för sina olika affärsmodeller, men när den lanserar nya modeller och tillverkar ett ökande antal fordon skulle det vara klokt att ligga före. kurvan.
Enligt Teslarati, för nästan ett år sedan, lämnade Tesla redan in pappersarbete till det lokala länet för att bygga en katodanläggning vid Giga Texas. Uppenbarligen har den batterirelaterade konstruktionen funnits på företagets radar under en tid, även om den ännu inte har förverkligats. Men nu verkar det som att Tesla är redo att gå vidare.
Tesla har precis lagt till ett litet parti Model Y-SUV:ar med sina proprietära 4680 battericeller till sitt onlinelager. När biltillverkaren ökar 4680-cellsmodellen Ys, kommer den föreslagna expansionen troligen att vara väldigt praktisk. Cybertrucken kommer också i år, och den kommer att kräva massor av battericeller.