Tesla Model S och X tar tillbaka rattalternativet

Tesla Model S- och Model X-kunder kan återigen beställa en konventionell ratt istället för Teslas oortodoxa styrok.
Teslas onlinekonfigurator visar nu en ratt som ett kostnadsfritt alternativ vid sidan av oket. Det är listat i avsnittet ”Interiör”, där kunderna också väljer en klädselfärg.
Oket dök upp 2021 som en del av en uppdatering av Model S och Model X som också såg en övergång till en Model 3-liknande horisontell central pekskärm, såväl som introduktionen av Plaid-prestandavarianter.

2022 Tesla Model S pläd
Det var till en början oklart om Tesla på allvar planerade att skicka bilar med styrinstrumentet i flygplansstil, men de första okutrustade bilarna levererades till kunder i juni 2021. Kanske inte överraskande skiftade en persons intryck snabbt från att gilla oket till att vara frustrerad över den otympliga styrningen.
Besvärligt är inte något du vill ha i en bil som Model S Plaid, som har en 1 020 hk tremotorig drivlina och kan accelerera från 0-60 mph på knappt 2,0 sekunder.
Trots nackdelarna har andra biltillverkare hoppat på oket tåget.

2022 Tesla Model S pläd
BMW ansökte om ett okrattpatent 2022. Designen, som inkluderade vikbara handtag, frigör mer utrymme, sa BMW i sin patentansökan. Biltillverkaren har dock inte diskuterat planer på att använda detta ok i ett produktionsfordon.
Lexus har faktiskt tagit det språnget och lagt till ett ok till sin elektriska crossover RZ 450e. Till skillnad från andra okapplikationer var Lexus version designad för att användas med ett styrsystem, vilket vi tyckte fungerade ganska bra. Oket och steer-by-wire-systemet har dock inte bekräftats för USA. RZ 450e lanseras här som en 2023 års modell men med en konventionell ratt.