Takten för att använda elbilar i USA kräver en 8X-laddartillväxt fram till 2030

Att hålla jämna steg med den förväntade försäljningstillväxten för elbilar i USA kommer att kräva mycket fler laddare, enligt en ny S&P Global Mobility-studie.
Även om man räknar med hemladdning, vilket är hur de flesta elbilsförare för närvarande laddar det mesta av tiden, kommer det amerikanska offentliga laddningsnätverket att behöva fyrdubblas i storlek mellan 2022 och 2025 och växa mer än åtta gånger till 2030, enligt studien.
Studien uppskattar att det för närvarande finns cirka 126 500 nivå 2 AC-laddare och 20 431 DC-snabbladdare i USA, plus 16 822 Tesla Superchargers och destinationsladdare som är specifika för den biltillverkaren. Antalet laddare växte mer under 2022 än de föregående tre åren tillsammans, med USA som lade till cirka 54 000 nivå 2-laddare och 10 000 DC-snabbladdare, enligt S&P:s uppskattningar.

2023 Cadillac Lyriq på EVgo DC snabbladdningsstation.
Men den tillväxten sker inte tillräckligt snabbt, hävdar företagets analytiker. S&P räknar med att marknadsandelen för nya elbilar kommer att öka från 5,2 % under de första 10 månaderna 2022 till 40 % 2030, med antalet elbilar på amerikanska vägar att öka från 1,9 miljoner idag till 7,8 miljoner 2025 och 28,3 miljoner 2030. Som referens uppskattar studien 281 miljoner fordon av alla typer som körs på amerikanska vägar idag.
Baserat på dessa prognoser kommer USA att behöva 700 000 nivå 2-laddare och 70 000 DC-snabbladdare år 2025, 1,2 miljoner nivå 2-laddare och 109 000 DC-snabbladdare år 2027, och 2,1 miljoner nivå 2-laddare och 172 000 DC2-snabbladdare till 172 000 studien.

Hertz och BP Pulse partner för elbilar och laddning
Det är utöver hemladdare, av vilka några kan förvandlas till mer kraftfulla DC-wallbox-enheter under de kommande åren, och överbrygga gapet mellan AC-laddare och fortfarande snabbare offentliga DC-snabbladdare, enligt S&P.
Arbetet med att påskynda utbyggnaden av det allmänna laddnätet pågår redan. Ett federalt elbilsladdningsnätverk med 500 000 laddare börjar ta form, medan Kalifornien har beräknat att det behöver 1,2 miljoner elbilsladdare till 2030 för att stödja sina utsläppsminskningsmål. Statens plan för att nå det målet kommer i huvudsak att fördubbla antalet laddare till 2026, och det inkluderar inte de nationellt finansierade laddarna eller några privata.
Utanför USA är ett exempel på en verkligt stor utbyggnad av nivå 2-laddare vad som är planerat för Seoul – mer än 200 000 nya laddare till 2026. I flera städer kan USA dra nytta av något av den storleken.